Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 3935 ggr
IngelaZ
0

Matmängd

Vad är lämplig matmängd egentligen, finns det någon enkel tumregel? Har svårt att hitta en bra nivå. Går inte ner i vikt och om jag minskar maten blir jag hungrig och småäter ost mellan målen. Nu har jag slutat köpa brieost och grädde för att inte överäta.

Idag har jag ätit:

Äggröra på två ägg med smör och en klick hemgjord räksallad

1 burk tonfisk med en sked majonäs och en sked creme fraische 

1 tsk kokosfett i kaffet 

Mina förutsättningar är 174 cm lång 110 kg, min motion är än så länge bara vardagsmotion men ska börja med stavgång igen ca 30 min /dag

Uttelille
0

Jag hade inte klarat mig på så liteFundersam Håller du dig mätt och belåten på detta?

greensis
0

Instämmer med Uttelille #1. För mig låter det som om dagen tog slut 12.30, efter en rätt nätt lunch.

Fabricati diem, pvnc!

Shawy
0

Det fattas en måltid. Du bör äta t ex en till måltid som 1 brk tonfiskmåltiden.

Äter du 2 måltider på hela dagen så tycker jag portionerna borde vara större.  I mina ögon är det svältkost som du äter i dag.

kuckelimuck
0

Halloj!

Vi har samma utgångslängd du och jag. En reflektion bara…

Jag har minskat ca 1 kg i veckan sen jag startade, men jag äter betydligt mer än du!

Jag "kör" Annika Dahlqvist´s modell. En knytnäve protein till varje mål, och då blir det ganska lätt att få i sig rätt mängd av det iallafall. Lägger till ovanjord-grönsaker ( två knytnävar för det mesta), och sist men inte minst någon god sås eller röra.

Blir jag lite småhungrig utöver det, så slinker det ner några ostrullar, ett ägg eller en bit brie…

Rejält med mat har funkat kanonbra för mig.

Lycka till!Glad

IngelaZ
0

Håller mig inte mätt på det och har ätit 1 dl turkisk yougart samt 1 avokado nu i kväll.

#4 har prövat äta rejält med mat, men det verkar jag gå upp av.

Hur mycket på tallriken blir det? halva tallriken med grönsaker, 1/4 del kött och 1/4 del fett? Hur mycket fett äter du?

andreas0
0

Tycker också att det verkar som väldigt lite mat. Tänk på att många reagerar på för lite mat genom att hålla på fettet så mycket som möjligt, eftersom kroppen tror att det är dåliga tider på gång med ont om mat, och vill ha kvar så mycket av sitt lager som möjligt för att kunna överleva tills det blir gott om mat igen.

Wildrat
0

#5 Har du provat med normalt med mat? Och vanlig mat? Du kanske skulle testa att äta lite kött eller är du vegetarian? Ät så du blir mätt, registrera maten i MinMat och justera sen det som behövs. Svält är aldrig bra, inte ens på LCHF.

kuckelimuck
0

När jag tänker efter så landar nog matmängden på ca halva tallriken vardera, av protein och grönsaker…Skrattande Fettet ingår ibland i själva proteinbiten ( köttgärsbiffar med grädde i + smörstekta). Annars blir det någon sås till, gjord på creme fraich/grädde eller någon "kladdig" röra. Eller så tillsätter jag fettet genom att smälta ost över broccoli/blomkål.

Sen är det ju så att vissa dagar är jag mer hungrig än andra, och då blir portionerna därefter.

Qamilla
0

Hej, Ja, det låter som om du äter väldigt lite. Äter jag för lite så går jag upp i vikt. Gör som SSS säger i sin bok. Börja med att öka fettet och inte proteinet.

Ursäkta att jag byter ämne men hemgjord räksallad lät underbart. Har du lust att dela med dig av receptet?  Oskyldig

catdragon
0

tror instinktivt att du äter för lite, kan du också prova att ta bort yoghurt o grädde ett tag?

(menar inte att du ska äta mindre men vara utan just dessa två eftersom en del tydligen inte kan äta det när de vill gå ner, efter vad jag läst här)

det gjorde jag o nu händer det saker, efter ca 1 1/2 vecka utan dessa två. Ska göra kycklinglevermousse så då går det grädde, men jag hoppas jag ska klara detFörvånad o falska stuvade makaroner!, men det får inte bli samma vecka pga grädden!

kickelina66
0

Tycker också att det verkar litemat men det är som sagt svårt att avgöra. Vi är alla så olika och behöver olika mycket mat för att må bra. Men jag tror att om man är sockerberoende eller matmissbrukare så är det viktigt att äta så att man är ordentligt mätt och håller blodsockret på en jämn nivå. Då underlättar det att inte trilla dit på onyttigheter.

