Smör vs margarin
Hej!
Gör detta till en ny tråd. 
Jag undrar vad skillnaden i den kemiska sammansättningen mellan smör och margarin är? Alltså varför smör är bättre än margarin för kroppen. Antar att många här vet och kan förklara på ett lätt sätt så man förstår logiken :)
Sen funderar jag även på hur man ska hinna göra av med alla kallorier man stoppar i sig varje dag om man ska äta feta produkter som smör, ost, grädde (då och då) mm.
Äter man var 3:e - 4:e timme som vanligt fortfarande fastän det är mycket "energi" i varje måltid? Tänker på att blodsockernivån ska hållas i balans b.la.
Tacksam för svar. 
Smör är naturligt fett gjort på grädde. Inga tillsatser.
Läs här om margarintillverkningen.
Jag äter inte var tredje timme. Det brukar gå upp till 6 timmar efter frukost innan jag behöver lunch och lika många timmar från lunch till middag. Man håller sig mätt längre med fett och proteiner än med kolhydrater.
Blodsockret håller sig jämn nivå med denna kost.

Tack!
Var inne på denna sida innan, men jag orkar inte läsa en 75 sidor lång pds fil. Tänkte att eftersom många här har valt denna kost borde det vara lätt att förklara i ett par, tre meningar ist?
Vh Elin
Hoppas det finns någon här som kan förklara det till Dig. Själv är jag inte så kunnig.

Ladiesoul
Smör är ett äkta mättat fett som vår kropp är designad för att tillgodogöra sig
Det är perfekt både som byggnadsmaterial för våra celler säväl som energikälla för vår förbränning.
Margarin är en kemisk efterapning av smör framställd med hjälp av natronlut och nickelspån och höga temperaturer
Slutprodukten blir en lukt smak och färglös fettmassa som är sammansatt på ett sätt som är naturvidrigt och med nya kemiska strukturer som vår kropp inte kan handskas med.
Denna fettmassa färgas sedan gul och förses med smörarom och som lök på laxsen säljs den till oss konsumenter med mördande reklam som lovar både viktkontroll och bättre hälsa.
Sanningen är precis tvärtom…
Vill du veta mer om margarinerna tycker jag du ska lägga lite tid på länken du fick av Mervi här ovan

kanske den här länken kan hjälpa dig :
http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/26307.pdf

Tack! Läste artikeln, men det var mycket jag inte förstod :/ Men men, får leta vidare.
Men över till min andra fråga:
"Funderar jag även på hur man ska hinna göra av med alla kallorier man stoppar i sig varje dag om man ska äta feta produkter som smör, ost, grädde (då och då) mm."
Någon som har nått bra svar ;)

Jag har inget bra svar det finns säkert andra som kan förklara bättre än vad jag kan. Jag brukar säga att det inte handlar om kalorier utan om hormoner.
Kanske Du kan läsa den här sammanfattningen som finns på Annika Dahlqvists blogg där får du svar på många frågor ang. LCHF-kosten:
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/p_class_msonormal_style_margin1

Det är inte kalorierna som är det viktigaste att fokusera på vad gäller oönskad viktökning utan hormonerna..
Det är nästan omöjligt att gå upp i vikt om man äter väldigt lite kolhydrater.
Kolhydrater höjer nivån av blodsocker vilket utlöser hormonet insulin
Insulin används av kroppen för att få bort höga nivåer av socker ur blodet
Insulinet är också nyckeln till våra cellers förmåga att lagra upp fett.
Mycket insulin = hög fettinlagring
Lite insulin = fettförbränning istället
Smör ost och grädde kommer trots att dom är energirika inte att trigga insulinutsöndringen eftersom dom är relativt fattiga på kolhydrater och därmed uteblir fettinlagringen.
Hej Ladiesoul!
Jag är själv helt ny på LCHF men efter några veckor kan jag konstatera att jag ofta är mätt och nöjd på sisådär 1500 kcal per dag.
Det varierar väldigt, ibland blir det lika gärna 2400 kcal, men det är alltså fullt möjligt för mig att bli mätt på betydligt färre kcal än med vanlig kost.
Just nu håller jag på att laborera en aning med hur jag ska fördela maten över dagen. Jag tycks stå mig bäst om jag äter en riktigt rejäl frukost. Då behöver jag inte äta mer förrän framåt kvällen och klarar mig därmed på betydligt mindre mat.
Tar jag en lättare frukost däremot, blir jag gärna hungrig vid lunchtid och tenderar att äta betydligt mer över hela dagen.
Å andra sidan går jag ner i vikt oavsett än så länge. Själva kalorimängden verkar inte ha någon större betydelse. Men som sagt, jag är nybörjare och fortfarande på experimentstadiet. Läs hur andra har gjort och prova dig fram så hittar du nog snart en fungerande modell.

