Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 8331 ggr
Livianna
0

Fondue??

Har någon kanske en aning om vilken olja man kan använda när man ska göra Kött Fondue á la LCHF??

Matolja= för mycket fleromättade fetter / fel fetter? Rapsolja= för känslig för värme?

Dundertacksam för svar!?

Kram på er!

Wildrat
0

Kokosfett? Annars är rapsolja den olja som är minst dålig.

greensis
0

Kan man smälta ister? Någon som vet? Kan man få upp ghee i hög nog temepratur för att fristera?

Fabricati diem, pvnc!

Wildrat
0

Ister och ghee borde nog också funka men kokosfett vet jag att man kan använda.

SvartKaffe
0

Kokosfett har jag använt på den tiden jag fortfarande var delägare i en fonduegryta.

Neeelia
1

vi kör alltid fondue med buljong, rödlök och lite rött torrt vin.. Det är mkt godare :D

reamdn
0

#1, varför är rapsolja den bästa veg.oljan?

Macadamiaolja är sällsynt men innehåller knappt något fleromättat fett alls. kan du få tag på det är det överlägset det bästa alternativet.

Olivolja innehåller en hel del mindre fleromättat fett än rapsolja, även om det innehåller en hel del.. så skulle jag välja det över raps.

Livianna
0

Hm, tackar för alla tipsen! Ska se vad som som blir av! Kram kram

Monsun
0

Olivolja tror jag inte på till fondue - dels tål det inet att värmas upp så mkt och dels smakar det för mkt. Då smakar köttet olivolja och det tror jag blir äckligt på ren svenska.

Jag skulle köra rapsolja / majsolja för dels får du inte i dig så mkt och dels äter du väl inte fondue så där jätteofta?!

LenaK63
0

Jag använde kokosfett från Hälsokosten. Det blev jättegott. Under "fettskrämdtiden" använde jag alltid hälften buljong hälften rödvin med en massa kryddor t.ex. mejram, rosmarin. Då blev köttet kokat liksom och färgat av rödvinet. Nu smakade det mer som stekt.

Nu undrar jag om man kan använda kokosfettet igen? Det ser ju så vitt och fint ut när det stelnat. Eller blir det transfett när det en gång blivit uppvärmt till en temperatur då det mer eller mindre kokar?????