Trygghetmums
Dr Eades har skrivit en blogg om nötter och hur lätt det är att föräta sig på dom. Ett typiskt trygghetsmums!
Men, har alla ett trygghetsmums? Går det att leva utan? Jag knäckte ett trygghetsmums (grädde) men skaffade mig på en gång andra (nötter, choklad). Nu är jag lika såld på nötterna och chokladen som jag nånsin var på grädden. Till råga på allt var grädden bättre eftersom den funkar som ett sömnpiller.
Är det helt enkelt fråga om att kroppen skriker efter de få kolisar som finns i trygghetsmumset? Sista striden om blodsockret?
Dagen (eller snarare kvällen) är inne då jag är helt utan trygghetsmums. Finns inte en nöt eller en chokladbit hemma. Går en skrämmande kväll till mötes…
Jag tror det kan vara psykologiska mönster som ligger bakom också, inte bara vad kroppen behöver…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
För mig är det helt klart psykologiskt. Jag "måste" ha nåt att knapra på framför tvn men jag är oftast inte hungrig.
Summan av lasterna är konstant. Man ersätter en drog med en annan.
Mvh, T
ostnarkoman

Hej Trumman! Kul att se dig! 
Hej blågåsen! Ja nu är jag tebax för ännu ett försök (misslyckande??) att bli ofet.
Mvh, T

Nänänä, ordet misslyckande finns inte här. Man börjar om och så börjar man om igen, så många gånger som behövs. Starta gärna en egen tråd så ska jag flaxa in och peppa dig!
Edit: äh, det hade du ju redan gjort, ju! 
Just trygghetsmumset är väl ett inlärt beteende, ungefär som en rökare som inte vet vad h*n skall göra med händerna utan en cigg att hålla i.
Jag hör till dom som oftast inte äter nåt framför tv:n men om jag inte har någon stickning eller virkning på gång blir mina händer sysslolösa och hela jag blir rastlös.
#3 Välkommen tillbaks Trumman, fokusera på att må bra och stressa ner. Det finns fler som inte går ner om det är nån tröst i eländet.