Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1287 ggr
maxiq
0

Ja hur ska vi arbeta?

Annika har gett förslag på sin blogg om hur vi ska arbeta för att nå ut med budskapet om LCHF till resten av befolkningen. Jag tänkte passa på att berätta hur jag gör för att nå i ut i både det lilla och det lite större.

När jag läser en artikel om kost och hälsa på nätet som innehåller felaktigheter så finns det ofta en länk till reporterns mail under artikeln och då skickar jag ett kort mail med en fråga, t.ex. "Vet du inte att det är kolhydraterna som gör oss feta och sjuka, inte fettet?" Det behöver inte vara mer än så och oftast får man inget svar men om det ramlar in några hundra mail varje gång de skriver något fel så måste de börja undra och nästa gång kanske det blir rätt.

De flesta nättidningarna har en insändaravdelning eller en kommentarfunktion dit brukar jag skicka in min egen berättelse eller lägga saker och till rätta. Alla kan skriva någonting och det mesta publiceras. Har man tur så är det någon som nappar och så har man fått igång en debatt. Argument och formuleringar kan du hitta här på Kif. Om jag någon gång skrivit något klokt får du gärna sno det till en insändare.

Jag berättar för bekanta jag träffar när det faller sig naturligt, t.ex. i mataffären, om vad jag äter, vad jag inte äter och varför. Om jag har tur så har jag med mig den broschyr som man får gratis från Annikas bokförlag och ger dem som avslutning. Om jag stöter på något riktigt bra inlägg på något forum så mailar jag en länk till de av mina vänner som jag vet är överviktiga och sjuka i hopp om att de ska ta till sig något av den.

När de pratade om Sveriges största hamburgare på lokalradion häromdan så passade jag på att maila in. Mitt mail lästes upp två gånger t.o.m. så det blev en hel del "gratisreklam". Här kan ni höra andra gången det var med, spola fram till 21.30. Många programledare är glada att få respons från lyssnarna så det är bara att passa på!

Hur gör du?

ullebull
0

Ja, nu har jag ju fått en del kommentarer ang min viktminskning och då är det väldigt lätt att tala om denna kosten. Jag har ju legat inne ett tag på sjukhus och då fick både läkare och patienter en dos LCHF eftersom alla undrade vad i all världen det var jag åt. Annikas broschyr har tagit slut men hoppas jag får tag i fler.

Politikerna, en del är släkt till mig, har fått allt om kosten nerkört i halsen, haha och region Skånes politiker har fått en rejäl dos.

Jag hoppas verkligen att man lyssnar annars får vi väl ta till det tunga artilleriet, bomba dem med smör.Skrattande

MimLan
0

Håller med om att vi måste käfta emot när media säger/skriver onyanserat eller felaktigt.

Jag har själv på sistone skrivit till Karin Ahlborg när hon gnällde på att charkprodukterna innehåller junk; frågade helt enkelt varför hon inte lyfter fram gräsbeteskött om hon är intresserad av kvalitet. Konsumenter måste konsumera i den riktning vi vill att det skall gå, något annat går inte om förändring skall ske.  

Skrev nyss till SVD angående en artikel om hur läkemedleskostnaderna är höga i Sthlm, statiner nämns i den artikeln. Jag frågade varför de inte tar reda på det mer intressanta faktumet att statiner skrivs ut i ett överflöd som inte är berättigat, speciellt inte med de biverkningar de har. Givetvis med länk till Ravnskovs hemsida.

Skrev även till Aftonslaskens Anna Bäsén om det för ett tag sedan, när hon flashade om hur psykvården skrev ut mediciner för lättvindigt. 

Inte tror jag helt självklart att mina inlägg till dem gör skillnad, men i längden hoppas jag att de gör skillnad tillsammans med alla andras påpekande. Hur man än ser på saken vill journalister komma med AVSLÖJANDEN och kan de bara orka gräva sig ner genom myterna, vilket de gör till slut om de får höra det tillräckligt många gånger, så kommer även deras öppna ifrågasättande.

