Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 13547 ggr
starhawk
0

Leverpastej

Jag käkar leverpastej varje kvällsmål, och frågar mig, slipper jag käka lever då? Kan inte med lever, men leverpastej med saltgurka är inte dumt. En annan fråga är, vad innehåller leverpastej egentligen? den variant jag föredrar är den tryfferade, skivbara (ja, jag vet att det är färjad fårticka och inte riktig tryffel) den bredbara pastejen tycker jag uppriktigt sagt är äcklig

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Wildrat
0

Brukar det inte vara mycket kolhydrater i leverpastej?

starhawk
0

Ja, det är ju det som är frågan jag ville ha svar på!

JohanBaltic
0

Jag åt mycket leverpastej förr - gott tycker jag. Har dragit ner kraftigt nu pga det tillsatta sockret. Ska baka egen pastej till helgen har jag tänkt - utan socker.

Har också funderat på hur det är med A-vitamin men här är siffror från fineli ang leverpastej - mycket nyttigt alltså.

vitamin A RAE

7977.2

µg

vitamin D

0.8

µg

vitamin E, alfatokoferol

1.2

mg

vitamin K, totalt

7.90

µg

vitamin C (askorbinsyra)

11.8

mg

folat (HPLC)

549.2

µg

niacinekvivalenter

7.8

mg

riboflavin

1.50

mg

tiamin (vitamin B1)

0.11

mg

vitamin B12 (kobalamin)

36.1

µg

Wildrat
0

Du får väl läsa innehållsförteckningen på paketet, där borde stå hur mycket kolhydrater det är i…

clajo
0

Har i Norge hittat en fin, fet ugnsbakad leverpastej med mindre än 1% kolhydrater! ("Slakter´n). Det måste väl finnas nån kolhydratssnål även i Sverige?

JohanBaltic
0

Kanske i manuella charken - bakad. Ska kolla när jag handlar nästa gång.

suneb
2

Har nog läst igenom innehållsföreteckningen på alla leverpastejer som finns i affärerna häromkring, och ingen av de är ätbara, konstigt hur man kan proppa en sak som borde va rätt nyttig så full av "skit" så att den blir i det närmaste oätbar.

elocinave
0

det är iofs minst 7 år sedan när jag frågade i köttdisken efter leverpastej utan socker. Expediten tittade oförstående på mig och sa "det finns ju inget socker i leverpastej då skulle den ju smaka söt" Förvånad

greensis
0

#8 Det är väl då man plockar upp ett paket, räcker över det och utbrister "Läs innantill, människa!"SkrikandesSkrattande

Fabricati diem, pvnc!

Aniara4
0

Jag har också tvärslutat med leverpastej sen jag började läsa innehållsförteckningarna. Stod en halv dag (kändes det som) vid Kvantums charkhylla och läste på både leverpastejen och skinkan, men slängde till slut tillbaka den sista asken med ett kärnfullt "MEN VA FAN!" och gick därifrån.

Nu väntar jag på att få råd med en mixer eller matberedare så jag kan göra egen leverpastej enligt Margaretas recept. Synd bara att jag inte får bre den på nybakt rågbröd sen…  Fundersam

Marylina
0

Jag vågar inte ens titta åt leverpastejen sedan min läkare upprört la ut texten om vad den innehåller och hur den tillverkas. Även den prickiga korven totalsågades.

starhawk
0

Tja, mitt problem var snarare "Vad skall jag äta till kvällsmål", efter att ha prövat mig igenom en rad nyttiga varianter och snabbt tröttnat på dom tänkte jag: om det skall vara onyttigt så skall det väl vara nåt nyttigt i det, och det kompenserar väl i viss mån frånvaron av lever i min meny, nu rör det sig bara om tre skivor per kväll så jag inbillar mig att det inte gör så stor skada

raphanus
0

Gudruns bredbara leverpastej har minsta andelen på marknaden. Gillar du inte bredbar, så stjälp upp den på ett fat och skiva den i stället. Flört

