Omega-3+Krill
Jag har i dag fått hem en sådan provlåda med posten från NaturaMed Pharma. Är det nåt att äta tror ni eller är det bara "skit"?
Omega3 plus krill? Är det inte krillolja med omega3? Såna som Dr Mercola förespråkar…
Om de är bra beror på hur mycket de innehåller…

En kapsel innehåller 500 mg olja:
Herav EPA 80mg Astaxanthin från krill 125 ug
Herav DHA 49 mg E-vitamin 2,0 mg
Herav DPA 18 mg Fettsyror totalt 505 mg
Protein 129 mg Kolhydrater 51 mg
Kaloriinnehåll 5 kcal, 20,5kj
Rekommendationen är 2 kapslar dagligen.
Mina Omega3 kapslar som inte är nå vidare innehåller 274,5mg EPA och 165mg DHA per kapsel. Då rekommenderas 1 kapsel om dagen om man äter fisk 1-2ggr i veckan och 3 kapslar om dagen om man äter mindre fisk än så…
Så jag vet inte, tycker det är lite lite av det nyttiga i det du köpt men det är bättre än ingenting.
Är det normalt att kapslarna innehåller så mycket som över 10% kolhydrater??
Nu var det länge sedan jag läste om det men jag tror att det ska vara betydligt mindre av DHA än EPA och det är det ju även om det var väldigt lite av EPA.
EyeQ som ska vara marknadens bästa, mycket forskning har gjorts. EyeQ innehåller 186mg EPA och 58mg DHA och inga kolhydrater.
Jag tror inte det är någon fara om du äter upp den burken även om det inte är så bra men om man ska äta ett längre tag är det ju en annan sak.
En del Omega är tagen från fiskar som lever i smutsigt vatten och då gör det kanske mer skada än nytta.
Jag tror inte att det är något farligt, men den är lite väl lågt doserad. Ät du upp det om du vill, men om du vill ha mer senare kanske du ska skaffa en med högre dos.
Hur vet man att en produkt är bra eller dålig?
Köpte igår på Rusta ett paket med 60 kapslar. Så här står det:
- Vikt per kapsel 700mg varav 500mg fiskolja
- innehåller naturlig renad fiskolja 71,3%, E-vitamin 0,14%, konserveringsmedel(E219). sklet av gelatin, glycerin och vatten.
- rekommnderad daglig dos 2 kapslar två gånger om dagen.
- den dagliga dosen (2000mg fiskolja) utgör 32% omega3 varav 56% EPA och 38% DHA. Övriga omega3fettsyror 6%
Är det något att ha eller "skräp"?
#7 Koncentrationen är helt ok om jag jämför med de jag tar men det var väldigt lite av den nyttiga oljan i kapslarna. Man kan ju undra vad de resterande 68% är…

Det är tyvärr en djungel med omega-3 tillskott.
Man berättar ofta väldigt sparsamt hur dom är framställda och vilka tillsatser dom innehåller
Omega-3 är ju mycket känslig för värme och härskning överhuvudtaget och det är nog mycket i handeln som inte tillför mycket positivt utan kanske resultatet blir motsatt vad man hoppas på..
Att en olja är mer koncentrerad än en annan behöver heller inte vara enbart positivt
Det kan betyda att man raffinerat den ett extra steg och kanske skadat fettsyrorna istället.
För tillfället satsar jag på flytande torskleverolja istället eftersom den "känns" mindre raffinerad än den koncentrerade varianten i kapselform, men det är som sagt svårt att veta
..
Bäst är utan tvekan att äta rejält med fet fisk.
Då vet man att det man får i sig är färrskt och oraffinerat
..
Fast då var det ju det där med kassodlad lax.
Det finns ju nästan inte att få tag i Vildfångad.
Jag har också fått OmegaMed+Krill med posten. Har tidigare tagit PikasolForte som har följande innehåll:
Fiskoljekoncentrat 1000 mg innehållande 640 mg omega-3 fettsyror som triglycerider, varav eicosapentaensyra (EPA) och docosahexaensyra (DHA) 520 mg, Tokoferoler: 3,8 mg. Kapsel: Gelatin, glycerol och vatten.
Någon som har synpunkter på vilkena av dessa båda Omega3-kapslar som är bäst?
#11, om man går efter omega3 innehållet så har din gamla mer per kapsel, men det andra märket rekommenderar två per dag, vilket då blir något mer totalt.
Vilket är bäst - Filskolja eller sälolja?
Vad jag förstår innehåller Sälolja ännu en fettsyra som är ännu lättare för kroppen att ta upp… eller har jag missuppfattat det?

#13 För min del är det sälolja som gäller, även om den skulle visa sig vara lite sämre, eftersom jag är tokallergisk mot fiskolja och i princip alla fiskar utom haj, tonfisk och makrill.
Fabricati diem, pvnc!

Köpte omega-3 kapslar på apoteket häromdagen… dyra men de verkar bra. Eller vad tycker ni?
1 kapsel innehåller 1000 mg fiskolja varav 70% är omega-3 festtsyror. Av 1000 mg fiskolja utgör EPA 33%, DHA 22% och DPA 5%.
Fisken är fångad i hav utanför sydamerikas kust…
Borde inte krillolja vara renast eftersom den är längs ner i näringskedjan?