Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 2271 ggr
Krissan_
0

Min "prova på"-månad är slut...

Tänkte jag skulle berätta om resultatet av min "prova-på"månad med LCHF:

Har bestämt mig för att prova ngt annorlunda för att gå ner i vikt (testperiod en månad för att sedan utvärdera om det är ngt för mig), har tidigare (liksom många andra) provat viktväktarna för att på sikt sluta på en högre vikt än då man skrev in sig.

Startade med låg kolhydratkost måndagen den 28 april, med startvikt 93,1 kg den 29 april.

Efter en vecka hade jag gått ner 1,5 kg och idag 9 maj, hade jag gått ner 2,0 kg. Kanon! 

15 maj: - 3kg (90,1 kg)

17 maj: -3,2 kg (89,9 kg) Under 90 kg, heja heja heja!!!

20 maj: -3,8 kg (89,3 kg)

24 maj: -4,8 kg (88,3 kg)

30 maj: -3,3 kg (89,8 kg)

I morgon är det 31 maj och min "prova-på"månad med LCHF är slut…

En liten utvärdering över hur månaden har gått. De första två dagarna på LCHF hade jag grym huvudvärk vilket jag antar berodde på att blodsocker nivån låg långt neranför fotknölarna (har alltid varit känslig för blodsockerfall), men därefter inga problem.

Under de första två veckorna (ca) åt jag grönsaker till varje måltid, men efter att ha läst SSS "ät dig ner i vikt" slutade jag med dessa (i största möjliga mån) och har hållt mig till kött och sås (lunch och middag). Till frukost har det oftast blivit två kokta ägg med majonäs, creme fraich och hackad lök.

Jag har klarat av tre födelsedagar (varav en var min egen) utan avsteg, men har vid två tillfällen själv valt att äta godis och chips (ena tillfället vid en resa till Göteborg och den andra gången när det var melodifestivalen). Vid båda dessa tillfällen har avsteget varit litet, men jag har direkt lagt på mig 1-2 kg (antar att det är vatten…).

Vid ett tillfälle (i onsdags) åt jag av misstag ölkorv med på tok för mkt kolhydrater (34 g kolhydrater/100g).

Bortsett från att "melodifestivalkilona" inte har försvunnit så måste jag säga att jag är riktigt nöjd. Mina tidigare försök (med hjälp av viktväktarna) har gått käpprätt åt… Vid de tillfällen som jag gått ner i vikt med viktväktarna har jag gått ner ca 0,4kg/vecka, med LCHF har den varit det dubbla (3,3 kg på 4 veckor). Midjemåttet har minskat med 6 cm.

Jag har även fått andra hälsovinster med denna kost, även om det inte var därför jag började med LCHF. Jag har bl. a blivit piggare, inte haft några som helst problem med min mage som annars strular…

Efter detta lilla test har jag beslutat att fortsätta fram till midsommar, men då lägga till lite grönsaker till måltiderna (verkar som om det är så de flesta äter). Skrattande

kickelina66
0

Grattis till minuset.

dufva
0

Du kommer nog aldrig att sluta Skrattande..

Har man en gång märkt hur bra man faktiskt mår på kosten, hur skönt det är att slippa ha ett sug efter sött hela tiden och enkelheten att hålla matchvikten brukar man längta tillbaka efter ett tag även om man råkat halka ner i kolisträsket igen..

LillaMe
0

Vad roligt att din "prova på"-månad leder till en fortsättning. Förhoppningsvis fortsätter det förbi midsommaren. Grattis till det fina resultatet!

greensis
0

Kul att det har fungerat för dig! Det är just kombinationen av viktjustering OCH hälsovinster som är så lockande.

Fabricati diem, pvnc!

JohanBaltic
0

Håller med Dufva - jag är iofs rätt ny - men detta är för livet!

Grattis till framgången.

MaMaMade
0

Grattis! Glad

Mumrikshumla
0

Grattis! Lycka till i fortsättningen!

Inke
0

Lycka till i fortsättningen och grattis till framgången!

Mervi
0

Grönsaker går bra att äta till LCHF, det är gott också,

Grattis till bra beslut att fortsätte.

odezza
0

Så gjorde jag också, när jag började… dvs jag gav det hela en månad, som sedan blev en månad till, och så ytterligare en månad… sedan insåg jag att jag var "fast", att jag aldrig mer skulle kunna återgå till s k normalkost igen… Flört

Nu har det gått ett år och elva månader… Glad

"still lost in space and time"