OT - Hungriga hundar
Hur får jag min labbetik (5 år) mätt? Någon som vet hur även hon kan bli nöjd och belåten. Tycker att hon är för tjock. Hon är väldigt matfixerad.
Har även slutat med kolhydrater till henne. Hon får bara de kolhydrater som finns i grönsaker. För det mesta får hon rått kött som jag köper dj.fryst hos en lokal tillverkare. Hon får 200 g per dag. Det innehåller alla slaktrester t.ex. våm, senor o. fett. Till det river jag litet morot och zuccini eller så får hon rester av salladen vi hade till lunch. Nu har jag dessutom slutat med rapsolja. I stället får hon smör.

Jag har hört att labradorer inte har någon mättnadskänsla. De fattar helt enkelt inte när de ätit klart. De är ju goá och snälla hundar, men mest intresserade av att äta, para sig och hämta pinnar - enligt min åsikt(jag har själv en halvlabb).
Om hon får vad hon skall ha och dessutom verkar lite tjock, så tycker jag inte du skall bekymra dig. Det viktigaste är ju att hon inte blir tjock.

Du kan aldrig få den mätt. Själv har jag en ambulerande avfallskvarn som jag får ransonera maten för, hon ska väga 20 kilo. Jag kokar ihop hennes mat av slaktavfall när jag kan få tag på det annars blir det kycklingmagar och hjärta, lever, njure broccoli och rårivna morötter. Jag ger henne ca 300 gr per dag.
Du kan testa att stoppa i mer rårivna morötter, det fungerar som bulk och går rätt igenom. Det ser ju då ut som en stor portion. Annars är det bara att försöka låta bli att titta på de bedjande ögonen.
Fett som smör och ister måste ju fungera lika bra på hundar som på människor för att hålla vikten. Du får laborera fram till hur mycket hon ska per dag för att hålla vikten. En tjock labbe får bara besvär vartefter åren går
Lycka till

Min 'svältande' flat får 300 g kött, 1,5 dl Orijen torrfoder, ngr dl A-fil, om dagen, dessutom tre ägg i veckan och ngr försvarliga klickar smör och ister. Han håller vikten.
Förra hunden fick för mycket kolisar, för han åt mycket mindre mat och ändå var alltid på gränsen till överviktig.
Tack för era svar. Har alltid haft hanhundar förut och inte några särskilda problem. Hannar har väl annat i huvudet än mat??!!
Ska pröva med mer rivna morötter.
#3 vad är det för ister han får? Jag har bara hittat rökt. Har hört att rökt inte skulle vara bra för hundar.
Bara en fundering: är inte 200 gram kött/dag i underkant till en så pass stor hundras? Det blir ju bara 100 gram/måltid, om hon äter 2 ggr/dag?
Magma! Egentligen borde det vara 300 g per dag. Men så har vi ju det där med belöning vid agility som också måste räknas in. Vilket är svårt. Hon har alltid varit väldigt duktig!
Dessutom rör hon sig inte mer än nödvändigt. Även om nu motion inte gör så mycket för figuren!!!
Kanske har denna matfixering uppkommit i och med att jag slutade med havreflingor och rapsolja. Det är bara någon vecka sedan jag bytte ut det mot bara smör. Kan det vara så att även hundar har omställningsbesvär till LCHF?

