Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4018 ggr
gesetz
0

energidrycker

är det okej att dricka energidrycker? antar att där är sötningsmedel, men där är inga kolhydrater i (läst på den sockerfria)

dufva
1

Antar att du tänker på vad man ska ha i anslutning till ett träningspass??

Personligen tycker jag att energidrycker/bars är ett väldigt onaturligt (och oekonomiskt) sätt att få "energi" på.

Den inte fullt lika trendiga metoden för att få till stånd en snabb  återhämtning efter ett träningspass är att direkt efter passet äta några tuggor av nåt proteinrikt som lite köttfärs en bit stekt lax ett kycklingben etc.

När man sen kommer hem äter man en normal LCHF-middag..

greensis
0

Men varför vill du ha energidrycker? Är det saltet du är ute efter i samband med träning?

Om de är osötade innehåller de ändå ingen energi som ens de sockerdrivna kan använda. Om de är sötade vill inte du använda dem.

Om du bara är törstig är det en annan sak, då funkar vatten (m citron?) eller om du vill ha någon lätt mellis. Då instämmer jag med Dufva, och tipsar även om äggmjölk, som inte tynger i magen och lite energitillskott. Använder man saltat smör får man den biten också.

Fabricati diem, pvnc!

shin
0

När jag känner mig svag o vimmelkantig, så hjälper det med red bull light, det är förståss ohälsosamt, men i nödfall så..

JohanBaltic
0

Innan LCHF drack jag gainomax efter träning - tyckte att jag mådde bra av det.

Efter LCHF vare sig dricker eller äter jag nåt särskilt efter träning, förutom vatten och mat när jag kommer hem. Jag får ingen svacka efter träningen på samma sätt nu. Håller med dufva att det kan vara bra att äta nåt mer protein efter ett hårt pass.

Jag gör en egen "energidryck" till sonen - 14 år. Jag blandar lika delar mjölk och grädde med en tesked kakao i en 50 cl plastflaska. Blandar kakaon i lite grädde i en kopp först så klumpar den sig inte. Funkar bra för honom - ska själv testa det…

gesetz
0

Ja, i samband med träning. Brukar ta en energidryck efter ett hårt pass, men ska testa med bara vatten och se om det funkar Glad Jag tror inte det är socker , salt eller något liknande, tror bara jag "fått för mig" att det är energi och det behövs efter träning.

Ove-D
0

Men om det är light-produkter innehåller de inte andra sötningsmedel som aspartam osv…?

gesetz
0

#6 : Jag har ingen aning, har inte tittat så noga ..