OT; moderslycka!
Så glad man kan bli! Serverade Guben o Sonen lite hemmagjord choklad m vispad grädde på toppen. Sonens reaktion: "Jäklar va´ gott!"
Inget extra tillsatt socker förutom det som finns i den 70%:a chokladen, lite 100% cacao + 1 tsk kallpressat cocosfett/kopp. Det är annat än den där sabla O`boy:en som han envisas ska ha!
Låter mums. Jag har låtit dottern göra choklasmjölk på 70%-ig choklad och det är uppskattat. Men detta lät ännu godare. Men använder du mjölk?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Grattis till moderlyckan!
Låter som jag ska göra ett försök. Mina söner vill också ha choklad. Kan du ge lite tips på tillverkningen? Rör du ut kakaon i nåt så att den inte klimpar sig? Hur mycket 70%-ig?
Jag vill också bli moderslycklig!
Jag tar 1 mugg mjölk per person, häller mjölken i en plastbunke, lägger i 1-2 rutor mörk choklad/mugg o micrar det i 1 min/mugg.
Vispar ner 1 tsk 100% cacao per kopp, lite vaniljpulver (ca ½ tsk på 3 muggar) + 1 tsk cacaofett per mugg. Värmer ev lite mer o klickar sedan en rejäl sked m vispad grädde på toppen.
Sonen har aldrig gillat såser o tar nada smör på mackorna så jag har hela hans liv försökt lura i honom fett i maten; en oljeskvätt, rejält m smör i pastan/riset/bulguren o nu i den varma chokladen. Tack o lov för att han petar i sig turkisk yoghurt emellanåt iaf!
Tack så hjärtligt! Väntar på att lyckan ska infinna sig;-).