Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5035 ggr
sarwen
0

mascarpone -kolisar?

Jag jar hittat n ekologisk mascarpone (Castelli) med 80% fett. Briljant tänkte jag! Men nu har jag sökt ocg letat över hela nätet tror jag och jag kan inte hitta hur många kolisar detn är. Nån som vet?

Annars verkar mascarpone ofta ha runt 40% fett och 2-5%kolisar, men just den här verkar ju extra bra ur fettsynpunkt så det vore ju trist om det ar typ resten kolisar ;-)

MillisB
0

Står det inte på förpackningen hur mycket kh osten innehåller?

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

sarwen
0

Tyvärr inte, då hade det ju varit enkelt, men det står bara fetthalten. KAn fortfarande inte komma över det, den är alltså lika fet som smör - yesss!

MimLan
0

Är det verkligen fetthalten som är 80%? På de flesta burkar mascarpone är det 80% fetthalt i _torrsubstans_, och runt 40% vanlig E%. 80% fet ost finns liksom inte, det är smör då.

sarwen
0

#3 Mycket möjligt, men det står faktiskt bara fetthalt 80%, så inte vet jag…

MimLan
0

#4 Hur som helst så finns det inte så fet ost, det är inte möjligt i praktiken, så du får räkna som för vanlig mascarpone. Jag tror inte heller att du upplever den mascarponen som rejält mycket fetare än vanlig?

sarwen
0

Vet inte, har ingen koll på mascarpone, men den känns nog lite fetare än philadelphia, tycker jag. Men du har säkert rätt.

beautifulthing
0

jag har en burk hemma, det står 3g kh per 100g