Fet av stress?
Hej!
Jag är en "gammal" GI-are som tappade en massa kilon och mådde förträffligt fram till för några månader sedan. Då hände saker som gjorde mitt liv pressat och stressat. Och jag har gått upp hela 5 kg på drygt två månader, trots att jag äter som innan.
Har ju hört att stress kan ge viktökning men undrar:
Vad exakt är det som gör viktuppgången?
Vad händer i kroppen?
Hoppas någon vet och kan ge mig ett svar!
/Bia
Stresshormonet kortisol utsöndras vid stress vilket i sin gör så att det produceras mer insulin, vlket är fettinlagrande.
Jag tror att hela kroppen blir påverkad och kommer i obalans, vilket också säkert påverkar vikten, hörde nåt om sköldkörten i detta sammanhang, så om nån vet mer fyll gärna på.
Men det konstiga är att vissa som stressar mycket går ner i vikt och andra går upp i vikt, vilket jag inte har nån förklaring på. Kanske är individuella variationer och vissa tappar helt matlusten vid stress, medans andra dövar stressen med mat.

Jag blir fet av stress.. OCH tröstäter dessutom. Jävligt lyckad kombination!
Hoppas du hittar tillbaka till den inre balansen..
Stress ger kortisol, som producerar med insulin och sen måste man äta ( tröstäta) för att jämna ut insulinet. Låter väl logiskt.
#3, Inte nog med det, insulin trycker in socker från blodsockret in i fettceller där det lagras som fett. Insulinet (och därmed stresshormonet kortisol) är direkt fettbildande, utan att behöva någon annan faktor som t.ex. överätande.