Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4034 ggr
missaz
0

Ingen bakfylla!

Igårkväll drack jag vin för första gången sedan jag startade med LCHF för drygt 5 veckor sedan. Det blev några glas, såpass att jag blev lite berusad. Förväntade mig helt klart en gruvlig huvudvärk idag eftersom det ALLTID kommer som ett brev på posten dagen efter vindrickande…

Döm om min förvåning när jag vaknade het bra i huvudet!!! Visst är jag lite trött, det blev ju rätt sent, men mindre än vanligt och inte ett dugg ont i skallen! Otroligt tycker jag. =)

Någon fler som upplevt detta? Kan det vara en god effekt av kosten eller har jag bara haft tur…?

Mona-Stina
0

Kan inte svara på frågan, jag har aldrig varit bakfull i hela mitt liv. Å andra sidan har jag inte varit berusad heller.

bluegoose
0

Mitt intryck är att många har upplevt det motsatta: de blir extremt lättpåverkade och får en rätt svår "dagen efter"…

- Fast folk med mer förstahandserfarenhet får rätta mig om jag har fel!Oskyldig

sussilo
0

jag har samma upplevelse att jag inte blir bakfull längre och jag har ätit minimalt med kolhydrater sedan 2003 och har gått på LCHF sedan oktober 2007

JohanBaltic
0

#0. Jag har samma erfarenhet - jag har också hållt på 5 veckor. Känner inte av dagen efter lika mycket - men det kan bero på att jag allmänt är mycket piggareGlad. Vilket i så fall innebär att den relativa bakfyllan känns mindre idag än förut.

Alltså - man utgår ifrån en högre pigghetsnivå¨- så fallet blir inte lika stort dan efter… Vad tror ni om den teorin??

andreas0
0

Jag har ingen egen erfarenhet eftersom jag inte har druckit så mycket sen jag började med LCHF, men det har skrivits många gånger här på forumet att det varit mycket värre, så era upplevelser nu verkar konstiga. Samtidigt är det enstaka som har rapporterat att efter lång tid på LCHF så har baksmällorna blivit bättre igen.

Teorin är att i början på LCHF så hålls kroppens glykogenlager låga på grund av det låga kolhydratintaget, och eftersom levern minskar energitillverkningen för att istället ta hand om alkoholen så blir det mindre energi över till hjärnan och övriga kroppen, och då däckar man snabbt, och får en dålig baksmälla. Sedan efter lång tid på LCHF så har kroppen lärt sig att använda fett som energikälla så mycket som möjligt, och har därför höga glykogenlager hela tiden utan att använda dom, förutom vid extrema tillfällen, t.ex. en spurt vid slutet om man springer. Då har den ju energi tillgänglig att använda när levern förbränner alkoholen, och då är det bättre igen. Jag vet inte om det stämmer, det är som sagt bara en teori, men det verkar vettigt tycker jag.

Konstigt att era kroppar reagerar annorlunda, det verkar nästan som om ni har gjort den omställningen snabbare än andra, om teorin stämmer.

Hellis
0

Kan det bero på vad man dricker? Jag menar, det är ju en väldig skillnad på innehållet i öl och vin, det kanske kan ha betydelse?

Jag har ett starkt egenintresse i denna tråden, eftersom jag snart ska på min första stora fest som lchf-are, så alla tips och erfarenheter tas ivrigt emot!

maniutlandet
0

var på ett riktigt stort sjøslag i går och førvæntade mig en riktigt hård dag i dag men

Vaknade efter 6 timmars sømn riktigt pigg och utan någon baksmælla…

LCHF ær toppen

JohanBaltic
0

jag åt i och för sig mycket fett redan innan LCHF - har aldrig varit rädd för att mosa potatisen i stekflottet från fläsket…

har också då och då känt metallsmaken i munnen genom åren - utan att veta vad det varit. Kanske en dag med mer fett och mindre pasta/potatis?

vet inte om det kan spela nån roll i mitt fall - att kroppen redan är van att få mycket fett alltså…

Tilda-T
0

Jag klarar bakfylla bättre nu för tiden, men blir fortfarande "glad i hatten" av nästan ingenting, har ätit LCHF i nästan 2 år.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

missaz
0

Känner faktiskt inte att jag var mer lättpåverkad heller, något jag hade förväntat mig efter att ha hört av andra att det brukar vara så. Blir normalt sätt inte särsklillt bakfull (om inte jag har druckit för mycket vill säga…), men just rött vin ger ALLTIIIID en kraftig huvudvärk.