Tack för alla svar :D
Själv e planen att äta ordentligt till frukost å lunch, mindre på kvällen. Jag tränar också 3-4 ggr i veckan, så beroende på detta måste jag anpassa maten en aning.
E lite inbiten på att jag måste äta ofta för att hålla blodsockret i skick, men kanske vågar äta lite mer sällan framöver. Jag har inte problem med övervikt, men vill ändå "shapa" upp mig lite ;) Hoppas att denna metoden kommer funka…!?
Fortsätt gärna tipsa vidare på denna tråd :D

Blodsockret kommer att hållas i skick av sig självt om du slutar skicka upp det med kolhydrater, så att kroppen måste skicka insulin för att ta ner det osv.
En grundregel för LCHF är att äta när du är hungrig, och sluta när du är mätt. En del äter mycket och sällan, andra blir mätta snabbare och behöver mindre måltider oftare.

Om vi vore gjorda för att äta margarin så skulle skaparen, herren, universum (eller valfritt överhuvud) ha placererat en processindustri på savannen när vi hoppade ner från träden. 
fö har #11 helt rätt - skippa kolhydraterna så håller sig blodsockret jämnt och fint (är gift med en D typ 1 som kör denna kost sen ett tag och hennes blodsockervärden har aldrig varit jämnare) - förutsatt att du får i dig nog med bra fett…
Lycka till / Johan
#0, Margarin är ett av dom allra värsta livsmedeln som finns. Förklaringen blir nog lite längre än tre meningar, men jag hoppas att du orkar läsa det i alla fall.
I smör finns det större andel mättade fetter vilket är till fördel för kroppen, eftersom dom inte härsknar lika lätt som dom andra fetterna. Härskna (oxiderade) fetter skadar kroppen genom att dom skapar fria radikaler, vilket gör att man behöver ökad mängd antioxidanter. Fria radikaler skadar kroppen och gör att man åldras snabbare.
Sedan så är en stor del av kroppen uppbyggd av mättade fetter, och om man får i sig för lite sådana kan kroppen ta till andra typer av fetter istället som byggstenar, vilket inte är helt optimalt.
Dessutom finns det väldigt stor andel omega 6 i margarin, vilket ger en sämre omega 6/3 kvot, vilket kan ge inflammationer i kroppen, och dessutom har dålig omega 6/3 kvot länkats till en del sjukdomar (du har säkert hört talats om det via media). Detta är nog den största anledningen till att margarin är dåligt.
Tidigare tillverkades margarin genom härdning, för att det ska bli i fast form (fettet i margarin är normalt i flytande form i rums och kyltemperatur) vilket ger stor mängd onaturliga transfetter i margarinet, vilket sägs ge ökad risk för hjärtsjukdomar. Många margariner som är avsedda för industriellt bruk är fortfarande härdade, t.ex. sådana som används i snabbmat, färdigrätter, brödbakning, osv.
Numera använder dom flesta margarintillverkare som gör margarin för konsumentbruk en teknik som heter omestring istället vilket är något bättre, men det är många som är skeptiska mot den här metoden också.
Sedan avänds det en hel del kemikalier vid tillverkning av margariner, det är t.ex. vanligt att göra margarin av palmolja, och då utvinns oljan med hjälp av lösningsmedel, som det sedan kan finnas spår av i den färdiga produkten. Detta kallas för "processkemikalier" och behöver inte anges på förpackningen i sverige på grund av att det används under tillverkningen och inte tillsätts till maten för att ändra dess smak, konsistens eller liknande.