IngelaZ
0

Tack för alla råd :) Jo jag tror själv att jag äter för lite, är nog viktig att äta ordentliga mål mat så jag håller mig mätt och inte frestas att småäta ost o annat mellan målen som det blir ibland.

#7 Vad menar du med normal mat? Är inte vegetarian, men inte så förtjust i rena köttbitar är gott bara ibland. Äter mest fisk, köttfärs, kyckling, räkor, ost, ägg, spenat, blomkål, broccoli, sallad, gurka, squash, avocado, sparris, litel ök, paprika och tomat i mindre mängd. Tillbehör är smör, chreme fraiché, turkisk yougart, majonäs, grädde.

#8 Bra ska pröva din tallriksmodell, men ingen grädde för mig :) Just nu  har jag inte kraft o orka att hålla på och väga och registrar maten så jag gillar din tallriksmodell.

#9 Räksallad

Jag blandar räkor med en klick cremefraiché och en klick majonäs. Skär ner lite rödlök i det och droppar i lite citron. Man kan också tillsätta lite tomatpuré.

IngelaZ
0

Idag har jag hittils ätit:

1 tallrik fil + 1 flatbröd med smör och ost

1 Grillad fläskkareé kotlett med spenat + två msk philadelphiaost, samt isbergssallad med 1/4 dels avokado, lite citron och olja.

1 kopp kaffe med en skvätt grädde.

Om jag nu ska äta merr blir en burk tonfisk med majonäs och 2 kokta ägg för mycket?

andreas0
0

#13, nej, det är inte för mycket.

IngelaZ
0

Ok, tack andreas, ska köra på det

Wildrat
0

#12 Med normalt med mat menade jag att du i första inlägget visar att du äter väldigt lite och i inlägg #5 säjer att du testat äta mycket men båda alternativen gör att man går upp i vikt. Maten i #13 ser mycket bättre ut…

IngelaZ
0

#16 Då förstår jag hur du menar :) Tycker att det är svårt att veta vad som är normal. Det jag har ätit idag tycker jag är mycket fast det egentligen nog är lagomt.

Till kvällsmat blev det en burk tonfisk med en msk majonäs + en msk creme fraische, nåra tärningar fetaost och lite isbergssallad. Hoppade över äggen, skulle aldrig orka äta dom också. 

Har gått en timmes promenad också idag, så jag känner mig rätt nöjd och absolut inte hungrig. Hoppas jag är på rätt väg nu.

matsmurfen
0

Hej IngelaZ!

För mig känns det som att det inte går att äta "för mycket" med LCHF. Bara man tänker på att utesluta eller hålla nere kolhydraterna så mycket som möjligt och satsa på minst 1 gram protein per kilo normal kroppsvikt (= BMI 22) och resten fett under en dag. Går man då upp i vikt - så får man minska matintaget eftersom kroppen bara förbränner det man äter och inte tar av reserven. Exakt mängd mat får man alltså testa sig fram till och kolla vågen emellanåt så det inte går uppåt - om man vill gå ner, alltså.

Japp. Så tänker jag.

IngelaZ
0

#18 Har ätit LCHF i fyra månader och prövat minska och prövat öka matmängden. Har även pröva minska kolhydraterna till fakirkost. Men vikten har ändå inte kommit igång. Om man äter för lite så sägs det att man då inte heller går ner i vikt, jag kanske inte har hittat rätt läge ännu.

Men till saken hör att jag haft problem med stressen, var tvungen att sluta arbetsträna för två månader sedan, när jag blev sämre igen. Jag undrar hur mycket det har påverkat kroppen då jag troligtvis haft höga kortisolnivåer i kroppen under en tid. Har dessutom varit rätt dålig, nåt virus som inte velat ge med sig och inte kunna vara så aktiv.

Men jag börjar känna mig lite piggare nu så kroppen kanske har fått återhämta sig lite. Ska bli kul att se om det börjar hända nåt nu.