Hellis
0

Haha, kom att tänka på en grej… när jag pluggade på högskolan var man ju ut och svirade en del, speciellt på våren, och ofta skulle man upp dan efter och jobba med spexet hela dagen. Då var det fet mat som gällde för att komma på fötter! …visserligen var det en donken-meny men förknippade med fet mat på den tiden, men att fett är bra mot bakfylla har man ju fått höra! Helst innan man lägger sig, men annars till frukost!

Ju mer jag tänker på det, desto mer känns det som en inre röst skrikit sig hes i mitt huvud om lchf i flera år. Den är nog nöjd över att jag äntligen lyssnar på den!

missaz
0

#11 Jo, jag tog faktiskt fasta på det igår, åt ett par rejäla bitar brie och drack ett par klunkar grädde strax innan jag la mig. Kanske det som hade god effekt…? =)

JohanBaltic
0

#11 Kom att tänka på en polare hemma på Hammarö (utanför Karlstad) - Greven kallad.

Greven drack alltid - halsade! - en 3:a vispgrädde innan vi satte igång å grogga! Han var alltid fört upp dan efter - ut å jobba med sin grävare…

Kommer också ihåg att donkenmat - 2 Big Mac med strips och stor colaSkrattande eller två pizzor var det som gällde efter en hård natt. Skulle troligvis dö om jag åt det idag…

Håller med #11 - att få bekräftat - att kött och fett är det jag mår bra av och dessuotm är nyttigt - är som att komma hem efter en ökenvandring och få en iskall pilsnerGlad. Ska föressten testa LC öl framigenom - ska bara gå ett tag till på den här kosten och komma igång ordentligt med min träning (vill inte riskera nåt just nu - mår på tok för bra).

sofiaw
0

drack lite för mycket vodka igår men var ändå pigg o fräsch kl 09 imorse och tog en långpromenad innan frukost :)

(var på grillfest, alla blev helt förskräckta när jag åt hamburgare utan bröd men med stora mängder dressing)

IngelaZ
0

För mig är det då ingen större skillnad, mår lika uselt dan efter som innan, men det beror nog mer på att jag feströker och dricker föör mycket och föör länge. Däremot drack jag öl en gång istället för vin och då blev jag rejält dålig, var som att kroppen fick en chock.

greensis
0

Jag blir numer jättefull och mår dåligt på mer än 2 glas vin (aldrig mer, säger jag bara), illamående, hjärtklappning, huvudvärk, rubbet.

MEN efter frukost och kaffe dagen efter är jag hur pigg och nyter som helst. Tji bakfylla. Jag har det som om jag har både fyllan och bakfyllan samtidigt. (Burr!)

Så numer är det 1-1,5 glas max på fest som gäller.

Fabricati diem, pvnc!

dahlith
0

våra grannar var här i förrgår och vi delade på 3 liter vin och en liter whisky. Därtill några öl… 6 st  kanske ( själv drack jag ingen öl)

Vi delade detta på 4 personer.

Vi började kanske vid 20-tiden och slutade vid 4 på morgonen.

Jag var uppe igen 9:30 och var fit for fight. Mina grannar däremot klarade inte av alls att komma upp. Tjejen gick inte upp förrän vid 18:30 och killen vid 20:00  dagen efter. Jag kan inte förstå alls att de blev så totalt däckade av detta. När jag själv var nästan normal. Det var ju bara lite extra jag sov trots att jag var uppe grymt länge.

För mig verkar det som om alkohol påverkar mig snabbare men bara till en viss gräns. Sen verkar det som om den gränsen är stadig och inte ökar. Dessutom verkar det som om jag inte får någon vanlig bakfylla heller.