Took
0

Hm, jag fick bara upp något inslag från i torsdags med tiden 12-12.30, inget 21.30 och ingen möjlighet att spola… Det började med något om Telia Sonera, är det rätt?

maxiq
0

Ja du är rätt men uppläsningen av mailet kommer 21 minuter och 30 sekunder in i klippet så antingen sitter du och lyssnar så länge eller så tar du tag i den lilla grejen som rör sig ovanför pausknappen och drar den åt höger tills räkneverket visar 21.30

Lycka till!

nobban7
0

Ni har mycket bra musik på radion däruppeRäcka ut tungan

maxiq
0

Han som har det där programmet normalt (nu var det en vikarie) har en specialdeal så att han får välja hälften av musiken själv så det blir 80-tals-hits ungefär varannan låt! Me like!

Skrattande

Took
0

#4: Det måste vara att det inte funkar i min webbläsare (Firefox), för jag får inga play- eller pausknappar eller räkneverk… :\

maxiq
0

Mysko för jag kör också Firefox och det funkar felfritt. Det kanske beror på vilken mediaspelare du har. Prova att gå hit istället och klicka på 12.00-12.30

Jag skrev så här om du inte lyckas lyssna: "Ta bort brödet, läsken, salladen och den sockerfyllda dressingen så skulle detta mål räcka 2-3 dagar till mig (jag väger i alla fall runt 120 pannor) eftersom jag äter enligt LCHF och har ersatt kolhydrater med fett.
Kolhydraterna triggar sötsuget och hungern så om man tar bort dem så klarar man sig på mindre mängd mat, går ned i vikt och blir friskare"

[Karro]
0

go maxiq go maxiq go maxiq Glad

Took
0

Tack, maxiq! Och bra jobbat! :)

Hm, det måste vara någon fel på min plugin, då…

greensis
0

Jag pratar entusiastiskt med alla som visar ens symboliskt intresse.
Jag beställer och ifrågasätter i affärer när jag handlar (nu senast lyckades jag få Coop Forum Gränby att ta hem Lykas fläsksvålschips igen)
Jag har fått min vårdcentral att ta upp frågan till intern diskussion, (astmasköterskan pratade tydligen med läkarna och diabetessköterskorna efter att min astma försvann)
Jag sprider paginas foldrar för vinden, eller åtminstone på ställen där folk sitter still och inte har så mycket att läsa. I sammanhanget plockar jag bort annat läsbart material och lägger fram vårt…Flört

Fabricati diem, pvnc!

maxiq
0

Med den taktiken, greensis, så borde vi lägga ut foldrar på alla toaletter för där är det många som sitter och trycker…

Räcka ut tungan

greensis
0

#12 Hm, tar du på dig det i din region? Annars borde det finnas rätt många trista älgjägartorn med liten underhållning som mationsinriktad LCHFare kan lägga foldrar och broschyrer i (i en chic liten plastficka, kanske?Räcka ut tungan

Fabricati diem, pvnc!

HanneU
0

Jag har börjat uppvakta radiopragrammet kropp och själ som jag tycker skulle kunna göra ett program med fördelarna om LCHF. Fler kanske kan tipsa dem…..

sofiaw
0

eller kanske gå in i väntrummet på vårdcentralen och lägga dit några? :D

Wildrat
0

Har precis fått hem 15 av Annikas broschyrer som jag ska placera ut på strategiska ställen. Brukar alltid ha några stycken av antingen Annikas eller de som finns på startsidan i handväskan så jag kan dela ut till intresserade.

parsley
0

#16 Smart. Ska försöka ta med några till bibblan och lämna där.

Gnici
0

Hmmm! I Skaldemans "Rosa bok" skriver han att man ska vara försiktig med att propagera för sitt sätt att äta och att han rekomenderar att man inte "hoppar på" folk och pumpar dem med info om LCHF….Och att han själv enbart inleder diskusion vid direkta frågor och undringar….

Visst tycker jag också att LCHF är det rätta sättet att äta och leva, men var och en väljer ju själv hur man vill göra….Det ÄR frestande att börja informera vänner och bekanta om kosten och hur bra den är, men kan vara riskfullt för vänskapen….Själv gör jag som SSS rekomenderar och svarar enbart om någon frågar och visar intresse för kosten

Däremot att lägga ut infofoldrar på allmänna platser, så folk har en möjlighet att läsa om de är intresserade, tycker jag är en riktigt bra idé. Och visst kan vi debatera i radio och TV också i de program som rör frågan om kost och ätande…..

maxiq
0

Som jag sa så berättar jag hur jag äter och varför, sen får folk ta till sig det bäst dom vill men det som jag trycker på är att de iaf ska sluta äta margarin och light-produkter även om de inte är intresserade av att lägga om kosten lika "radikalt" som jag.