Kronfågels grillade kyckling
åt jag igår som nödlösning. Men icke mer för den innehåller E 621…
Även om man inte äter skinnet (för det har socker i kryddorna) så for man ju i sig 621:an…. Synd för det var en bra nödlösning till lunch

Släng in en färsk kyckling i ugnen kvällen innan istället.. om du vet att du har ont om tid vid lunch dagen efter
typer som "Stinas kyckling" och liknande , innehåller det detsamma? 
Titta på innehållsförteckningen - där brukar finnas en hel del socker. Jag för min del bryr mig inte så värst om E-numren, men varför i fridens dagar sockra kycklingen?
Socker är också en smakförstärkare…

Köpte ett paket Änglamark kabanoss, en brieost och makrill på konsum igår - åt upp korven och lite av osten - stod mig sen bra till middag. Makrillen följde med hem oöppnad. Vatten till.
Åt detta på pendeln mellan Västerhaninge och Årstaberg - perfekt lunch (om man står ut med vitlökslukten
). Billigt också.
Ja, jag får kolla upp det. Men vad gör E numren ? På vilket sätt är det farligt?

E-nummer är koder för olika slags tillsatser i livsmedel, t ex konserveringsmedel, konsistensgivare eller smaktillsatser. E621 står för natriummonoglutamat, som en del personer är överkänsliga mot.
Aha okej. DÅ ska jag börja läsa mer noggrant vpå förpackningar och dylikt nu. Man vet ju inte riktigt vad man stoppar i sig! 
Här var det gott om E-nummer:
http://www.ridderheims.se/product.aspx?id=6&sid=18&pid=25100

**Här är det svar jag fick när jag klagade. Livsmedelsverket rekommenderar tydligen E621.
**
Hej Bernt!
Smakförstärkare E621 används precis som namnet anger för att förstärka och ytterligare förbättra smaken och finns i väldigt många färdiga kryddblandningar till bl a kyckling- och köttprodukter. De mängder vi använder oss av följer Livsmedelsverkets rekommendationer.
Alla våra produkter som tillverkas from den 1 september i år kommer att vara fria från E621. Vi håller alltså nu på att plocka bort detta ur samtliga produkter.
Med Vänlig Hälsning
Lisa Holmgren
Konsumentkontakt

#10 Är det Kronfågel du har kontaktat?
Jag har nästan alltid med mig matlåda, men ibland hinner jag bara inte - därför har jag kört köpekyckling,,,,,

Ja det var kronfågel jag kontaktade.
Märkligt att det tar så lång tid att ta bort E621 när man bestämt sig för det.
#13 Skönt ändå att de ska ta bort det. Undrar vad de sätter dit istället för de lär ju inte sluta med smakförstärkare
…
letar förbrilt efter listan på vad alla E innehåller och tillsater vad det är har för mig att jag sett den här… men vart..
Tackar så mycket….