Vadmuskel
Idag lyckades jag göra illa mig i den ena vadmuskeln. Händelseförlopp:
Har kännt av vadmuskeln i några dagar, som träningsvärk eller lite förkänning till sendrag. Igår bar jag omkring på lite grejer vid en förrådstömning, idag höll jag på med veden några timmar. Sen så skulle jag lasta på båten på släpvagnen. Lyfte upp fören och skulle svänga runt den över ett brunnslock. Då när jag gick i sidled ungefär så hörde jag ett knäpp eller klick och så högg det till i vaden som f-n… Kan ev ha varit ljudet av att jag trampade på nått, men jag tror inte det.
Jag kan inte gå normalt, får liksom släpa mig lite framåt i sidled kan man säga. Smärtan sitter på insidan (mot det andra benet) av vaden, uppe i muskeln. Där är det ömt…
Trodde först det var hälsenan, men jag kan ju röra foten. Fast jag blir stelare ju längre det går. Fasar för morgonen om man lyckas somna. Ska ringa vårdcentralen imorgon om det inte blivit bättre…
Finns det någon idé om vad som hänt? Är inte alls inne på muskler och sånt där…
Muskelbristning . Alltså en del av en muskel. Googla på muskelbristnig så får du tips vad du kan göra. Lycka till.
Har blivit bättre nu, men fortfarande rätt ont när man försöker gå vanligt eller i trappa eller liknande. Varit hemma från jobbet några dagar och så frivecka nu. Hoppas man blir som folk snart så man kan fortsätta med sina "måsten", har 28m3 ved som ligger och ropar efter mig tex… :)
#2 Försök att mycket, MYCKET försiktigt stretcha muskeln så den inte blir för kort. Men som sagt, mycket försiktigt. Om du kan så stretcha också musklerna ovanför dvs lårmusklerna och höftböjarmusklerna så kommer det kännas lite bättre.