Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 3186 ggr
Frualbertsson
0

Får ni värmeslag?

Jag arbetar i kök, och idag har vi haft mellan 30 och 36 grader i köket, och det är inte vid ugnarna och över spisen där är det BETYDLIGT mycket varmare…. Jag har nog druckit 2,5 liter vatten bara på jobbet idag, sen blev det mer när jag kom hem.

Hur har ni det på era jobb/skolor/hemma? Förgås ni i värmen?

Besika
0

nä, jag ÄLSKAR det!!!!!!!!

Tilda-T
0

Jag var så klok så jag tog semester från grytor och ugnar just vid rätt tillfälle så jag slipper!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

shintaida
0

Det var bud på att ställa ner 105-sängen i matkällaren, där det är som kallast. Jag lider av värmen.

Ska bli iglooit (eskimå) i mitt nästa liv! Skrattande

// Shintaida

SvartKaffe
0

Kunde inte sova för att det var för varmt. Nu har jag öppnat alla fönster på glänt för att få in svalare luft, 25 grader inne och 17 grader ute.

Ändå är torr värme som vi har nu bättre än fuktig värme, då är jag helt däckad. Har alltid haft svårt för värmen men just fuktig värme triggar igång fibron ordentligt.

ButterflyEffect
0

Jag jobbar på en skola, och det är oerhört kvavt i vårt arbetsrum. Då har vi ändå ett av de bättre rummen på skolan, de som sitter i den gamla byggnaden har mellan 30-35 grader i sitt arbetsrum! Förvånad

Mervi
0

Jag lider inte av värmen precis.

Effie
0

På jobbet är det svalt och skönt. Ute är det varmt och skönt.

1975, den där sommaren då det var över trettio grader varmt länge länge, och alla tidningar bara handlade om hur svalt och skönt det var på Mallorca - då hade jag sommarjobb på Centraltvätten på Sahlgrenska. Så jag vet hur det är.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Norum]
0

Hade nästan 30 grader i går och fullständigt vindstilla! Det gjorde nästan ont att andas… Sen har det inte regnat på över en månad så luften är så torr, så torr.. Men å andra sidan, det är sommar! Den har jag längtat efter hela vintern så jag tar värmen.. :-)

sussie
0

Det är ju helt fantastiskt känns som sommar på rktigt och det är vi värda. Får det bara fortsätta så blir vattnet varmt så de som behöver kan svalka sig! Jag njuter i fulla drag, har gått hem från nattjobbet i strålande solsken och ska sova nu.

JohanBaltic
0

Fantastiskt med värmen!! Jag toknjuter. Men jag jobbar förstås inte i kök eller annat varmt ställe utan kan gå och ta mig ett dopp i havet vid behov eftersom jag jobbar hemifrån mycket och hemmet ligger nära havet Glad

[Karro]
0

jag klagar inte heller på sommaren :-)

Aniara4
0

I Stockholm är det ju inte lika varmt just nu utan ganska lagom strax över 20, men det var varmare i helgen och till på fredag skulle det bli riktigt hett igen. Tack och lov att jag inte jobbar just nu utan kan åka och bada när det blir som värst! Dessutom har jag en sval och skön lägenhet, det blir bara lite varmare när solen ligger på mellan 16 och 19 ungefär, resten av dygnet är det skuggigt och svalt. Dessvärre är lägenheten väldigt "sval" på vintern också, men såhär på sommaren är den toppen!

En sommar jobbade jag på en psykiatrisk avdelning i en gammal byggnad där fönstren inte gick att öppna (av uppenbara skäl) och ventilationen var usel. Det var ingen picknick! Fast det värsta var nog den pyttelilla kiosken jag jobbade i som tonåring. Det var dessutom extremt mycket getingar den sommaren, och alla tycktes hålla till i papperskorgarna under disken. Folk stod tio meter från kiosken och ropade vad de ville ha, sen sprang de fort fram med pengarna och hämtade glassen. Märkligt nog utvecklade jag inte min getingfobi förrän flera år senare…

Mitt bästa sommarjobb var på ett luftkonditionerat kontor där alla andra var på semester (vilket gjorde att jag kunde släppa på klädkoden ganska rejält, gå barfota på tjocka mattor osv) med en liten badsjö så nära att jag kunde ta långlunch och ta ett dopp! (Jag hade fullständig flextid på mitt projekt också.) 

