Sojamjölk??
Hej på er !!
Är det någon som vet hur det förhåller sig med sojamjölk?
Jag brukar ha den naturella osötade varianten i kaffet (varvar ibland med grädde). Jag har inte riktigt förstått om det är ok med soja produkter inom LCHF. Jag har kollat näringstabellen och den innehåller endast 0,1 g kolhydrater /100 g….
/ Negar

Jag undviker sojaprodukter pga:
http://www.westonaprice.org/soy/index.html
men ibland använder jag en liten skvätt "ren" sojasås i matlagning som krydda sas

Om man tål soja är det nog helt OK. I japan på Okinawa äter de mest soja i hela värden och blir dessutom äldst i hela världen. De dör inte av sjukdom utan av ålderdom och kan då vara en bra bit över 100år. Så det har många hälsomässiga fördelar om man inte är allergisk.
Även jag undviker sojaprodukter på grund av samma anledning som #1. Jag anser att det är rena giftet. Riktig mjölk är mycket bättre, och grädde är ännu bättre.

#3 Att kalla soja rena giftet är väl en överdrift med tanke på att de som tål det verkar leva både längre och friskare än de som inte äter det. Se mitt inlägg #2
#4, Jag anser att det är rena giftet ändå. Du får tro vad du vill, men jag tycker inte att poulationen i Okinawa är tillräckligt med motbevis med tanke på den stora mängden bevis som finns som säger att soja är dåligt.
Det sägs ofta att dom äter mycket soja i japan och övriga delar av asien och därför lever länge, men i 99% av asien och japan används den bara som smaksättare, det är en mycket liten del där man äter "sojaprodukter". Sojaprodukter som tillverkas i fabrik fanns inte för 100 år sedan, i något land.
Kollar man på den ursprungliga japanska kosten så är den väldigt lik LCHF i sammansättningen, fast med mycket större andel fisk. Det är bara på senare år som västerländsk kost har börjat sprida sig dit också.
Dom äter inte så mycket ris som det framställs i asien heller, ris är något man äter om man är fattig eller efter maten om man inte blev mätt av huvudrätten.
Okinawa är ett interessant fall, men det går knappast att säga att det är just soja som gör att dom har ökad medellängd. Det kan lika gärna vara något helt annat i deras livsstil, något genetiskt, eller något av en rad andra faktorer. Att se att två saker händer samtidigt är ett så kallat epidemologiskt bevis, som har den allra lägsta bevisgraden. Det enda man kan använda epidemologiska bevis till är att kolla vad som skulle kunna vara interessant för vidare forskning. Det går inte att säga att en sak orsakar en annan bara för att dom råkar förekomma samtidigt eller vid samma plats.
Om man tog epidemologiska bevis som sanning skulle man till exempel kunna säga: Brandbilar och eld är ofta på samma plats. Ju större eld desto mer brandbilar. Därför måste Brandbilarna göra så att det börja brinna, lägg ner brandkåren så vi får mindre bränder.

#5 Men de verkar inte bli sjuka och dö i förtid heller, tvärtom, så att kalla det gift är för mig en överdrift. De äter ju i vilket fall mer av sojan än vad resten av världen gör utan att bli förgiftade.
Läste någonstans (jo, det låter ju lagom vetenskapligt, men jag är så usel på att komma ihåg mina källor!) att sojaprodukten bör vara fermenterad (jäst) för att man ska slippa de negativa effekterna, det kanske är där skillnaden ligger?
Själv gillar jag inte den vanliga sojasåsen, och har aldrig känt något behov av några andra sojaprodukter (eftersom jag äter det som de kopierar: nämligen kött!), så jag har inte brytt mig om att sätta mig in i saken…
#7 Om det är så är ju tofu och soja nyttigt men alla andra soja produkter inte nåt vidare.
Jag undviker soja så mycket som möjligt eftersom jag håller på o utvecklar allergi mot det, soja är starkt allergiframkallande.

Soya är inget jag skulle äta även om jag fick betalt - det de äter i japan är fermenterad soya - en helt annan produkt jämfört mot soyamjölk.
Om vi vore gjorda för att äta soya skulle det komma soyamjölk ur däggdjurens djuver och ur bröstmjölken.
Soya är en indistruell produkt som aggresivt vårdas av soyaindustrin - det är oerhört mycket pengar som står på spel för den industrin, så de bevakar desperat sina intressen (att soya skulle vara nyttigt alltså - vilket det inte är i den form den säljs hos oss).
Soyasås - den bruna/svarta varianten man smaksätter såser med - är vad jag förstår fermenterad. Men jag är ytterst sparsam med den också tills någon har bevisat att den inte är farlig.
Som jag ser det finns det inga hälsovinster med soya - det jag läst tyder snarare på att soya är dåligt för oss människor. Läs mer på referensen i #1.

Tack för svaren! Nu måste jag fundera lite..hehehe