Fett-typer?
Alltså, då menar jag inte personlighetstyper, utan typer av fett.
- Vad äter Ni?
Själv kör jag huvudsakligen med smör + fett från kött (fläsk etc). Olivolja har jag lite svårt med, smakar lite för starkt för min smak. Och rapsolja känns omdiskuterad - är den bra eller inte?
Jag beställde även kokosfett från örtapoteket.se, den hade en neutral och inte alls obehaglig smak - fullt ätbart. Inte så blodigt dyrt heller (40kr/400g). Tyvärr var postpaketet ute och färdades några riktigt varma dagar, så en stor del av burkens innehåll hade "smitit ut" och fettat ner själva kartongen… Ska vänta till kalla hösten innan jag beställer igen. (Såna här varma dagar är fettet = olja, tror brytpunkten går vid 25 grader eller så).
Margareta L skrev att hon har problem med att äta fett inför "oinvigda" - men jag har det problemet att jag delar kylskåp + skafferi med en "oinvigd"…! Min man är nämligen motståndare till LC (behöver kanske inte nämna att han är seriös sockermissbrukare också…).
Så när jag fick hem det där kokosfettet vågade jag inte ha det stå synligt i skafferiet, utan gömde det långt in i skuggorna (bakom vetekli och korngryn). Man är ju fånig ibland, alltså.
Jag hoppas det kommer en dag när jag inte behöver hålla på så här och krångla. Framförallt hoppas jag det kommer en dag då han ansluter sig till min kosthållning.
Jag äter smör, olivolja i salladen, fet färs och annat fett kött, grädde, cremefraiche.
Min man äter samma men han äter även lite bröd och pasta och ris. Men inte hemma, så helgerna är han LC:are och saknar inte kolhydraterna. Han tycker att det är svårt på jobbet, vill inte ha massa kommentarer.
jag äter ost, olivolja, smör, grädde, feta fiskar, hemlagad majonäs. olika dressingar på salladen med creme fraiche och majonäs i. Skall kolla upp det här med kokosfett också. Men som flera här skriver, jag skulle inte våga äta så mycket synligt inför andra, tack och lov har sambon börjat för en vecka sedan med samma kost så det är lätt hemma, men på jobbet med matlådor kommer det bli svårare. Jag kommer nog att smussla lite.
Bland min omgivning är jag den ständiga bantaren som bara blir tjockare och tjockare och jag har pratat om nya dieter jämt förut då med lågfett naturligtvis……
Jag menar jag är inte trovärdig om jag säger: Hörni! Nu kan man äta fett!! När jag har gått ner och nån frågar kan jag berätta om LC för den som vill höra, men jag vill inte omvända någon. Det hela är ganska komiskt egentligen, det är så kul att det funkar och det känns som om vi som vet om detta med LC/HF vet något värdefullt, något som förändrar på riktigt en stor hemlighet!
Jag brukar gömma min feta mat under några salladsblad.
Jag äter så klart ost jag med och majonnäs och fet fisk.
Jag gömmer en Bregott-klick under salladen i skolmatsalen
Numer pensionär i Nynäshamn
Hehehehehe det är så roligt med smugglandet av fett! Världen är verkligen fettskrämd :P Vi låter ju som värsta missbrukargänget… Kanske dags att planera hur jag ska smuggla fett hem till svärisarna? En tub majonnäs kanske? :D För deras Becel vägrar jag att äta *ryys*
Tänk på vilka blickar vi får i affären av alla som handlar lågfett. Jag kommer med mitt smör, bacon, grädde, fet yoghurt, ägg, fläskfärs, majonnäs, fet ost osv. Jag ser att de tittar men jag tittar tillbaka på deras bullar, godis, läsk, färdigmat, osv.

Oftast blir det smör eller rapsolja här hemma. Olivolja är dock min favorit, men den är också aldeles för dyr för oss, därför blir det inte så mycket sådant. :-)
Fettet som uppstår efter att man stekt färdigt kött, brukar vi alltid hälla på tallriken som någon form av sås.
Jag vet inte om cream fraish klassad som en typ av fett? Men det använder vi iaf oss mycket utav. Det finns nämligen ingenting godare. :-)
Jag märkte nu att man blir ganska så hungrig bara av att prata om mat och fett. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Hej! Jag har börjat äta LC sedan ett par veckor och har lite frågor…
Är det verkligen ok att äta hur mycket fett som helst?? Eller hur skall procentfördelningen se ut? När jag utesluter de flesta kolhydrater blir det 50-60 % fett och ca 30-40 % protein.
Jag gick ner 1,5 kg första helgen, men sen har jag stått still, när jag nu räknar ihop äter jag ca 1400 kcal / dag. Är det för lite eller? Jag har ca 30 kg övervikt…phuu
Du skall nog äta mer fett och lite mindre proteiner. Ungefär 75% fett, 20 proteiner och 5 kolhydrater. Kalorierna räknar jag sällan men 1400 är väl bra om du inte är hungrig.
Tack Mervi!
Jag är inte hungrig och ska försöka fetta till det hela lite mer, även om jag inte riktigt vant mig vid det än!!
Jag tror också att mina wokade grönsaker innehåller lite för mycket kolhydrater, räknade ihop och fick det till ca 40 gr kolisar på en dag, lite mycket kanske…
*putt*
Numer pensionär i Nynäshamn