Andra kemikalier som används är färgämnen som gör att den får en smörliknande färg (margarin är egentligen färglöst), smakämnen som försöker simulera smaken av smör (men misslyckas, det är inte på långa vägar lika gott), och eventuellt även andra, det varierar från tillverkare till tillverkare
I smör är salt enda tillsatsen, inget annat alls, inga processkemikalier eller något sådant, bara ren komjölk.
Sedan finns det mindre vitaminer i margarin. Dom tillsätter vitamin D i ett försök att verka lika nyttiga som smör, men det är fel version dom tillsätter, D2 istället för D3 som finns i smör (D2 är billigare, men D3 är den versionen som kroppen kan använda och är flera gånger med biologiskt aktiv än D2).
I margariner finns ofta en relativt stor andel växtsteroler som skadar en del celler i kroppen. En del margarinmärken, t.ex. becel, tillsätter till och med mer växtsteroler eftersom detta ger en skenbar säkning av kolesterolet. Den sänker kolesterolet i blodet eftersom den skadar celler, och kolesterolet som är kroppens reparationsämne går in i cellerna för att försöka reparera dom. Detta är naturligtvis inte bra varken för cellerna som skadas, eller övriga kroppen som får mindre kolesterol till kolesterolets andra livsvilktiga funktioner i kroppen (en tid, efter ett tag börjar kroppen kompensera genom att tillverka mer kolesterol, därför jag skrev skenbar säkning).
Jag har säkert missat något, men detta är dom viktigaste anledningarna till att margarin är mycket sämre än smör.
Margarin blev populärt från början på grund av att det var många som var fattiga i början på 1900-talet och sedan under världskrigen blev det ont om smör som då gick upp i pris. Sedan under 50-60 talet så rekommenderade ett par forskare i media på grund en preliminär rapport om en studie som visade att margarin eventuellt kunde sänka kolesterol, och media hoppade på. Det har sedan visat i flera studier att så inte är fallet, så det argumentet håller inte, men det är det som många fortfarande stödjer sig på idag när dom säger att margarin är nyttigt. Men så är alltså inte fallet. (Sedan är högt kolesterol inte så farligt som många tror heller, så deras argument hade inte hållit även om det hade stämt…).
Vad gäller din fråga om kalorierna så äter man inte mer kalorier på den här kosten (om man inte bantade tidigare då). Man blir mätt efter att kroppen har fått lika mycket energi som tidigare. Man behöver inte äta lika mellanmål eller liknande på den här kosten eftersom fett ger ett jämt blodsocker under många timmar (om man inte samtidigt äter för mycket kolhydrater). Regeln är: Ät när du är hungrig, och sluta äta när du är mätt. För dom flesta betyder detta ca 3 stadiga mål mat om dagen, några enstaka kan behöva äta oftare eller färre. Dessutom brukar det variera väldigt mycket i början på LCHF hur hungrig man blir från dag till dag, för att stabilisera sig efter ett par veckor (månader?). Man bör alltid lyssna på hungerskänslorna och ge kroppen så mycket energi den vill ha. Du behöver inte tänka på att "göra dig av" med kalorierna, äter man för mycket så omvandlar kroppen en del till värme, och resten kommer ut den naturliga vägen. Fett lagras inte i kroppen om man inte samtidigt äter kolhydrater, har någon sjukdom eller är stressad. Detta beror på att hormonerna som säger till kroppen att lagra fett utsöndras i mycket mindre usträckning när blodsocrket inte höjs kraftigt (vilket det gör av kolhydrater, hormonet som säger till kroppen att lagra fett råkar vara insulin).
Säg till om det är något du inte förstår så ska jag försöka att förklara vidare.