jag tror att du kan ha rätt i inlägg #6. Det är roligt att höra om fler som funderar kring sina djur!
jag har bytt foder till orijen, och så får hon köttben ibland som tillskott och gottis. har en rottisblandning som ska väga 30 kg (vägde för ett år sedan strax över 35 och nu väger hon 33 - vi har en bit kvar ). Har alltid varit helt matfixerad och stjäl mat om hon kan. hon har även höftproblem (artros) så jag ville göra allt jag kan för henne.
hon äter nu alltså totalt strax under 200g orijen om dagen, och jag DRÄNKER det i rapsolja eller stekister eller smör. Hon håller sig jättebra på det, ligger lugnt och fint under bordet när vi äter. MEN man märker när hon blir hungrig, så blir hon JÄTTE hungrig direkt och då gäller det att maten redo.
jag funderar på om det kan vara så att du ger för LITE fett till din hund. Jag tror att det gäller att skapa en mättnadskänsla av fett och efter ett tag kan man nog dra ner på fettmängden igen.
måste berätta en annan sak om min hund. Det är en omplacering som inte har haft det så bra innan (är nu 8 år och vi har haft henne sen hon var 1), antagligen fått dåligt foder när hon var valp osv. hon har har egentligen aldrig riktigt tappat valpullen. Detta har gjort att vi har varit tvungna att klippa henne på sommaren för hon står inte ut. Nu har hon ätit orijen+fett i ..tja.. två månader. och nu har hon börjar fälla ordentligt. Det jag upptäckte igår var att HON TAPPAR STORA TUSSAR UNDERULL!! och där jag plockat bort det så är det ingen under ull kvar. Det verkar alltså som att hon nu äntligen när hon snart är pensionär tänker växa upp och tappa valppälsen. Mycket intressant!
#7 Tack för svar. Du har nog rätt. Jag är nog litet för sparsam med fettet. Fettskräcken sitter nog djupare än man tror. Ska pröva med mer fett. Har också Orijen att ta till som reserv. Såg i någon tråd att en del ger Orijen Valpfoder till äldre hundar för att det innehåller mer fett.
Mycket intressant med underullen.

jo, jag vet. men jag tror itne att fettet räcker ändå… 

Har märkt att vår hund är som mig själv. Han reagerar inte med dålig mage då han får för mycket fett (som jag alltid trott) utan när han får för mycket fett i kombination med relativt mycket kolhydrater. Dock äter han inte LCHF på någon slags regelbunden basis…

Ister, det hittade jag på Ica, som smöret i storlek, fast vit paket.
Det är inte alltför ovanligt att hundar och katter får underfunktion av sköldkörteln. Verkar vara ssk vanligt för retrivrar och rottisar. Kanske är det övermåttan av kolhydrater i hund- och kattfoder som till sist stjälper rovdjuretes ämnesomsättning.

Funderar på om jag är för snål med grönsaker till min vovve (hon äter rått kött, nöt eller fågel och en del ägg). Tycker mest att hon blir lös i magen om hon får t ex morötter. De verkar gå rakt igenom osmälta. Fn får hon kirskål eller familjens salladsrester eller fryst broccoli. Ett rovdjur tar ju bytesdjurets maginnehåll först, så jag undrar om jag borde öka grönsaksgivan. Vad tror ni? Marsvin och människor kan inte bilda eget C-vitamin utan behöver äta det, men övriga djur bildar eget C-vitamin i kroppen.

måste bara lägga till en tanke. det är ju så att det många gräs/växtätare äter kan inte kött/asätare tillgodogöra sig näringen i. t.ex. så kan inte hundar tillgodogöra sig näringen i havre, men det kan hästar. Däremot när hästen har bearbetat och smält havren så kan hästen ta upp näringen. Jag har tagit reda på detta eftersom min hund älskar hästbajs och detta var bra för att försvara mig mot folk som tycker att hon är äcklig när hon gör det (försöker naturligtvis att begränsa det hela)
kan det vara så att rovdjuren äter maginnehållet först för att det är så lätt nedbrytbart för dem, det kanske blir som kolisar för dem. Då kan det ju vara så att dom äter dom först för att dom mättar bra fort, och så kan dom äta mer av fett och protein utan att bli mätta och får på så sätt i sig mer näring.
????