Ska proteinmängden beräknas efter vad min idealvikt är? Trodde att den skulle beräknas på min nuvarande kroppsvikt. Behöver man inte mer mat och med det mer protein desto mer man väger? Med protein menar du då själva köttets vikt eller beräkningen av vikten på proteininnehållet i det?

Wildrat
0

Räkna 1,5g protein per kilo önskad kroppsvikt, om du väger massor kanske du kan ta det i omgångar och välja en milstolpevikt att räkna efter.

100g kött innehåller i genomsnitt 20g protein så man räknar proteininnehållet i maten inte själva vikten.

För att veta hur mycket du ska äta kan du räkna ut hur mycket protein du ska äta (minst 1g protein per kilo, mest 2g protein per kilo, 1,5g är lagom), välja en kolhydratmängd (strikt = 10g per dag, liberalt = 60g per dag) och sen fylla på med fett till ca 2000kcal. Då är du iaf inte i svält. Sen kan man justera fettmängden därifrån om nånting eller ingenting händer med vikten.

IngelaZ
0

# 20 Tack det där var klart och tydligt Glad

IngelaZ
0

Min mat idag:

1 tallrik filmjölk + 1/2 flatbröd med mycket smör och ost

1 grillad fläskkareékotlett med smält smör + en bit fetaost

1 grillad laxbit med spenat- och philadelphiaoströra + lite isbergssallad

(Spenaten värmer jag med en klick smör och sen sätter jag i ca 2 msk ph-ost )

2 stora koppar kaffe med grädde. ca 1/2 dl totalt

Ska gå ut på en promenad nu, är det lämpligt att äta nåt efter man motionerat?

Sinain
0

Min sambo säger att någon forskning har visat på att de som lever längst i världen hela tiden har ätit sig 80% mätta. Kanske var det till och med så att de hela tiden kände sig 80% mätta? Men poängen var att de aldrig forcerade magsäcken, utan höll sig på en jämn nivå.

Sen vet jag inte hur man i procent ska försöka uppskatta mättnadskänsla, men tyckte att det lät vettigt.

IngelaZ
0

Är kanske det man menar med att äta sig ohungrig :)

Wildrat
0

#23 Det finns studier på att de som ständigt lever i lite svält också lever länge men varför skulle man vilja leva så? Är det värt att leva några år extra bara för att man plågat sig igenom livet? Hur kul är det dessutom att vara gammal och orkeslös? Nä hellre god mat i lagom mängd så man mår bra och så får åren bli så många de blir…

SvartKaffe
0

#23 Har också funderat på det där, vilka olika benämningar vi har. Man kan äta sig mätt, övermätt eller ohungrig.

Det tar ju en stund för verkmästaren i magen att signalera till hjärnan så i själva verket kanske man inte egentligen slutar äta när man är mätt utan liiiite övermätt? Så om man äter sig ohungrig så är man kanske egenligen mätt?

kickelina66
0

En annan aspekt är om man har en förstörd förmåga att känna mättnad. Hur ska man då veta vad som är lagomt? Min äldsta som och även jag  själv känner inte när vi  är mätt. Vi kan äta hur mycket som helst. Då måste man ju försöka lära kroppen vad som är rätt mängd mat. Då det gäller sonen är det inte så lätt man vill ju inte att han ska vara hungrig.

Aniara4
0

Jag tror ett bra sätt är att äta en halv portion, och sen lämna bordet i någon halvtimme eller så. Är man sen säker på att man fortfarande är hungrig så går man tillbaka och äter lite till, kanske en fjärdedels portion? Osv… Lite meckigt, men man kanske bara behöver hålla på ett tag tills man har lärt sig vad som brukar visa sig vara lagom. Jag tillhör dem som har en djupt liggande oro för att inte få tillräckligt med mat ("snåla" bantande mammor kan ha den effekten), och då tror jag det är extra bra att lära sig lita på att det FINNS mer om man vill ha sen. Man måste inte passa på och tokfylla förråden medan maten står framme!

andreas0
0

#23 #25, Det stämmer att det har visat sig att folk som inte äter sig helt mätta lever längre. Dom undersökningarna har gjorts på kolhydratätare.

Det finns två teorier: Den ena är att deras sänkta metabolism sänker hastigheten på åldrandet. Den andra är att eftersom det inte blir lika stora blodsockerhöjningar när man äter små portioner, och utan stor insulinutsöndring, metabola syndromet, oxidativ stress, osv. som följd så sliter det mindre på kroppen så man åldras långsammare.

