Q10 och statiner
Ni som är intresserade missa inte Annikas blogg idag.
(Statiner sänker kolesterolvärden)
Jag kan hålla en lång monolog om vad Q10 betytt för mig.
Det verkar som att det samverkar med Magnesium för Er som har diverse muskelvärk!!!
Numer pensionär i Nynäshamn
Vet ni att hjärta innehåller jättemycket CoQ10?
Hjärta…
men jag vet inte om jag fixar att äta det…
Lever går däremot bra. Jag är mycket förtjust i lever.
Det skulle inte förvåna mig om det är inälvsmat som innehåller Q10, det åt man med självklarhet förr när "allt skulle tas om hand" men inte nu längre.
Vad är Q10?
OBS Detta inlägg är från en fabrikants sida. Jag litar inte alltid på dem men hittar inget annat just nu.
Bio-Qinon Q10 30 mg innehåller ubiqinon (coenzym Q10 )- ett för kroppen livsviktigt ämne. Q10 är cellernas naturliga katalysator för energi. Ämnet stärker hjärtat, motverkar blödande tandkött och tandlossning, ger cellerna nytt liv, ökar motståndskraften och ger oss energi.
Fortsatt från fabrikant:
Kroppens egen energi 100mg, vår egen, dolda energipotential. Det rör sig om en vitaminliknande substans som kallas coenzym Q10. Ämnet har stor betydelse för energigivande processer inuti cellen. Näringsämnen från maten vi äter förvandlas till ren energi, som är nödvändig för funktionen hos muskler, hjärta, immunsystem etc. Under "normala" omständigheter förmår kroppen att upprätthålla adekvata Q10-nivåer. Med stigande ålder sjunker dock nivåerna, vilket för många resulterar i minskad ork, tandlossning och nedsatt immunförsvar. För att motverka denna reduktion kan vi ta ett dagligt tillskott av Q10, t.ex. i form av kapslar med Bio-Qinon Q10. Ämnet är helt naturligt och förekommer såväl i kroppen som i födan.
Jag hittade en länk till någon som kallar sig "Helhetsdoktorn"
Margareta, kan du äta lever så tror jag att du klarar hjärta. Smaken är inte så speciell och det är ju ingen mjuk eller geggig konsistens. Prova med kycklinghjärta först! De är så små så det känns kanske inte lika obehagligt - man ser inte så tydligt vad det är. 
Annars är helstekt hjärta fyllt med t.ex. enbär och lite baconbitar mums! Gräddsås förstås. 
Mja, jag har köpt det åt katterna, kycklinghjärta alltså och jag tror inte jag fixar det faktiskt… vet inte varför…
Jag känner så med hjärna. 
Det är mycket CoQ10 i annan inälvsmat också. Men mest i hjärta.