Nickelallergi?
Det är (var??) väldigt vanligt med nickelallergier. Det kanske är det fortfarande. Folk hade problem med knapparna i jeansen, med mynt och smycken bla. Jag hade själv kompisar som "plötsligt" fick röda utslag och kli. Visst var det på80-talet som det exploderade?
En tanke slog mig….margarinet? Det används ju nickelspån (vad jag har läst) "ryyyys" till att härda oljan, kan detta inte ha framkallat nickelallergierna?
Nån som har någon teori om detta?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Låter himla intressant. Jag har själv nickelallergi, men har iofs aldrig ätit margariner som pålägg. Det jag fått i mig är väl i så fall genom färdig-mat, godis/kakor/choklad…
Vill gärna veta mer! (visste inte att det används nickelspån i margariner..) Huvva vilken knasig värld vi lever i..

Intressant teori..

Jag fick min nickelallergi i början på 70-talet och då hade jag inte ätit margariner särskilt länge. För min del tror jag att det var alla örhängen av tvivelaktig kvalitet som jag använde. Jag hade alltid "tingeltangel" i öronen, lite flower-power stuk. Tog hål i öronen när jag var 13.
Första utslagen kom av jeansniten på magen. I början på 70-talet var det supertajta jeans från Gul & Blå som gällde och till det en urväxt kort top. Inget tyg att stoppa innanför byxlinningen alltså, så niten låg tryckt mot magen.
Numera har jag väldigt lite problem med nickelallergin trots att jag ätit margariner i 30 år, men det är jag det. Andra kanske har fått ökade problem

Jag vet en person som fått nickelallergi från lättmargariner (sambo till en lärare jag hade i gymnasiet).
Huvva då! Fast en verkligt intressant tanke. Skulle vara kul att få höra vad ngn läkare insatt i allergier säger om den.

#3. Jisses, ja….vi låg på golvet och drog in magen och använde en tång för att dra upp gylfen.
Hatar cancer och älskar vårlökar.