Fakir = ?
Jag har ätit lchf i fyra veckor idag och mår mycket bättre. Jag har läst om fakirkost här. Är det tex om jag lever på kött och smör inga mejeriprodukter. Tex biff och ett gott smör till varje mål.
Går man ner i vikt fortare om man lever fakir eller vad är anledningen? Jag har inte haft några som helst problem med kolhydrater eller sötsug. Jag har ju alltid älskat fett (och sött) ända sen jag var barn. Då brukade jag suga ut majonäs direkt från tuben. Grönsaker har inte heller varit så omtyckt mer som ett nödvändigt ont. Så därför passar denna kosten mig perfekt.

Här finns lättbegripliga svar! Sök gärna på fakir i sökfunktionen, så hittar du mer.
Att "fakira" en period för att sen återinföra en produkt i taget (t.ex. grädde"), gör att man lättare ser om det är något speciellt som kanske bromsar viktminskningen.
"Är det tex om jag lever på kött och smör inga mejeriprodukter." Svar: Japp!

Fakir är kött, fisk, kyckling etc ägg, smör. Inga grönsaker eller mejeriprodukter.
Man kan använda fakir för att snabba på en existerande viktnedgång, eller för att få igång den om man hamnat på en oönskad viktplatå.
Det är lite olika om man tycker att det fungerar bra. Vissa är nöjda, vissa tycker att det är trist i längden.
Fabricati diem, pvnc!
Ok tack!
Att leva på biffar med fettrand är ju drömmen men alldeles för dyrt. Sen äter jag inte fläskkött, jag blir sämre i min reumatism då. Men nötfärsbiffar och ett gott smör låter helt ok. Jag är helt förundrad hur enkelt det är att leva på denna kosten. Jag trodde att jag skulle sakna smörgås och godis men det suget försvann på 1 (en) dag. Helt otroligt! 
Jag väger 75 och vill ner till 60 kan biffar på 200g x 3/dag vara ok? Någon som vet hur mycket smör det skall vara till det?
Enklast är ju om du registrerar i MinMat, använd den som planerare. Hur mycket smör som behövs beror ju på hur fet köttfärs du får tag på…
wildrat
Ja just det, det glömde jag bort. Även i fakir gäller 75 fett, 20 prot och 5 kolh. Bra förslag!
Nu för tiden är det ju helt omöljigt att få tag i fet färs. Men då lägger man bara till smör.
Jag blandar smör i köttfärssmeten, då blir biffarna inte så torra.
5E% kolhydrater är nog svårt att få till på fakiren om man inte äter massor med ägg men fördelningen ska som sagt vara ungefär densamma men med kanske 2E% kolhydrater, 20-25E% protein och resten fett….
Jag vet faktiskt inte om det finns nån statistik som säger att ALLA går ner på fakir, men många går ner på fakir när dom testar det…
Om man inte går ner på fakir ska man nog testa att lägga till lite grönt och se vad som händer.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Nu har jag kollat: 200 g nötfärs och 25 g smör =
1% kolhydrater, 24% protein och 75% fett. Kan det vara ok för Fakirkost?
Jennix
Nej men usch grönsaker ;o)
#8 Ska du inte ha ägg i smeten också? Annars ser det bra ut.
Med ägg ökade kolhydraterna 1%.
Jag tog 1 kg nötfärs, 3 ägg, salt och peppar. Stekte 200g biffar som äts med 25 g gott smör. Det blir 2% kolh, 24% prot och 74% fett.
Jag läste i något annat inlägg om man äter för mycket protein så kan kroppen göra om proteinet till kolhydrater. Är det någon sådan risk i mitt fall?
Sen måste jag ju erkänna att jag tar en rejäl slatt vispgrädde i kaffet/teet. Det skrev ju du Jennix om i en annan tråd att det kunde vara anledningen till att man inte går ner.
Jag är ju framförallt så glad att min kropp svarar så bra på kosten och jag har mindre ont i mina leder. Men jag har faktiskt gått upp lite. 1:a veckan gick jag ner 1 kg men sen har jag gått upp inte mycket men ändå. Jag väger 75 kg till mna 165 så jag behöver gå ner några (15) kilo.
Jag skall minska på grädden under Fakir och se hur det blir.
#5, Vid fakir gäller 0-1 E% Kolhydrater, inte 5 E%. Det är just det som är meningen, man tar bort precis allt som innehåller kolhydrater i mer än minimala mängder.
För övrigt, runt 20-30 E% protein, resten fett.
Vid fakir har man ingen källa av vitamin C, så vid långvarig fakir det kan vara bra att komplettera med något tillskott av Vitamin C. Dom billigaste tillskotten är dock värdelösa, dom tar inte kroppen upp. Vid kortvarig fakir är det ingen fara, det tar ett tag innan man får brist. Resten av vitaminerna får man i sig mycket av, speciellt om man äter stor mängd ägg, som innehåller alla vitaminer och mineraler förutom vitamin c.
Mjölkprodukter går bort helt. Mjölkprodukter går bort, eftersom det ger stopp i viktnedgång för en del. Så tar du grädde i kaffet kan du nog inte kalla det för fakir.
Den vanligaste varianten av fakir är att enbart äta SSS bantarbiffar, vilket helt enkelt är en biff med 2/3 fläskfärs och 1/3 nötfärs blandat, formade som biffar, och stekta i smör. Fast det kan ju bli lite enformigt efter ett tag, men biffarna är goda, så ta gärna med dom i ditt fakirande tillsammans med det andra du äter.
En del är till och med så strikta att dom tar bort kaffe/te, men så strikt behöver man inte vara om man inte tillhör dom som är extremt känsliga.
Såg nu att du inte äter fläskkött, så bantarbiffarna går väl bort. men du kanske kan hitta på din egen variant. Lite svårt att blanda i smör dock som du tänkte göra och sedan steka, smöret smätler ju och rinner ner i pannan. Du kan ju alltid äta smöret med sked, antar jag.
Tack andreas för utförligt svar. Jag äter smöret till som tex persilje-, eller vitlökssmör. Jag förstår att fläskkött är riktigt bra men jag blev faktiskt bättre när jag slutade med det (och sämre när jag började).
Grattis till dina hälsovinster, Nilla59, och lycka till med fakiren. Skulle nog vara lite resrtiktiv med grädden, precis som du skriver ovan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna