Tina
Hej allihopa!
Är ny medlem och tänkte bara bara säga: hej här är jag!
Jag heter Tina och har bestämt mig för att börja med LC-kost nu på måndag, ägnar denna vecka till att läsa info och era underbara peppande inlägg. Vet inte riktigt än hur jag ska börja och på vilken nivå när det gäller kolhydraterna. Har många tankar och frågor i huvudet… känns som det snurrar rejält ibland. Men förhoppningsvis klarnar det efter hand. *L*
Känner att jag nog måste sätta mig ner och skriva ner dom frågor jag har och försöka få svar på dom.
Mvh/Tina
Hej Tina!
Välkommen hit till detta utmärkta forum..
Det kan kännas lite knepigt att komma igång med LC.. själv läste jag "Mitt kostprogram" på Dr Dahlqvists blogg..
Hennes rekomendationer vad som är bra och mindre bra är lätta att följa, tycker jag..
Lycka till!!
Hej och välkommen! Ja det är inte lätt att veta var man ska börja…håller nog med Stumpan-hennes sida är jättebra och lätt att följa..jag började med att läsa "Atkinsdieten" -personligen tycker jag om att ha en bok som jag kan kolla i och få feedback av.
Hej Tina.
Jag har hållit på i
…..6 dagar tror jag det är nu. Tappar kilon lite varje dag och mår helt superbra.
Jag började med att läsa runt överallt för att komma fram till vad som passar mej.
Lycka till och välkommen hit in
Fibblan
Tack tack… känner mig välkommen redan! *L*
Funderar lite på fettintag-kolhydrater. Har sett en del inlägg om att man inte bör äta kolhydrater tillsammans med fett. Men en del gör ju det ändå mer eller mindre beroende på vald metod.
Om jag förstått rätt så blir viktminskningen mindre med större andel kolh?!
Är det vanligare att de som behöver gå ner mer kör med 0-kolisar?
Jag ska läsa mer om hur just jag ska börja, men det vore kul att få höra hur andra som inte behöver kämpa med så många kilon gjorde i början.
tjingeling…

Hej Tina och välkommen!
Jag äter LC sen 25 april -05 men hade en jobbig vår och försommar så jag gjorde en omstart för två veckor sen och nu går det riktigt bra!
Det är som sagt väldigt olika hur vi gör med mängden kolhydrater.
Själv måste jag ner väldigt när noll om jag skall minska i vikt.
Innehållet i Sten Sture Skaldemans bok var det som "knäckte" min kod eller vad man skall säga, fast jag fick instruktioner av honom direkt på en mailinglista innan boken ens kom ut.
Han peppade mig verkligen att VÅGA ta bort kolisarna och äta MASSOR av fett istället…
Numer pensionär i Nynäshamn
Hej, är själv ny medlem men har försökt med LC i två omgångar nu. Det är svårt för mig att förstå hur mycket fett jag ska äta, tycker att det är dubbla budskap om det. Å ena sidan hör jag att jag ska äta mycket fett men inte för mycket för att då går man inte ner i vikt, typ för mycket kalorier. Hur mycket är mycket fett? Dom enda kolisar jag äter är blomkål, som jag äter i stället för potatis. HJÄLP skulle uppskattas!!
Eva J
Det är väldigt svårt att ge dig exakta siffro och mängder. Det är väldigt olika.
Men om du äter 1500-2000 kcal fördelat på 75% från fett, 20 % från proteiner och 5% från kolhydrater så kan du se om det passar. Om du kollar ditt matintag på http://www.tikei.net/index.asp så räknar programmet procentsatserna till dig. Det är så du får börja. Går du inte ner så får du minska på något och prova. Så har vi gjort, det finns liksom inte några standard mått. Man får också ge det en längre tid. Har du bantat mycket med lågfett/lågkalori-dieter så har din kropp vant sig att spara på näringen och kanske det tar lite tid innan den vill släppa ifrån sig.
Hoppas du blev hjälp lite.
Lycka till!

Hej Tina och välkommen hit.
Själv har jag varit medlem här i några dagar bara och är inne på min 9 abstinens dag idag. Jag förstår att du har mycket frågor inom dig, jag frågar fortfarande en massa och e osäker på mycket. Men jag började med att ta bort kolhydraterna helt, bara man kommer in i denna kost så går allting mycket lättare..Har redan fått rätt så bra ordning på magen samt så är suget nästan borta helt..Det kommer lite då och då. Vet inte hur mycket kolhydrater du ätit tidigare, men själv var jag en riktigt sockertorsk innan.. Känns så skönt att slippa det där stress suget..Det är bara att fråga på, jag tycker själv detta forum är jätte bra med just den hjälpen. Alla e så snälla och hjälpsamma här..
Hej och tack för alla fina och hjälpsamma svar!
Egentligen har jag mer eller mindre alltid funderat över varför animaliskt fett inte är bra fett. Tror att människans smaklökar säger oss mycket om vad kroppen själv gillar o inte. Tänk bara på skillnaden på att stoppa en klick margarin i munnen jämfört med rent smör… mmm ja, "smälter som smör i munnen" är nog ett talesätt som inte uppkommit på falsk fakta! *L* Så smör och grädde har vi ätit en del men alltid med "dåligt samvete" efteråt, för man SKA JU INTE!
Ska bli väldigt intressant att se vad som händer med min kropp när jag börjar på måndag.
Har precis som du "Shantina" haft ett enormt sug hela tiden efter sötsaker, man blir liksom inte nöjd trots rejäl lunch och middag. Fast jag har nog dämpat det mycket med mycket tedrickande i tid och otid. Hungrig på "fel tider" då slinker det ner en kopp te som inte ger nånting mer än magfyllnad!
Eva J… ja hur mycket är mycket fett??? Jag ser en tallrik framför mig med en köttbit, en pytteliten grönsak OCH ETT HALVT PAKET SMÖR! *S* Nja, kanske inte numera när man läst mer om kosten, men i början var proportionerna (stavas det så) 75% fett, 20% protein, 5% kolh mycket svårt att ta in.
Rådet om att GI- anpassa barnens mat tror jag skulle funka faktiskt, förhoppningsvis hos pappan också. Han har varit bortrest den här veckan men lovat att läsa böcker och forum och bloggar när han kommer hem. *L*
Måste passa på att tacka Margareta för hennes initiativ till sajten, den behövs! Skönt också att kunna fråga och undra utan folk som ifrågasätter kosten och valet man gjort! Tjafsfritt med andra ord! *L*
Mvh/Tina
Välkommen Tina, Jag är ny här och har lite svårt att komma igång, men det skall jag nog få ordning på.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Välkommen Tina, Jag är ny här och har lite svårt att komma igång, men det skall jag nog få ordning på.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4