Jag tål alltså mindre om jag inte dricker mer, men dricker jag mer så tål jag det mycket bättre. Underligt som det kan bli. Sen är det ju konstigt med sömnbehovet. ..  Jag kräver mycket mindre sömn nu med min variant av lchf. Jag är så tacksam så…

JohanBaltic
0

#17 Jag har märkt av rent generellt att jag behöver mindre sömn nu (allstå utan att ha drucikt alkohol). Men det har ju fler vittnat om redan.

Jag vaknar ofta vid 4-5 tiden (fåglarna kvittrar och det är ljust!) och är pigg - håller mig också pigg hela dan, inga sjunk, inte trött på kvällen.

Ska ut med jobbarkompiarna i firman i kväll - det kommer hinkas stora mängder öl, jag tänker köra strikt med vin. Vi ska äta på ett ställe på Söder med mycket gott kött och bra beasås - ska testa att grunda med fett ordentligt innan och under tiden - fylla på med vatten också - återkommer med rapport om bakfylletillståndet i morrn.Cool

missaz
0

#18 spännande att få höra imorgon om det blev någon bakfylla. =)

JohanBaltic
0

Skrattande jag återkommer…

JohanBaltic
0

Rapport…

Var ute i går, åt hamburgare med ost och bacon på SotuhSide vid Zinken i Stockholm. Kollegorna drack öl, jag drack rött vin. Det blev en rätt lugn kväll, 4 glas vin gick ner + vatten. Drack lite gräddde innan jag la mig. Jag grundade innan med salami + smör på eftermiddagen… (börjar bli lite tröttsamt att dricka rödtjut… är grymt sugen på en bira! men jag håller ut ett tag till)

Kändes tungt att vakna och är väl inte i toppform (rödvin kanske är sämre än öl?). Är lite trött i skallen just nu - ´kan dock inte påstå att jag har någon uttalad bakfylla… kom i säng vid 11:30 så det är ju inte så sent - ingen partynatt precis Skrattande

Ska se hur dagen utvecklas, jag ska skriva två avtal idag . hyfsat komplicerade och ha kontakt med en jurist så hjärnan måste fungera, vi får se hur dagen utvecklas. / Johan

missaz
0

Låter ju som om du hade en rätt lugn kväll, både i mängd vin och hur sent det blev, men det kan ju såklart kännas lite ändå! =)

JohanBaltic
0

jo… det var inte så tungt igår. sitter fortfarande och jobbar med avtal (börjar blir lite trist men är snart klar och ska ta kväll). Men skallen funkar bra fortfarande - trasslade in mig i en energiberäkning nyss - men tog mig ur den med hedern i behållGlad

Bengt-Olov
0

Jag kan också sälla mig till dem som upplever mindre baksmälla. Det är nog inte SÅ mycket mindre, men ändå… Detta ligger i linje med att jag heller inte upplever mig så lättpåverkad. Kanske som tidigare… Har kört LCHF väldigt konsekvent i två år nu, om detta skulle kunna ha betydelse. Fast å andra sidan, så har jag inte tyckt att det var SÅ stora problem ens första tiden efter kostomlägget… 

Jag kan väl tycka att mindre problem vad gäller "alkoholintolerans", borde vara en naturlig följd av LCHF. Med en kropp som är fit, och där mycket av de gamla inlagrade gifterna m.m. är utrensade, så borde man väl vara bättre rustad för att klara av ALLA sorters gifter bättre!? Fast det är ju inte allt som är logiskt kanske…

anki1
0

10, Jag brukade oxå få kraftig huvudvärk efter rödvin. Redan efter bara någon klunk, och efter en kort stund. jag drack inte rödvin på många år för det. Nu tål  jag det bättre. men jag dricker inga mängder och inte vitt heller.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

JohanBaltic
0

Tar det i och för sig också mycket lugnare nu för tiden - vill heller inte må dåligt, dagarna är för värdefulla för det - fast ibland händer det ändåSkrattande

Raring
0

Mmm… jag fick i mig alkohol för första gången på LCHF igår. Det blev 3 glas rött vin, inte alltför starkt. 13 % tror jag.

