Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1940 ggr
nilu
0

Fettprocent?

Läste en damtidning nu på lunchen (M, finns det nåt som heter så?) där det var en artikel om en kvinna som skulle gå ner i vikt och få ordning på sitt liv. I artikeln står det att kosthållningen som användes tillåter kolhydrater i viss mån, så kunskap om kolhydraternas inverkan på övervikt fanns ju tydligen. Stod inget mer om det.

Däremot fanns det ett avsnitt där kvinnan mätte fettprocenten i kroppen i en maskin (såg ut som ett ägg, tydligen), och hade en väldigt hög fettprocent. Hon fick förklarat för sig, av Yvonne Lin, en av dom som höll i det hela, att det är vanligt att människor har hög fettprocent och att Atkinskost gör att man går ner i vikt, men inte i fettprocent (min kursivering), dvs relativt sett så ökar fettprocenten när man går ner i vikt mha Atkins. Då blev jag lite fundersam och tänkte: Atkins är väl ungefär som LCHF, man ökar fettförbränningen genom att tillföra adekvata mängder fett och minska på fettlagrande kolhydrater, jämfört med bantning som gör att kroppen håller tillbaka förbränningen av det livsviktiga fettet. Kan Yvonne Lin ha tänkt fel, menade bantning och inte Atkins, eller är det jag som tänker fel?

Vad tror ni? Synpunkter?

MegN
0

Rena dumheterna. Atkins+LCHF gör ju istället så att muskelmassan ökar även utan muskelträning (det är åtminstone MIN erfarenhet)! Yvonne Lin måste verkligen ha blandat ihop det med traditionell svältbantning, som ju tär på musklerna.

andreas0
0

Håller med #1, dom har fel. En "damtidning" är väl inte precis den mest trovärdiga källan.