frukost 2
Tack. Suttit hela dagen och forskat, är mycket intresserad av kost och vet ungefär vad som är bra för mig och inte och är sockeroholik. Men just denna kosthållning är som begrepp i princip ny för mig men så intressant! Tittat igenom frukostförslagen och fått ihop det. Kan dock inte dricka/äta ren mjölk-rinner rakt igenom på en halvtimme, kramp i magen. Det är svårt med genmanipulerade grödor, men tror på den rena sojaprodukten och det känns bra i min kropp, det är en bra mätare, älskar bönor av alla slag. Hur är det med att fibrer är farligt? Lite undringar - varför bacon istället för skav-ren,älg,lamm,vilt? Honung som sött= naturligt…? och det talas lite om cocosolja och grönt te- vilka båda hjälper sötsug och viktbalansering

Hej och välkommen.
Bacon - är rätt fett, och många gillar den rökta smaken. Skav är minst lika bra!
Honung - bättre än articifiella sötningsmedel, men innehåller fortfarande en hel del kolhydrater. Att byta ut socker mot honung rakt av är att lura sig själv. Idén är att minska suget efter socker och stärkelse.
Fibrer - en del med problemmagar upplever att de blir bättre på en fiberfri kost, troligen för att fibrerna river i slemhinnorna i tarmen för dem.
Bönor är sällan-om-alls-mat med LCHF, därför att kolhydratinnehållet är väldigt högt. Ens dagliga "budget" blir väldigt snabbt full…
Fabricati diem, pvnc!
Nu är jag alldeles trött ögonen, kan inte dator, var hittar jag, hur hittar jag en daglig "budget", vad är det?

Det är ju upp till dig själv att bestämma. Du kan ju starta med 20-60g kolisar om dagen och se hur det känns.
Varför inte ägg till frukost? Omelett, eller quiche (omelett i ugn m. ost, grädde och purjolök. Eller ägg och bacon. Jag äter nágon av dessa rätter till frukost varje dag, sedan är jag mätt flera timmar, ibland äter jag detta till kvällsmat ocksá (det är väldigt lätttlagat, man kan göra en stor omelett och ha i kylen 3-4 dagar).

Det är klart att du kan äta ägg, det gör de flesta här tror jag. Vi hade en ägg-ätar-tävling här för inte så länge sen haha så ägg tycker vi om! =)
Här är en länk angående fiber och myterna om det:

Är linfrö bra att äta i filen till frukost?

#2 Ledsen att jag var förvirrande, som siffernissa slänger man sig med facktermer.
Det jag menade med kolhydratbudget är att man själv tänkt sig ungefär hur många/mycket kolhydrater man tänkt sig att äta under en dag. De kan sedan fördelas på olika mål och olika typer av livsmedel.
Om jag dricker tre glas mjölk och äter 5 FinnCrisp har jag med råge täckt min dagliga budget (ja, nästan dubbla mot vad jag brukar ligga på). Istället vill jag kanske ha utrymme för annat, som ägg, sallad, lite tomat, broccoli… Andra kanske vill ha plats för/råd med lite vispgrädde med några hallon.
Skulle jag äta bönor, mer än någon matsked, får det inte plats andra kolhydrathaltiga livsmedel på min meny, och eftersom jag gillar färg och variation, tycker jag det blir lite trist.
Det är vad jag avser med kolhydratbudget.
Fabricati diem, pvnc!
Yoghurt tålde min mage bättre än filmjölk men då jag började kolla blodsockret p.g.a min diabetes såg jag att bl.skr.värdena blev högre av en frukost med yoghurt än en med långfil. Så numera äter jag alltid långfil till frukost med krossat linfrö o kanel. Tyvärr inneh. spec. krossat linfrö ett ämne som i kroppen omvandlas till blåsyra så det är tydligen inte alls så nyttigt som jag trodde. Maxdos/dag är 2-3msk. Själv har jag ju slutat även med frukt så jag kanske snart skippar linfrö för det har jag tagit för att få lägre bl.skr.höjning o bl.skr höjs ju inte lika mycket när man minskar kolhydratintaget.
….linfrön innehåller även en olja som ej är så bra. Så det blir nog att avsluta det intaget.
Grönt te har hjälpt mig att få lägre blodsockerpåslag efter en måltid.

Kan det vara de krossade linfröna (2 msk till frukost) som ger mig magknip? Jag äter dem för att inte bli hård i magen, men det kanske jag inte behöver äta i förebyggande syfte?
När linfrön kommer i kontakt med vätska bildas gele´runt dem. Gele´n består av kostfibrer o i mage o tarm verkar fröna som bulkmedel med en laxerande effekt. Du känner nog av den effekten med ditt magknip. Du kan ju kanske ta lite mindre. Läste att det helst ska förvaras i kylskåp o det är kanske för att fettet inte ska bli förstört så nu åker påsen in i kylen.