Hade inte värre baksmälla än jag tror det skulle ha varit annars heller. Men jag har alltid varit "billig i drift" och tillhör kategorin som blir full av att lukta på RedBull delen av drinken… Oskyldig

JohanBaltic
0

#27 Man kan alltså bjuda dig på dyrt vin utan att bli ruinerad Skrattande

Denna kommentar har tagits bort.
Raring
0

#28 det kan man säkert Skrattande men det beror säkert på tempot det dyra vinet intas.

Är du spekulant på att bjuda mig på dyrt vin? Flört

Hellis
0

Sådär, nu har jag också testat det här.. Och jag kan bara instämma med dom flesta; behövde inte särskillt mycket, och mådde prima dan efter. Det var fest i dagarna tre (inte så illa som det låter, vi jobbade på dagarna), och dom första dagarna blev det inte mer än ett par glas rött. Skulle köra bil på lördag morgon, så jag ville inte riskera något… På lördag kväll verkade det som om jag "kommit igång", och fick i mig lite mer, 4 glas, kanske.
Vid dom här "gigen" brukar visserligen jag vara uppe bland dom första och laga frukost, men jag brukar inte gå upp av mig själv 7-havl 8, och jag brukar inte sjunga och dansa medan jag gör det! Jag chockade mina vänner rejält i år!

apel
0

Jag drack två öl häromkvällen och var nära att spy några timmar senare, måste ha varit kolhydratshock! Vin däremot går bra.

JohanBaltic
0

#32 Jag har inte vågat testa öl än… har hållit mig till vin och whiskey. Är måttlig dock.

Intressant test i helgen var när grannen bjöd på whiskey och pommac! (Pommac = 8 gr k/100gr, alltså en relativt "osöt" läsk…). Tog två groggar. Funkade bra - dock lite uppsvälld några dar.

SMGH
0

Eftersom jag är "tant" skäms jag inte över att "pekpinna" och kanske fördärva den positiva känslan för en del festprissar, MEN, det är inte säkert att LCHF har något att göra med att vi tål mer utan att bli kanon och kommer upp tidigare på morgonen, inte helt säkert nyktra bara för att det känns så. Talar av egen erfarenhet. Det finns något som heter tillvänjning.

Så var det sagt. Jag kände bara att jag var tvungen att varnaSkrattande

missaz
0

#34 Det är alltid värt att höja ett varnande finger när det gäller alkoholkonsumtion, det är bara bra! Alltid kan det få någon att fundera över sina vanor.

Vad gäller mig personligen dricker jag HÖGST 1 gång i månaden och då bara 1-4 glas vin, så jag tror inte jag är invand på alkohol. Tror helt enkelt att jag pga kosten blivit mindre känslig för något ämne i rött vin som förut gav mig en dundrande huvudvärk dagen efter, har nämligen inte upplevt denna huvudvärk av något annat än just rött vin. Bakis blir jag ö.h.t. inte nu för tiden, det hörde (för min del) tonåren till, innan man insåg att det inte BLIR roligare ju mer man dricker! Glad

JohanBaltic
0

#34 Ingen risk för min del - att fördärva alltså Skrattande. Har för länge sen passerat stadiet när jag lyssnar på "pekpinnar". Är av den starka åsikten att var och en har ansvar för sitt eget liv.

Det finns massor med risker i livet och vi har alla val att göra vilka risker vi vill utsätta oss för. Alkohol är ju en risk vars verkningar är välkända för de flesta t ex. Åka motorcyckel är en annan risk, cykla i stockholm utan hjälm, äta socker, stressa etc etc… Så… fortsätt att leva, var människor och njut av livet, med alla de brister vi har, och styrkor…Glad. / Johan

SMGH
0

Ja ja, jag vet att jag har blivit en partypoopers!Generad

Men med tanke på hur hjärnan väljer att ta emot information så vore det väl vara bra synd om folk fick för sig att " LCHF är skitbra! Man tål hur mycket som helst och inte får man baksmälla heller". Jag menar, man fokuserar hjärna på det man är mest intresserad av.

