Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3261 ggr
Monsun
0

Kronfågels grillade kyckling

åt jag igår som nödlösning. Men icke mer för den innehåller E 621…

Även om man inte äter skinnet (för det har socker i kryddorna) så for man ju i sig 621:an…. Synd för det var en bra nödlösning till lunch

reamdn
0

Släng in en färsk kyckling i ugnen kvällen innan istället.. om du vet att du har ont om tid vid lunch dagen efter

gesetz
0

typer som "Stinas kyckling" och liknande , innehåller det detsamma? Fundersam

Gronstedt
0

Titta på innehållsförteckningen - där brukar finnas en hel del socker. Jag för min del bryr mig inte så värst om E-numren, men varför i fridens dagar sockra kycklingen?

Wildrat
0

Socker är också en smakförstärkare…

JohanBaltic
0

Köpte ett paket Änglamark kabanoss, en brieost och makrill på konsum igår - åt upp korven och lite av osten - stod mig sen bra till middag. Makrillen följde med hem oöppnad. Vatten till.

Åt detta på pendeln mellan Västerhaninge och Årstaberg - perfekt lunch (om man står ut med vitlökslukten Glad). Billigt också.

gesetz
0

Ja, jag får kolla upp det. Men vad gör E numren ? På vilket sätt är det farligt?

parsley
0

E-nummer är koder för  olika slags tillsatser i livsmedel, t ex konserveringsmedel, konsistensgivare eller smaktillsatser. E621 står för natriummonoglutamat, som en del personer är överkänsliga mot.

gesetz
0

Aha okej. DÅ ska jag börja läsa mer noggrant vpå förpackningar och dylikt nu. Man vet ju inte riktigt vad man stoppar i sig! Fundersam

Kvinnlig40talist
0
Cowboy
0

**Här är det svar jag fick när jag klagade. Livsmedelsverket rekommenderar tydligen E621.
**

Hej Bernt!

Smakförstärkare E621 används precis som namnet anger för att förstärka och ytterligare förbättra smaken och finns i väldigt många färdiga kryddblandningar till bl a kyckling- och köttprodukter. De mängder vi använder oss av följer Livsmedelsverkets rekommendationer.
Alla våra produkter som tillverkas from den 1 september i år kommer att vara fria från E621. Vi håller alltså nu på att plocka bort detta ur samtliga produkter.

Med Vänlig Hälsning

Lisa Holmgren
Konsumentkontakt

JohanBaltic
0

#10 Är det Kronfågel du har kontaktat?

Monsun
0

Jag har nästan alltid med mig matlåda, men ibland hinner jag bara inte - därför har jag kört köpekyckling,,,,,

Cowboy
0

Ja det var kronfågel jag kontaktade.

Märkligt att det tar så lång tid att ta bort E621 när man bestämt sig för det.

Wildrat
0

#13 Skönt ändå att de ska ta bort det. Undrar vad de sätter dit istället för de lär ju inte sluta med smakförstärkare Fundersam

aase-andersson
0

letar förbrilt efter listan på vad alla E innehåller och tillsater vad det är har för mig att jag sett den här… men vart..

aase-andersson
0

Tackar så mycket….