Jag hade en hund (schäfer) för sådär 15 år sen och hon var alldeles tokig i komockor som hade torkat ihop!
Hon sprang in i kohagen och hämtade en och låg sen och gnagde på dom, jag märkte aldrig att hon blev dålig i magen!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Det skulle vara kul att höra hur många gram kött ni ger era hundar/kg. Mina två små cavaliertanter väger ung 9-10 kg, är 9 och 11 år alltså seniorer som numera tar det lugnt på promenaderna och har lite problem med hjärtan och andhämtning. Vad blandar ni sedan i köttet, kokt morot, smör eller vad?
Det skulle verkligen kännas jättebra att ge dem riktig mat som de mår bra av, förut fick de slaktavfall, med mycket kokta makaroner, vetegroddar och majsolja. Men nu äter de torrfoder och det känns inte så snällt. Mina små flickor är värda det bästa :o)
Är det nödvändigt att ge hundarna grönsaker? De bajsar mindre om man inte ger det. Slippa plocka så mycket. 
#13 Det stämmer alldeles utmärkt att råa morötter går rätt igenom hunden, de funkar ungefär som en flaskborste men inte mer. För att hunden ska kunna tillgodogöra sig morot så måste den vara ordentligt tillagad.
#14 Precis så är det - hundar och katter äter maginnehållet på sina bytesdjur och kan tillgodogöra sig av det p.g.a. att det redan processats av bytesdjurets matsmältningssystem.
Det finns ett foder på marknaden med 75% animalier som heter Orijen (läs på www.orijen.se). Tyvärr har de stoppat i sötpotatis tillsammans med lite annat grönt, men det är helt klart det hittills mest biologiskt korrekta fodret som finns på marknaden just nu.
Och ja, jag är fullkomligt arbetsskadad och jobbar i zooaffär. :)
Vänliga hälsningar
Cindy
Mina katter som gärna äter sina sorkar i köket, äter aldrig upp just magen, men allt annat. Det blir bara lite blodfläckar och magsäcken kvar.
#19 Just katter brukar käka maginnehåll främst för att slippa hårbollar, så att håret passerar ut baktill istället. Kanske föredrar dina att tugga gräs istället under fällning?
Vänliga hälsningar
Cindy
Katter gillar inte gallblåsan på sina bytesdjur, det är nog levern med tillhörande galla. Rått gräsbeteskött och lever äter katten - i sin nåd någon gång gravad lax eller en bit kyckling. Hunden får samma, rått den med - kött, brosk, ben, märg, lever, smör, mina matrester och naturligtvis grisöron och betar gräs som en ko, äter körsbär från nedhängande grenar, nedfallna äpplen. Lite vitaminer ger jag också och omega-3 till hunden. Katten hade fått om det inte varit förenat med livsfara att försöka peta ner en omega-kapsel i svalget.
Hundar brukar gilla kaninbajs också, mycket osmälta fibrer eller vad det kan vara som lockar. Den kanin jag hade tam hemma åt sitt eget bajs, så en annan form av idisslande för optimalt näringsupptag antar jag.
¤21 Ge laxolja om du vill ge katten omega3-tillskott. Behöver man definitivt inte trycka ner i halsen ;)
Kaniner är korpofager och behöver äta sin avföring "första gången ut" för att kunna tillgodogöra sig alla näringsämnen i gräset.
Vänliga hälsningar
Cindy
När det gäller människor och LCHF säger man ju att man ska äta sig mätt på "tillåten mat", dvs protein och fett, och att det inte är fettbildande. Gäller inte detsamma för hundar, dvs om den är hungrig så kan man ge kött+fett utan att den blir fetare för det? Men självklart inte i orimliga mängder!
Då jag hade hund hade jag aldrig hörta talas om LCHF, vår hund dog 2001- så jag frågar av ren nyfikenhet, inte för att kritisera!

#23 Jag tror inte det skulle ha funkat på våran labb, han åt så länge det fanns något som gick att äta och när det som gick att äta tog slut kunde han ge sig på icke födoämnen också!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Det var det jag menade när jag skrev "…självklart inte i orimliga mängder" Dvs att man får begränsa när det uppenbara överätandet inträder.

