Vad skulle du använda det till?
Jäst fungerar genom att det äter vissa kolhydrater och gör om det koldioxid.
Om det är något större fel på jäst vet jag inte, problemet är bara att jäst fungerar bara med produkter som har väldigt hög kolhydrathalt, och dom produkterna bortgår, så vad skulle man ha det till egentligen? Dom produkterna som man använder jäst ihop med, t.ex. vetemjöl, bortgår ju från LCHF kost.
Om du menar jästextrakt som tillsats som finns i en del matvaror så är det inte samma sak som jäst. Jästextrakt kan man likställa med glutamat.

Jo, det var lite det jag funderade på, om man kan använda jäst i t ex nötbröd för att fluffa till det lite. Men om jästet i sig är olämpligt är det ju onödigt att prova också. Misstänker att det behövs vetemjöl för att få till "trådarna" som håller ihop det jästa brödet men ibland måste man hälla lite mat i soptunnan också

Jag har lite bikarbonat eller bakpulver i linfröbrödet. Kanske att det blir lite fluffigare.
#2, Jäst skulle inte fungera med nötmjöl, för lite kolhydrater för jästen att äta.
Jäst vet jag att man inte ska äta när man har Candida så det är nog inte bra att äta överhuvudtaget.

just bakjäst vet jag att man har hittat samband mellan en förbättrad tarmflora och jästen. Detta gäller häst tror jag iochförsig då det är populärt att ge hästen foderjäst mot kolik. Jäst innehåller också mycket B-vitamin.
Själv ser jag ingen anledning att inta jäst om det inte behövs, men jag kan tänka mig att prova att äta det om jag får någon typ av tarmrubbning. (inte sjuklig dock, då måste man ju till sjukan.)
hoppas det inte blev för flummigt!:)
Det lät konstigt att jäst skulle vara bra mot tarmfloran, jag skulle hellre tro tvärtom. Ska man inte äta det när man har candida känns det inte som det skulle vara bra mot tarmfloran.

jag ska leta upp det!

"Vad gäller häst så är det väldigt få mikroorganismer som hittills visat sig ha effekt. Dit hör dock Saccharomyces cerevisio -bakjäst- som i många studier visats skapa en gynnsam miljö i grovtarmen och bättra smältbarheten av fiber hos häst o ko. På vissa djurslag har man sett effekt mot antibiotikaorsakad diarrée och vissa clostridier. "
Detta är saxat ur en tråd, har läst forskningsartikeln men hittar den inte nu. jag orkar inte läsa engelska mitt i natten..
Äter man produkter som innehåller jäst så får man inte levande jäst i sig, utan dom dör vid dom högre temperaturerna när man t.ex. gräddar brödet, eller vad det nu är man gör. Därför har det ingen som helst effekt på tarmfloran alls. Det skulle väl vara om man äter jästen direkt i så fall istället för att använda den för matlagning, men hur många gör det?
Sedan har hästar och människor väldigt olika matsmältningsystem, dom är enbart växtätare medans vi är allätare som är mest anpassade för att smälta kött. Tarmfloran som vi behöver är helt annorlunda än den som växtätande djur har och behöver. Något som är bra för hästar skulle mycket väl kunna vara dåligt för oss.
Jäst sägs vara dåligt om man har problem med candida eftersom candidasvampen tydligen kan äta dom döda jästbakterierna och använda dom som näring. Vet inte om det stämmer.

okej, ja, jag skrev ju att det gällde häst. Jo, vid närmare eftertanke så ger jag ju jästen "rå" till hästen.
Döda jästbakterier men om man skulle äta jästen på filen t.ex. då har dom ju inte dött när man får i sig dom. dör dom ändå i magen?
#11, Ingen aning om jäst klarar av magsyran och övriga smältningssystemet hos människor inte. Temperaturen i kroppen lär dom överleva i alla fall. När jag var mindre så fick jag höra att man ska aldrig äta deg med jäst i eftersom det kunde jäsa upp en massa i magen och ge magont, vet inte om det stämmer eller om
Det är inte jäst som används för att göra filmjölk, jäst äter kolhydrater och avger koldioxid. Bakterierna som används för att göra t.ex. yoghurt och filmjölk äter bara en speciell kolhydrat, nämligen laktos (mjölksocker) och avger inte koldioxid, utan dom avger lactic acid (mjölksyra).

jag tänkte alltså mer om man skull "strö" bakjäst över filen… :) det låter iof inte så gott…
Å andra sidan så är ju hästar utpräglade cellulosa och kolhydratätare, så det är ganska sannolikt att deras matsmältningssystem fungerar annorlunda mot människans. Människan saknar ju t.ex förmåga att bryta ned och tillgodogöra sig cellulosa.