Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 3647 ggr
Undin
0

Undin

Undin är ett kvinnligt vatten väsen, och stamboks namnet på min älskade pudel. Brukar säja att det är mina hundar som gjort att jag fortfarande kan stå på benen.

Fibromyalgi, Kronisk b 12 brist, hörselskada med tinnitus på ca 60 decibel. Och dom två första ska jag bli av med, ok b 12 bristen med piller men det gör inte så mycket.

Bor med min man som jag känt i 17 år, har två barn tjej på snart 13 år och son på 9 år, en storpudel och en blandras, mest hovawart som enligt vetrinären inte skulle ha levt längre än till förra våren, har ett hjärt som slår väldigt ojämnt och är dubbelt stort mot vad det borde vara. Men han hänger med 6,5 piller om dagen.

Jag har kommit in på socionomlinjen i Linköping efter att lärt mig gå i skolan på komvux under vårterminen.

Och så vikten, jag vill gå ner 16 kilo till första målvikten, sedan har jag min andra efter yttligare 8 kg och till sist 9 kg, vid dessa steg ska jag skaffa min plattformer precis som jag gjort med vikten nu, som jag har haft sedan min Depression vid hörselskadan 2000. Sen är det en bonus att inte få diabetes som min farmor hade, hon dog när jag var 2 år gammal.

Margareta
0

Välkommen till oss Undin!
Du har mycket att kämpa mot men verkar ha mycket go också!

Bra med lagom stora mål i livet.

/Margareta

Numer pensionär i Nynäshamn

Loove
0

Hej

Kan varmt rekomendera B12 sprutor för att snabbt komma ikapp med ett bättre B12 värde.

Jag hade 86 som sämst och fick 9 sprutor under en period av 3 veckor. Sedan dess tar jag 1 spruta var 4de vecka.

Lovisa

AnnK
0

Välkommen Undin! Hur tar man reda på om man har B12-brist? Jag har varit vegetarian i över 20 år och har hört att det är vanligt med sådan brist då.

Undin
0

Om man har en landstingsansluten läkare som tror på en så kanske man kan får sprutor , min läkare som hjälper mig nu tar 500 kr per gång så piller är billigare.

Jag blev sjuk efter en matförgiftning 1994 och sjönk ner till 60 i HB, sedan dess har jag ätit piller tills 2002 då en läkare ansåg det onödigt, ett år senare var mina depåer slut och kroppen rasade, tappade känsel, kraftiga nervsmärtor, orkade inte tänka, klarade inte av att planera, kunde inte sova en hel natt. Så jag levde på sjukpenning tills en försäkringsläkare kom med förslag att det var b12 brist. Detta slogs ner av läkaren på vc, så jag fick gå till en privatläkare.

ingela101
0

det låter som att det vänt o att du har mer energi och förmår gå vidare. lycka till o tänk framåt!

Undin
0

Man märkte efter en vecka på b12 att hjärna kom åter, jag kan ha vanliga skor efter 5 månader, slipper gå i mina gamla breda jympaskor. Jag kan planera, fick till en riktig bra semesterresa som hela familjen uppskattade.

Framför allt så kan jag se in i framtiden, för efter den första veckan så anmälde jag mig till komvux och i höst högskolan. För ett år sedan kunde jag omöjligt tänka på att detta skulle ske.Jag gjorde högskoleprovet i våras med 1,5 och tror att om jag skulle göra det i höst skulle få högre poäng, hjärnat tog slut vid de sista proven.

Loove
0

AnnK: JAg gick till vårdcentralen i samband med en operation, då jag ville ha en "status" på mina kroppsliga värden. Läkaren tog då diverse blodprov varav ett kallas Kobalaminer Och den ger ett värde på B12.

Undin: Konstigt! Jag går och får mina B12 sprutor hos distriktssköterskan, det är gratis (jag bor i Halland) men då jag bodde i Västra Götaland så kostade ett besök till distriktssköterskan 60kr.

Spelar ingen roll om en privat läkare skriver ut receptet på Behepan, distriktssköterskan ger sprutorna.

Man kan ha B12 brist utan att veta orsaken, jag har det. Man skall inte behöva betala 500kr per spruta för att må bra om man betalar skatt i dagens samhälle.

Lovisa

AnnK
0

Tack för tipset Loove!

Undin
0

Vårdcentralen säjer att jag inte har brist, men har haft alla symtom. jag har oidentiferat somatoformt syndrom enligt dem, dum i huvudet helt enkelt. P g a det kunde apledaren för flocken på vc friskskriva mig i höstas. Han ser ut som charlie på monkey worldSkrattande

Jag får inte heller recept av den andra läkaren för så jag får köpa mina piller själv, tack och lov räcker 4 burkar per år

Och ni har väl hört om landstinget i Östergötland, alla sparkrav, det ända positiva är att dom remiterar inte för viktoperationer om man inte är riktig sjuk.

Diana61
0

Välkommen Undin säger jag med!

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4