Cowboy
0

Jag brukar aldrig ha problem med bakfylla men har aldrig varit fettskrämd heller.

Fet mat är en bra grund för alkohol.

systerj
0

Jag säger precis som #2, bakfyllorna har blivit 7 resor värre.. Kanske dags att sluta med drickandet?

JohanBaltic
0

#37 Jo, det är ju rätt. LCHF är ju ingen kur för att tåla alkohol i sig bättre. Det måste ju göras helt klart.

Vad som är intressant att diskutera för oss som fortfarande tar oss ett glas ibland är hur det påverkar oss efter att vi gått över till LCHF.

SMGH
0

Jag reagerade på att det angavs större kvantiteter i nå´tt inlägg (inget fördömmande över det när det handlar om vuxna människor) men i en annan tråd alldeles nyligen fanns någon på 14 år som undrade över LCHF i ett för sig annat ämne.

Själv har jag väldigt hög tolerans Förvånad och åker ingenstans längre efter en fest fast jag mår hyfsat dagen efter. Dyrköpt erfarenhet.

IngelaZ
0

Jag drack inte nåt på sju år, kunde inte för jag fick bara ångest av att dricka. Hänger ihop med min höga stressnivå som jag haft under en längre tid. Förra sommaren när jag börjat bli bättre så blev jag värsta partyprinsessan, var så kul att gå ut med vännerna igen. Men jag började märka att jag drack allt mer, tror att jag under det halvår jag var ut i svängen tillvande mig. Känns ganska skrämmande att det kan bli så. Nu dricker jag inte alls ofta eftersom jag tror att det skulle kunna gå överstyr precis som med maten.

Kanske är det så att vissa har en missbrukarpersonlighet och högre risk än andra att trilla dit…  Är nog viktigt att va uppmärksam på sig själv. Vi har alla ett val som vi får göra själva.

JohanBaltic
0

#41 Det är ju inte bra om ungdomar (eller andra som är nyfikna på LCHF) får intrycket av att vi är en samling suputer som försöker hitta sätt att slippa bakfyllan - vi får väl vara balanserade när vi skriver om detta. Å andra sidan är alkohol en stor del av samhället och alla måste på nåt sätt förhålla sig till det…Glad. Bra med denna dialog tycker jag.

Jag hade en period i livet när det var mycket festande, jag hade en osund inställning till alkohol och är ingen förespråkare för att dricka mycket. Tar det väldigt lungt nu för tiden - men det kan hända att jag får lust att festa med grabbarna och då blir det mer. Tror dock att detta kommer att minska mer och mer - vill helt enkelt inte utsätta kroppen för den belastningen, särkskilt som jag mår så himla bra sen jag slutade med kolhydrater och äter mer animaliskt.

#42 Håller med - missbrukarpersonlighet stämmer på mig (bitvis) och jag måste tänka mig för, inte för att jag kommer trilla in i nåt träsk utan för att som jag skrev ovan - jag mår så himla bra utan att stoppa i mig "tillskott".

SMGH
0

Balanserade diskussioner är  bra! Lagom Svenskt och vuxetOskyldig

Förlåt att jag la sordin på tjofaderittanstämningenGenerad

JohanBaltic
0

Vi kanske får starta en Partytråd med 20-årsgränsSkrattande

SMGH
0

Vart ska du och jag ta vägen då?Förvånad

JohanBaltic
0

Skrattande

SMGH
0

skäms på dig!!

SMGH
0

jag glömde gubben. här kommer denOskyldig

bullmagen
0

efter snart 2 månader på LCHF-mat drack jag 4 glas vin igår och blev berusad.

Idag är jag bakfull, hade jobbig puls, illamående etc (brukar bli såhär annars också). Så det är bara att inse att för mig funkar inte alkohol, oavsett vad jag äter

JohanBaltic
0

#50 Alkohol är ju en rätt potent "drog" som vi människor tål olika mycket av.