Om det är den andra teorin som stämmer så borde ju LCHF kost ge ännu bättre effekt, även om man äter sig mätt, eftersom det blir relativt små blodsockerhöjningar av LCHF kost.

En studie som gjordes på maskar stödjer den andra teorin, maskarna fick mycket längre liv när dom sänkte insulinproduktionen artificiellt (har för mig att det var det dom gjorde i alla fall). Forskarna bakom trodde att resultatet kunde överföras till människor, men vem vet. Mer forskning behövs, som alltid inom forskarvärlden.

#26, Detta tas ofta upp från argument för att sluta att äta innan man blir mätt, eller för att äta långsamt. Men jag tycker inte att det håller om man kollar från det på ett evolutionärt perspektiv. Varför skulle kroppen utveckla en fördröjd mekanism för att signalera när man är mätt? Sjävklart har kroppen utvecklat en mekanism som säger stopp precis när den tycker att det är tillräckligt, varken tidigare eller senare. Dom satt väl inte inte precis på stenåldern och tänkte "nu får jag sluta äta för jag blir mätt om en halvtimma ändå" när dom satt och åt efter en jakt?

Alla andra djur i naturen äter precis så mycket dom behöver, deras mättnadskänsla stoppar när den ska, varför skulle människan vara annorlunda? (Detta gäller djur som äter sin naturliga kost, husdjur som får sockrad industrfoder får sina mättnadskänslor satta ur spel, precis som människan).

Sedan undrar jag en annan sak. Varför är alla så rädda för att äta så mycket? Det händer inte precis något farligt i kroppen om man får lite för mycket mat i sig (så länge som det inte är massa kolhydrater). Förbränningen ökar bara. Och att ge kroppen en extra energikick är väl inte fel?

Wildrat
0

#27 Har man problem med mättnad och hungerkänslor får man ta till kalkylatorn och räkna fram näringsbehovet enligt det jag skrev i inlägg #20 och sen hålla sig till det. Ett tips är att använda MinMat till planering av maten också, inte bara registrering.

kickelina66
0

#29 Om nu viktminskningen uteblir trots att man äter bra, så måsten man kanske titta på matmängden. Jag har  tex lätt att smyga in mer och mer mat per dag, både tillåten mat och sådant jag vet att jag inte borde äta. Min ämnesomsättning verkar inte öka för att jag ökar fett och minskar grönsakerna.

#30 Jag läste vad du skrev och har tagit det till mig. Har man hållit på med tallriksmodelen i många år så tar det lite tid att ställa om sig. Då det gäller sonen är det svårare, för han äter inte lchf tyvärr.

Wildrat
0

#31 Ja ibland tar det tid att ställa om sig. Hjärnan kan vara väldigt "stel" ilbland. Synd att sonen inte äter LCHF, har lite samma problem här med sambon som vägrar. Han verkar dessutom försöka kompensera för mina minskade kolhydrater genom att äta och dricka "min" del också. Gissa hur han mår…

IngelaZ
0

Igår ett tag efter jag promenerat blev jag hungrig, åt en dl räkor med majonäs och en kopp kaffe med grädde. Kan också säga att jag har varit hungrig i natt när jag vaknat till och på morgonen var jag jättehungrig. Länge sen jag kände det på morgonen.

Undrar om det är ett sundhetstecken…

Jag vet inte alls vad som menas med ohungrig… För mig är det att stoppa vid första känslan av mättnad… Men tydligen är det inte tillräckligt med mat för mig eftersom jag blir hungrig rätt snabbt igen. Vilket gör att jag då brukar äta mellan målen, tar en ostbit o kaffe med grädde.

Att äta sig ohungrig måste ju va att man äter så pass mycket så man stoppar på  det i flera timmar… eller vad säger ni? Annars har man ju bara ätit sig till att va hungrig efter ett tag. 

Till min häpnad så har vågen visat lite nedgång och midjemåttet minskat en cm, men det kanske bara är normal variation är för tidigt att veta ännu.

Till frukost har jag ätit, 2,5 dl räkor, 2 msk majonäs, 1 ägg,lite sallad och nåra tärningar fetaost, en kopp kaffe med grädde. Får se hur länge jag står på det.