starhawk
0

Nja, det är ju inte konsistensen jag ogillar det är smaken, den bredbara smakar inte gott, annars gillar jag Gudruns grejor

starhawk
0

Var inne och kollade, Ja den innehåller ett färgämne (antagligen till svampen som numera är champingjon), ett konserveringsmedel och ett antioxidationsmedel och det är ju inte så farligt, den innehåller vidare 9 gram kolhydrater per 100 gram vilket var betydligt mindre än jag trodde och vitamininnehållet som anges i inlägg #3 är ju inte så pjåkigt, så jag kan nu lugnt fortsätta med den

andreas0
0

#0 och andra, Leverpastej du köper i affärerna är nog inget att ha, värken näringsmässigt eller LCHF-mässigt.

Gör hellre din egen, då får du en jättegod leverpastej som är mycket nyttigare än den man köper. Inga kolhydrater, inga tillsatser. Det är enkelt att göra, och tar inte så mycket tid heller. Konsistensen blir samma som en köpeleverpastej när den väl har stelnat. Smakar inte som ren lever heller om du ogillar leversmaken, eftersom den är utspädd med både grädde och eventuell kryddning. Testa i alla fall. Versionen med ansjovis som nämns lite längre ner i tråden är god.

Recept finns här: Margaretas Kycklinglevermousse

Cowboy
0

Leverpastejen brukar ha en tydlig innehållsförteckning med angiven fett och kolhydrathalt.

Socker är väl inget gift och om kolhydrathalten är låg är en liten tillsats av socker inte farlig.

Det går ju även att göra sin egna pastej om man kan få tag i svinlever.

starhawk
0

#16: Det där är väl lite väl produktkritisk inställning? JohanBaltics siffror på vitaminerna kommer ju inte från pastejtillverkaren och man bör därför kunna lita på dom

#17: Tack! precis min inställning!

andreas0
0

#18, Dom siffrorna från fineli baseras inte på en färdig produkt ur affären utan dom har tagit ett recpet på leverpastej ur någon kokbok och räknat ut vad som finns i dom ingredientserna och på det räknat ut vad den färdiga produkten borde ha.

Industriellt framtagna leverpastejer använder knappast så bra råvaror, utan dom billigaste dom kan hitta. Dessutom så brukar industriellt processad mat förlora rätt stor andel av sitt vitamin och mineral innehåll på grund av den hårda processen. Så mycket att många tillverkare tillsätter syntetiska vitaminer efteråt för att det ska se bra ut om någon kollar upp vitamininnehållet, men ofta då billiga varianter som har sämre effekt i kroppen. Läs boken "den hemliga kocken" för mer information. Var ett tag sen jag läste den nu, men har för mig att det skrevs att ett märke av leverpastej som dom kollade på hade nästan inget vitamin a alls trotts att lever innehåller så stora mängder av det.

Lägg sedan på det att dom flesta tillsätter stor mängd vatten för att få ner priset, och sedan förtjockningsmedel/stabiliseringsmedel för att det inte ska vara flytande trotts vattnet, så blir vitamininnehållet ännu mer utspätt. Kolla på din förpackning, ibland står det hur mycket vatten dom tillsätter.

MegN
1

Finns det verkligen SOCKER i leverpastej? Jag trodde det bara var mjöl som man tillsatte för att ordna till konsistensen…?

Kh-halten brukar väl ligga runt 10 % har jag för mig. Väl mycket, men om man bara äter lite grann… (själv tar jag också gärna en skiva leverpastej med lite gurka på till kvällsgodis, någon gång ibland)

MiaKia
0

Nu har jag också gjort den här! Redan innan den var kyld var den jättegod!

MiaKia
0

Hmm, det skulle vara Margaretas kycklinglevermousse, länk längre upp..

JohanBaltic
0

#19 Intressant iaktagelse - att det inte är den förpackade pastejen de använt utan ingridienserna. Som sagt - jag ska göra egen framöver - svinlever är ju bara att beställa i charken om man vill ha sådan.