Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 4328 ggr
konichiwa
0

finsk vispgrädda

Jag har köpt den på Lidl i en plastbytta (likadan som större förpackningen gräddfil). Den har 40% fett, 3,5 gr kolhydrater/100 och smakar mindre sött än den svenska. Men den är högpasteuriserad (vad betyder det, skillnad mot svenska?) dessutom är den tunnare och har emulgeringsmedel tillsatt (karragenan). Mystiskt.

Någon som har kollat in den?

Mona-Stina
0

Den är inte alls mystisk, jag köper den alltid om jag är på Lidl. Jag känner då ingen skillnad.

Fetrik-Snubbe
0

Det är väl karragenan man kanske ska se upp med. Den påstås kunna orsaka cancer och forsterskador. Tror även förtjockningsmedlet karragenan är förbjudet i flera länder.

Fetrik-Snubbe
0

Hittade detta på matfrisk

E 407  Karragenan, kan orsaka leverskador, påverka immunsystemet, ge gastrointestinala magsår, misstänks även orsaka cancer. Ej tillåten i mjölkersättning. Osäkerheter finns och ytterligare tester rekommenderas. Vi inflammationsforskare använder det till att skapa inflammationer vid injektion. Ni glömmer väl inte att våra folksjukdomar Hjärta/kärl, stroke och diabetes är inflammations-sjukdomar vars bästa markörer är CRP och microalbuminuri.

konichiwa
0

Det var just karragenan jag undrade över. Varför emulgeringsmedel alls i grädde? Ändå är den tunnare än vanlig svensk som (kollade jag nyss i affären) har 3 kolhydrater ist. f. 3,5.

Det var inte nåt vidare trevligt emulgeringsmedel heller….

Då blir det inte Lidl's grädde i fortsättningen.

Det hade varit bra att kunna använda den eftersom den inte är så söt, den svenka triggar mitt sötsug märker jag.

Mervi
0

Grädden på Lidl är inte finsk utan kommer säkert från tyskland. Det står på finska på burken då den även säljs i Finland. Vill bara informera om detta. Det finns inga finska varor på svenska LIDL.

elocinave
0

karragenan finns i många andra produkter också :-(

Philadelphia t.ex. har jag slutat köpa just pga karragenan. Vill inte äta rödalger,,,,, bläh

konichiwa
0

5#

OK Mervi, jag tog för givet att den var finsk utan att kolla ordentligt.

Smöret på Lidl, är det inte heller finskt? 

Jag tycker det känns bra  om det är finskt men inte om det är tyskt.. Fördomar eller?

Har bara en känsla av att det kan vara suspekta ämnen i tysk mat.

Men vi är ju alla med i EU med samma regler.

6# philadelphiaost är också skit i? Vad finns kvar till slut, inte mycket verkar det som.

MillisB
0

Tysk mat brukar väl oftare vara renare (=mindre tillsatser) än den svenska?

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Tilda-T
0

Precis, tysk mat har oftast mindre med tillsatser än tex svenskt käk!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

konichiwa
0

I stand corrected. Tack

Emlan
0

Högpastóriserad betyder väl att de har använt högre temperaturer för att döda bakterier? Jag vill helst dricka opastöriserad grädde, men det finns inte. Hittade en ost här i Spanien, den är gjord pá färsk fármjölk, blev överlycklig, den är ny standard i mitt kylskáp. (inneháller 45% fett och 1% kolhydrater….!!! inte fyskam..)

Brynhilde
0

Vill man ha opastöriserad mjölk/grädde, får man nog ha direktkontakt med nån mjölkbonde.

Annars har jag hittat opastöriserade dessertostar hos Willys.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

elocinave
0

#8 och #9 var har ni det ifrån?

Jag är tyska och jag kan verkligen inte hålla med er. Varför ska man vara bättre i Tyskland? Kanske när det gäller innehållet i ölen pga det tyska "Reinheitsgebot" men i allt annat är det också bara pengarna som styr, tyvärr :-(

ToFat
0

#13 Är nog de tyska korvarna som bidragit till tyska matens goda rykte. De tyska korvarna innehåller (oftast) mindre kolhydrater än de svenska.

elocinave
0

jo, det kan jag hålla med om ;-)

Tysk korv innehåller kanske lite mindre tillsatser men största skillnaden är nog att den smakar korv och inte kaka Cool

Cowboy
0

Varför ska vispgrädde ha lång hållbarhet?

Det är väl oftast vispgrädde med lång hållbarhet som innehåller karrogen. Den som inte är fettskrämd behöver väl inte lång hållbarhet på vispgrädde, den går ju åt fort.

Den bästa smakförstärkaren är väl i alla fall smör och grädde.

Wildrat
0

#16 De har börjat minska fetthalten i grädde (vissa märken) och för att kompensera det tillsätter de stabiliseringsmedel. All grädde med en fetthalt mindre än 40% innehåller tillsatser och tydligen behöver man kolla de andra också. Arlas är dock fortfarande bara grädde.

Mervi
0

Smöret är inte heller finskt. Tyska matvaror är nog ofta bättre än svenska, speciellt korvarna och man hittar även en del annat utan så många tillsatser.

Ulf-S
0

11 & 12: Jag är i Kalifornien just nu, så jag passar på att köpa opastöriserad mjölk, grädde och kolostrum från gräsbetande kor. Mycket friskare och godare än Arlas!

elocinave
0

#19 vilken lyckoost du är. Är ganska avis på dig nuGlad

Fast i april var vi i tyskland och då köpte jag också dagligen "riktig" mjölk direkt från bonden…