I år ska jag jobba hela juli, så jag hoppas det blir en riktig kass industrisemester! Oskyldig

[Norum]
0

Det värsta är ju att det inte regnar! Allt bränns sönder och ser fult ut. Torrt så det dammar så fort man gör något.. Kunde det komma en riktig rotblöta skulle allt vara perfekt! :-)

kaisakavat
0

Jag hör till dem som mår pyton av värme. Över 22 grader och jag går i däck på riktigt.

Älskar ändå sommaren och solen och all växtlighet som frodas. Sensommar och tidig höst är dock helt underbart!!

#13 Jag längtar också efter regn. Vill ha minst två dygn ihållande.

Mona-Stina
0

Jag försmäktar i värmen, har aldrig uppskattat sommaren. Jag bara längtar till hösten. Just nu vill jag gräva ner mig i en sval jordkällare.

kickelina66
0

Jag har haft tur och fått vara ledig ett tag. Jag njuter av solen och värmen. Har lyckats få lite färg på armar och ben. Nu har vi nog inte haft lika varmt här uppe i Umeå som det verkar ha varit i södra sverige. Men det är underbart med sommar och sol.

birma
0

Välkomnar väl förstås våren och sommaren på något sätt när de kommer. Blommorna, dofterna, grönskan. Ja, mycket är fint med den tiden och kan framkalla välbehag. Årstidsvariationer är ett trevligt fenomen i sig. Är kanske mest en höst- vintermänniska. De vackra höstlöven, färgerna, dofterna, att krypa ihop hemma i soffan när vinden viner utanför. Iskall, gnistrande vintersnö, det är så vackert och fint att vara i. Svalt, friskt och skönt. Fast just nu vill jag inte direkt tänka på hösten eller vintern, men brukar må ganska gott när den tiden kommer, medan andra säger usch. Den tidiga vårsolen är go' när den värmer samtidigt som det i övrigt är kyligt i luften. En ljum (ej varm) sommarkväll är det gott att vara i. Men en kvävande sommarhetta, som förföljer ända in i under trädskuggan och vart man än går är inte angenäm för min del. Mår nästan lite dåligt av det.

Babz
0

Jag trivs på jobbet när det är varmt ute - arbetar nämligen i luftkonditionerade lokaler, så vi har alltid ca 21 grader (om inte nån av fläktarna går sönder, förstås…)

Annars mår jag inte så bra när det är varmt. Det går hyfsat om det är torrt, som typ i öknen i Arizona, men fuktig värme är jobbig.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

umbra55
0

Jag har en rejäl bordsfläkt vid fotändan- den går på timer och kyler ner mig så jag kan somna.. sen vaknar jag på morgonkvisten och är varm igen för då har timern slagit till. Men huvudsaken är att man kan somna!

Värt att pröva?

parsley
0

Jag mår f-n och sover dåligt och blir sur som ätticka. Men njut ni som kan.

JohanBaltic
0

Njuter fullt ut fortfarande - och varmare ska det bliGlad. Morgondopp i Mysingen, + 14 i vattnet ca…

Lunch ute i solen på tomten, joo… jag har det bra denna vecka, bara jobb hemifrån, inga resor.

lizziett
0

Kan inte vara ute i solen. Får dundrande huvudvärk. Inte dricker jag för lite heller. Måste ha något på huvudet samt att ha solglasögon. Önskar att man hade fått andra förutsättningar i livet, men jag får nöja mig med min viktnedgång och med allt det gett än så länge.

Ha det bra!

