Linfröolja?
Köpte hem ett nr av "Topphälsa", eftersom de skulle ha en artikel om vuxenakne. Det som gjorde mig glatt överraskad var att de hade en liten notis om ägg, där de bl.a skrev att det är en myt att man får högt kolesterol av ägg och att det är fritt fram att äta så många man vill av dem. På ett annat ställe stod att det att man inte får högre kolesterol av att äta kolesterol. Heja, heja:)
Men nu var det ju olja jag skulle ta upp: Det stod i tidningen om Zetas "Raps och linfröolja".
Den har 40% linfröolja i sig och omega3-halten är enligt Topphälsa "skyhög" och kvoten mellan Omega3/6 var "outstanding".
Nu är det väl tveksamt hur kroppen kan ta hand om vegetabiliskt omeg3, men för dem som använder oljor så kanske denna är ett bra alternativ?

Linfröolja är en av de absolut mest känsliga oljorna och härsknar väldigt lätt. Den är inte god heller, i alla fall inte enligt mig. Det är en olja som folk brukar tvinga i sig pliktskyldigt eftersom det är "nyttigt".
Rapsolja är jag också tveksam till…
Kvoten mellan omega 3/6 är egentligen inte relevant här, eftersom vi i bästa fall bara kan tillgodogöra oss en bråkdel av det vegetabiliska omega 3-fettet.
Den bästa oljan, om man tänker på omega 3/6-kvoten, är nog macadamiaolja som tyvärr är rätt dyr. Stabil är den också, blir inte dålig i första taget.
(Macadamiaolja innehåller förstås också vegetabilisk omega 3, men väldigt lite omega 6 så balansen blir inte alls dålig.)
Försökte inta linfröolja en ggn men fy hugan så äckligt!

En ögonläkare berättade för mig att om man äter en tsk Linfröolja om dagen så slipper man gulafläcken. I oljan fanns det något som motverkade det. Fråga mig inte vad det var för jag vet inte. Men så sa hon till mig..
#1: Nu var ju linfröoljan utblandad med 60% rapsolja, så kanske hållbarheten ökar pga det? Jag antar att om man nu använder oljor så är det ett mindre dåligt alternativ ändå. Har också hört att linfröoljan ska smaka äckligt, hur den här blandningen smakar har jag dock ingen aning om.

Överintag av både omega 6 och veg omega 3 har visat sig öka cancerrisken.
Och vad är så roligt med det!? *heh* 

Inget roligt….bara att jag är så himla nöjd över att inte äta linfröolja!
*haha*
Ett nytt svenskt företag ska börja marknadsföra linfröprodukter till livsmedelsindustrin. Vad tror ni om det?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Gula fläcken är en anatomisk del i ögonbottnen, i retina. Om man får "sjukdom" i maculan=den gula fläcken, så kan man få allvarlig synnedsättning. Den där ögonläkaren har nog inbillat sig att omega3 från vegetabilier är samma ur effektsynpunkt som den animaliska. Det är alltså inte ett sant påstående.

man kan inte tillgodogöra sig vegetavbiliska omega tre på samma sätt, de måste gm ett djur för att kunna användas av människokropp. Gula fläcken.. tja, den blir gul förs efter döden. Så jag vill nog inte ha det. Men maculadegeneration, det är inget man vil ha, men det är troligen ganska så 'gen' beroende. Har inte hittills sett ngn annan förklaring.