Shit! vad impad jag blir andreas du kan då lägga ut texten och på ett lättfattligt sätt också, vilket pedagogämne du måste vara!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

# 14. Håller med.Han är jättebra att lägga ut texten så man begriper.

#13 - Mycket bra förklaring Andreas! - har kopierat in den i min samling
#10 "måste äta ofta för att hålla blodsockret i skick"
Så här såg mitt "blodsockerstreck" ut i slutet av april. Inga svängningar här inte.
Jag äter strikt LCHF.
Hur vet du om ditt blodsocker inte håller sig i skick? Mäter du eller tycker du att du kan "känna" det?
Om du är orolig kan du skaffa en blodsockermätare gratis.
Helena

#17 jag känner att jag blir trött isf hungrig, och att jag blir väldigt socker sugen efter maten eller isf mat vill jag äta godis etc.
Vart kan jag hitta gratis blodsockermätare?! :D Och vad ska blodsockret ligga på för att vara hälsosamt?

Hej Andreas0!
Tack för ett gediget svar. Förstod nästan allt, å detaljerna om ämnen i kroppen kan jag kolla upp i nån biologibok ;) (hur celler är sammansatta etc..)
Jag är inte överviktig (164 cm lång, 58kg) och tränar 3-4 ggr i veckan. Jag vill däremot forma om min kropp, skaffa mer muskler och mindre fett.
Är detta en bra metod för detta syfte?
Vh LS
Jag tycker att en av de stora fördelarna med LCHF hittills är just det jämna blodsockret. Jag har inte heller någon mätare och har ingen aning om vad som är en lämplig nivå, men har tidigare upplevt att jag varit känslig för svängningar. Total "paltschwimmen" efter en kolhydratmåltid, akuta hungerattacker med ett livsfarligt humör, oemotståndligt sockerbegär osv.
Allt detta är puts väck nu. Godis är… tja, ointressant. När jag blir hungrig (vilket tar åtskilliga timmar) är jag just hungrig. Inte förbannad. Efter en måltid är jag pigg och full av energi istället för sömnig och däst.
Så jag tror inte att du behöver få några problem med att behålla blodsockret på en bra nivå.

Välkommen hit!
Om du har tänkt lägga om kosten till lchf, så tänk på att kroppen och hjärnan behöver tid att ställa om sig från sockerdrift till fettdrift! Kroppen tar längre tid på sig än hjärnan….
Men ha förtröstan, även om du inte skulle orka träna under de första veckorna (det varierar från person till person): Att tillföra ordentligt med naturligt mättat fett till kroppen, stimulerar tillväxthormoner, som i sin tur gör att kroppen bättre kan ta tillvara på proteinet i kosten. Därigenom bygger man lättare muskler. Det förekommer att även de som inte tränar, upplever att musklerna blir fastare ändå.
Jag själv styrketränar ett par gånger i veckan och tycker att jag blir starkare fortare än förut och kan höja vikterna oftare. Upplever heller inte att musklerna lika snabbt blir svagare, bara för att jag skippar styrketräningen ett par veckor…. Flera professionella muskelbyggare, använder sig av dennna kosten (s.k. ketogen föda).
P.g.a muskeltillväxten är det bättre att använda sig av måttband i stället för våg! Jag har t.ex. "bara" gått ner 7 kg, men hela 11 cm i midjemått!! (Jag är dock mycket överviktig).
#19, Den här kosten borde vara utmärkt för det syftet.

Ok, passar på att fråga ang matintag nära sänggående också när jag ändå får så bra respons på tråden ;)
Tänker att kroppen inte behöver så mycket energi på natten. Hur lång tid innan sänggående bör man äta middagen?
Hur vet Du att Du har för mycket - för mycket fett på kroppen? Du väger 58 kg och är 164 cm lång. Om Du redan tränar regelbundet verkar det märkligt om Du skulle ha en oproportionerlig fettandel.
Det verkar som om Du behöver lära Dig mycket om näringsämnen och hur kroppen fungerar över huvudtaget och på en lågkolhydrat-högfettkost på ett teoretiskt plan, - innan Du startar upp med praktik. LCHF är ingen snabb bantnings-quick-fix, det är en livsstil. Och det säger jag med lång erfarenhet bakom ryggen. Du kanske ska läsa på lite, här finns massor av bra information, när Du läst på kan Du individualisera lite.

Jag har ätit Low carb "diet" i några månader. har trivts med det och har mycket information från både privat dietist och vänner som har ätit enl denna kosten i några år.
Jag är opropertionerlig i kroppen, inget fett på överkroppen men fett på lår, rumpa och höfter. Så hoppas på att detta ska fördela sig över hela kroppen. Jag vill inte gå ner i vikt, det antar jag är uppenbart. Men mer muskler - shapa upp fettet, skulle inte va fel.
Nej, detta är ingen "quick-fix". Skulle det vara det så hade jag inte trott på den. livsstil är vad jag vill åt. Hoppas jag kommit rätt…

Borde kanske lägga till att jag har varit/är beroende av socker/ snabba kolhydrater. Som jag har förstått är detta även en metod att dämpa/kontrollera suget.
Så denna kosthålling har flera syften för mig… 
Bra, ju flera vinster/syften, desto "lättare" är det. Ju mera kunskaper man har desto lättare är det också. Om man förstår vad som händer i kroppen kan man lättare stå ut vid olika sug. Ett sätt i början är att se till att man är så mätt att man inte kan äta mera.
Om man ska bli friskare, så är det viktigt att försöka hitta bra råvaror. Det är inte fel att köpa tillskott. Har man slarvat med maten i många år, så uppnår man balans snabbare med vissa tillskott. T.ex. säger många att kromtillskott minskar sötsug.
Det skadar heller inte att hitta en bra "avledare", när suget kommer, man är mätt, men man öppnar kylskåpet 100 ggr ändå - för man är sugen, då kan man ta till en kognitiv teknik. Välj ut en skådespelare/musiker man gillar, Björn Skifs var det en som valde, det ska nämligen vara rytm i namnet. Sedan upprepar man namnet tills hjärnan inte klarar att säga det längre, säg det gärna högt. Hjärnan klarar inte av att upprepa ett namn under lång tid (minuter), samtidigt som gamla fantasier om hur gott godis X är ställer till det. Eftersom att säga namnet är en viljemässig aktivitet, så vinner den, godisfantasier är passiva. Man kan göra samma procedur i kassakön också, så det inte hamnar något sockerrikt i matkorgen.