Wildrat
0

Jag får också huvudvärk av solsken men denna sommaren mår jag iaf bättre än jag gjort tidigare. Är inte alls lika känslig nu. Förr om åren hade jag Depression så här dax på året och det var inte roligt men det slipper jag nu…

Men jag är iaf ingen sola/bada-typ men en trädgård hade inte varit fel så man kan vara ute lite mer. Nu har jag en balkong i söderläge utan tak, inte riktigt vad man vill gå ut på…

Halvdansken
0

Allt över 25 grader, så är det urrk för denne Halvdansken. Jag tillhör dem som helst sitter i skuggan med keps och solglasögon. För starkt ljus så är det migrän direkt.

Som tur är, är årets trädgårdsprojekt ett sk "woodland" alltså växter som trivs i fuktig skugga. Enda problemet är att där trivs myggen också….

Hatar cancer och älskar vårlökar.

birma
0

#19 umbra55

Ja absolut värt att pröva. För egen del har det blivit räddningen för att överhuvudtaget få till en hyfsat kvalitativ sömn. Att sova när det är varmt och kvavt det är inte lätt. Eller i sanningens namnt ett litet rent helsik…. Obehagligt och irriterande. Man har fullt göre med att hålla irritationen i styr, för släpper man loss den blir man ännu varmare och svettigare (och ännu mer irriterad). Så man försöker att bita ihop och förhålla sig lugn och "oberörd" så gott det går.

Fläkten går för fullt här hemma när det sommarvarmt. Dag som natt oftast. Den har hög prioritet i tillvaron då kan man säga. Inte minst måste blåset finnas där för att göra det möjligt att sova. Men även under vaken tid är den min lilla följeslagare. Den rara fläkten!

Halvdansken
0

Timer var smart! Ska införas, vi har en över.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

birma
0

Ingen timer här inte Glad Skulle "bli tokig" om den slog av och man vaknar svettig och varm. Men annars, just det med fläktens varande, det är en räddning.

Jennix
0

Jag har fläkt under hela natten. Man vänjer sig snabbt vid ljudet, svalka är ändå viktigare än lite oväsen. :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Uttelille
0

Jag fryser jämt på vintern, så nu när det är sommar lider jag inte direkt av värmen, bara de starka strålarna från solen som gör att jag bränner mig lätt. Men annars klarar jag värme väldigt bra måste jag sägaGlad

Aniara4
0

Jag gillar inte heller när det blir över 25 grader, men jag hoppas det ska bli lite lättare i år när jag både har medicinerat ner blodtrycket och fått ner vikten lite grann.

Men stark sol på huvudet = migrän. Ledsen

clajo
0

Det är skönt med sommarvärme, men det finns gränser… Tycker det är trist att all växtlighet redan börjar torka och vissna. Lite regn för att friska upp, skadar inte!

Har svalt och gott på jobbet, men 27 grader i min pyttelilla lägenhet - har solen på hela eftermiddagen. Har nu tejpat upp några slags bambugardiner närmast fönstren och det verkar hjälpa (hade varmare igår). Kan inte sätta upp persienner i brådrasket, eftersom det är stenväggar och jag inte har nån slagborr.

Funderar på att köpa en luftkylare. Har fläkt men den kyler inte ner luften, även om den svalkar ändå….

MaMaMade
0

Här var det 29 grader i skuggan idag, mitt på dagen. Inte läge för att jobba klart i trädgårdslandet direkt. Brände mig lite lätt i nacken igår så jag har försökt vara försiktig idag. Har vallat uttråkad Minsta runt byn o så har vi druckit, druckit o druckit lite mer!

Jag föredrar faktiskt den där härliga vårvärmande filten som finns i t ex Thailand före vår torra luft, slemhinnorna torkar in o det blir svårt att andas. Det blir ju inte bättre av att det dammar överallt…dammallergiker som man är! Men värme är bättre än kyla…ingen värk i fingerlederna just nu! Skrattande

Lynxx
0

Ja har takfläkt i både sov- & vardagsrum - de låter inte alls så mycket om man inte kör dem på högsta hast. Iaf tystare än en mindre fläkt.

Men har ju än så länge bara 22 i sovrum - så ingen fara ännu. 25 i v-rum - så de e skönt att har den snurra lite sakta.