Maria
en liten presentation av mig själv.
Några av er känner säkert igen mig från andra forum, men jag kör ändå.
Maria, kallas ibland Mia, 38-årig norrlänning boende i Stockholm. Har de senaste 10 åren sakta men säkert lagt på mig ca 30 kg övervikt. De senaste tre åren har jag varit drabbad av div sjukdomar, som bl a ledit till infertilitet och mycket stress. Nu är jag frisk, har genomlidit två misslyckade provrörsbefruktningar och lagt det bakom mig. Dessvärr har jag pga min sjukdom hamnat i ett tidigare klimakterie vilket antagligen gör att jag svårare att gå ner i vikt.
För två år sedan började jag och min flickvän med Atkins, jag rasade 8 kilo, och hon 22. Hon har börjat motionera regelbundet och sprang tjejmilen för ett år sedan, då 18 kilo lättare. Jag gick upp mina kilon igen, men nu har jag gjort en nystart! Jag äter en lowcarbvariant som fungerar ganska bra, mycket fett och så lite kolhydrater jag orkar värja mig mot. Jag mår väldigt mycket bättre med den här kosten, och även om inte vikten rasar så är humöret så mycket bättre.
Det som är min största rädsla är hjärt- och kärlsjukdomar. Min far avled i en hjärtinfarkt endast 45 år gammal, och jag är livrädd att gå i hans spår. Därför har jag genom årens lopp provat allt. Jag har kört VV, flygvärdinnedieter, VV igen, pulver, Reductil, fasta, VV igen, och slutligen hamnat i lowcarb. Och oavsett vikt så är det här min melodi.
Äntligen någon från Norrland!
Jag tog mig friheten att kopiera lite från Annika Dahlqvist blogg, jag tyckte att du kanske skulle vilja läsa dessa rader:
Början på citat:Det än nästan lika många smala som feta som får hjärtinfarkt och stroke, därför tror jag att risken för proppbildning är nästan lika stor för smala som för feta vid högt kolhydratintag. slut på citat.
När du nu har börjat med LC-kost så tror jag att du kan vara lugnare. Läs även andra artiklar på Annikas blogg. Där finns massa bra länkar.
Väkommen och lycka till
Om fett och annat finns en del länkar här på länksidan och fler finns på http://www.kolhydratiker.se
Välkommen och jag tror att jag har mött Dig någonstans tidigare, men minns inte var…
/Margareta
Numer pensionär i Nynäshamn
Välkommen hit! Tråkigt med din infertilitet men roligt att du och din tjej mår bättre!
Mycket av de tidiga infarkterna kankopplas till stress och brist på motion snarare än kosten-fast det kommer sällan fram-men jag förstår om du är oroad.
Hej Mia! tänkte bara tipsa om South Beach dieten, en lowcarb variant som utformats av en hjärtläkare i avsikt att få ner de faktorer som är kritiska för hjärt o kärlsjukdomar. Läkaren (Arthur Agatston) har dessutom forskningsunderlag att visa på.
Kan inte uttala mig om vad som är mer rätt än något annat, men om inte annat så är pocketboken om dieten billig, inspirerande o förklarar på ett lättfattligt sätt upplägget. Och det finns ett gäng superbra recept i boken, t ex supersmarrig Chokladmousse gjord på ricottaost (tom min kräsna tonårsdotter tycker den är skitgod).
Välkommen Mia, jag är livrädd att gå min pappas väg jag med. Han väger över 140 Kg och har redan gjort bypass operation 1985 och är på väg in igen till sjukhuset den 23 denna månad för eventuellt en balongsprängning. Jag följer det mesta av honom men detta vill jag bara ej råka ut för så jag hoppas jag kan bli av med mina 30 kg som ej borde finnas.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4