Tack för tipsen!
När det är kämpigt brukar jag kolla på inspirationsbilder, i min dagbok en dag då allt varit på topp, eller ringa en vän å klaga ;) Det brukar hjälpa och som du säger tar det inte allt för lång tid att komma över suget.
Jag har märkt att utan kolhydrater (moa minimalt med kolhydrater..) så lättar sötsuget. Under två dagar har jag nu bara ätit enl denna metod, och jag har inte funderat på socker en enda gång… Däremot har jag haft grädde i kaffet och tét efter maten. Men det får man äta vad jag förstått? 
#28, Jodå, grädde går bra för dom flesta. Dom som har svårtast att gå ner i vikt kan behöva hoppa över det för att undvika mjölksockret, men eftersom du inte tillhör den kategorin kan du antagligen använda hur mycket grädde du vill.
Var beredd på att du kan öka lite i vikt om du ökar i muskler, eftersom muskler väger ganska mycket. Det är väl bara positivt med mer muskler, men bara så att du är beredd att det kan bli så, så du inte tror att det är fett du lägger på dig.

Jag äger ingen våg, å hade inte tänkt mäta min vikt. Isf blir det måttband :)
Tack för goda råd!!!!
#26 Jag är alldeles ny här. Har ätit kosten i 6-7 dagar bara. Men jag har varit totalt fokuserad. Ej över 5% kolhydrater/dag. Och mitt sockersug försvann från första dagen. Jag har haft ett konstant sockersug från det att jag svalt min sista havregrynsgröt på morgonen tills jag gått och lagt mig. Även varit konstant småsugen på något att stoppa in i munnen.
Det är helt otroligt men det försvann direkt. Kanske är det för att jag kör hårt från början eller också är det så himla bra med denna kosten. Jag har gått ner 1 kg sen i onsdags och då har jag ätit mycket av det goda smöret, vispgrädden, proteinet och lite broccoli/blomkål. Så ge inte upp det kommer för dig också. Ät dig ordenligt mätt på fett och protein så tror jag du slipper suget.

kan säga det som diabetiker som tar BS ofta, att det ligger sjuuuuuukt mycket bättre. Tror inte jag legat såhär bra på så länge, tyvärr är jag van vid mina höga doser att jag ibland tar för mkt så det sjunker ofta, men det är ingen fara så länge man ha r druvsocker med sig.. Allt är en anpassning. (freestyle tror jag ger mätare gratis , http://www.abbott-diabetes.se/?id_site=1&id_item=178 ) ,
Men jag mår sååå mycket bättre och detta kommer utan tvekan synas på mitt hba1c :D Tror det blir det bästa på länge sen.. Glad att över detta forumet. Man hittar matinspiration och det är gratis, vilket passar en fattig student !
Tur man fick detta tipset av mors kollega.. :D
#32# Ha ha Neelia; ditt blodsocker ligger väl friiiiiskt mycket bättre!

Hahahah, mm det ligger friiiiskt mkt bättre :P
Har man svårt att hitta matinspiration finns hjälp här har inte hittat någon annat ställe där snålvattnet så snabbt drar igång…
Här finns lite om den så omtalade kokosoljan eller kokosfettet.
Med LCHF hälsningar
.
Orkade inte läsa igenom allt men det hoppas jag inte heller att man måste.
Vill komma med en kommentar ändå. Jag kan vara helt fel ute.
Om man tränar väldigt mycket så har jag hört att det bildas hos vissa mycket kortisol. Detta kan på något sätt vara förklaringen till dina "grova" ben. Obs! någon med mer "kött på benen" måste nog hjälpa till med detta. Jag har hört att de som kör flera pass på rad, dvs instruktörer kan bli rätt så stora pga detta, trots att dom tränar i stort sett varje dag..
Vad tycks om att använda ISTER eller TALG som "smör"?
#37, Det går nog alldeles utmärkt.