Jag förstår inte riktigt varför man skulle ge extra fett till hundar? Är det biologiskt riktigt? Hur mycket fett får en varg i sig i det vilda? Det fett som finns på bytesdjuret förstås, det fett som finns i köttet. Det finns varken rapsolja eller ister i några större mängder på en älg! Eller hare eller sork…
Jag är självklart ingen vargexpert men är det inte VI människor som behöver kött/fisk och fett och hundar/vargar som behöver kött och ben?
Vi är omnivorer, vargarna är karnivorer trots allt.

jag skulle tippa att hundar också kan bli sjuka om dom bara äter protein, naturligtvis, om dom äter kött så finns det ju också fett i det naturligt. Jag kan inte svara bra på din fråga chapp, jag började ösa på fett till hunden mest för att jag mår bra på den här kosten. Och jag märker faktiskt på min hund att hon mår bättre också, efter en dryg månad på orijen och fett.
Ister är ju animaliskt, rapsoljan har jag varierat med när jag inte har tid att smälta iste och låta det svalna.
omnivorer och karnivorer är begrepp jag aldrig hört *kanske obildad* men förklara dem gärna!

Omnivorer = allätare
Karnivorer = köttätare
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

AHHHAAA!!!!! tackar!

varsågod. 
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Men utpräglade köttätare (karnivorer) äter ju även märg/märgben, i det finns det en hel del fett. Att ge märgben ofta är utöver fettet ett bra sätt för hunden att få och bibehålla en bra tandstatus!
Jag undrar hur mycket kött skall hunden ha/kg hunden väger? Mina två små damer skulle nog kunna äta upp en hel gris om de hade chansen.

Min hund väger 30 kg och äter en stor kycklingklubba om dagen plus lite rester. Han talar om om han får för lite mat, jag märker det på att han gnäller på ett speciellt sätt som han aldrig gör annars. Oftast får han nog för mycket, jag är lite nojjig med honom, vill inte att han ska vara minsta hungrig!
#33 Vem är inte nojjig med sina små gullegrisar
Men om han håller bra vikt så är det säkert bra. De har ju en viss förmåga att se utsvultna ut.

Jag BARFar mina hundar de får runt 2-3% av sin idealvikt varje dag. Dvs 500-750 g (olika beroende på var i säsongen man är)till varje hund som väger ca 25 kg. Det håller dom sig fina och friska på. Till största delen är det råa ben med kött och kött ,lite grönsaker och frukt (men jag håller inte på och mixar och grejar), ägg, inälvor och ibland fisk. Sedan får dom alger som fodertillskott.
Jag ser att vi närmare eftertanke äter vi ganska lika hundarna och jag
Esther
Då skulle mina hundar ung äta 200 g animaliska produkter/hund plus lite annat smått och gott. Det låter bra.
Andra målet idag blev 100g blandfärs (dåligt med tänder) + lite mosade kokta grönsaker. De stod och slickade skålen en lååång stund efter det. 
#37 Kycklinghjärtan, lever och lite smör eller ister borde funka. Kolla om du hittar "späck" alltså fläsksvål, det är ister innan man smält ner det. Hundar borde älska det.

En australiensisk veterinär (om jag kommer ihåg rätt) har skrivit mycket om barfning och han trycker mycket på BEN! Hundar måste äta ben. Inte bara köttet. Det är logiskt för mig iallafall, att en varg äter ben till i stort sett varje måltid.
När min varg (förlåt hund) tog en höna åt han upp allt i stort sett utom vissa delar av tarmpakatet. Och fjädrarna.

Jag har funderat i de banorna, att ge ben också alltså. Inhandlade kycklingvingar, hunden vände sig bort när jag försökte truga. Till slut vågade han bita i det, tom åt upp den. Sedan kräktes på natten och hade diarré dagen efter. Så jag tappade lite lusten att barfa.
Däremot får han både orijen, bravo ox lever, ister, smör. Och han är inte alls så bottenlös som förut, jag märker att han inte är hungrig ibland. Trots att han är retriver!

Jag tror hundar får omställningseffekter dom också, precis som vi, när dom byter kost.

Möjligt, men jag har inte märkt någonting. För mig var det värt en veckas trötthet, så jag önskar att vovven mår lika bra. Man behöver inte tvinga de mycket aktivitet om man misstänker att de är lite trötta.

Någon som har erfarenhet av fodax hundfoder?
Någon har i en tidigare tråd skrivit om fodax hundfoder. Jag har ingen erfarenhet.
Såg just att det finns en tråd om Fodax hundmant. Sök på det!

Tack!