Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 1406 ggr
Melindrea
0

Webbaserad kokbok

(lägger den här i OT) 

Så. Vad för sorts funktionalitet vill ni har? Det som jag kommer på på rak arm:

* Sökning på tema: Jul, nyår, fest, påsk, kalas (etc)
* Sökning på sort: förrätt, efterrätt, småplock, buffe (etc)
* Sökning på författare
* Sökning på ingredienser, taggar som "laktosfritt" eller dyligt
* Begränsning på kolhydrater/protein/fett (minst x, högst y, mellan x och y, etc)
* Möjlighet att lägga in kommentarer
* Enkelt sätt att lägga in snygga bilder och bra beskrivningar - litet begränsad pgr. bandbredd och utrymme
* Kunna räkna ut recepten utifrån ett visst antal personer, där 1-2-4-8-12 väl låter som bra, om man inte låter det vara helt fritt.

Något annat som känns viktigt? Beroende på om det är inloggning eller inte, kanske möjligheten att skapa menyer och liknande, och den spottar ut inköpslista? Alltså det går ju även utan inloggning, men man kan nog inte spara om det inte är inloggning.

Melindrea
0

Ska lägga till: Bekymra er inte om hur "möjligt" allt är. Det avgränsar jag när jag vet på ett sisådär vad folk skulle vara intresserade av =)

MaMaMade
0

Teman är jag inte så intresserad av…tar alltid det jag tycker verkar godast ändå!

Men att dela upp i förrätter, varmrätter, efterrätter, såser o tillbehör + bakat gillar jag.

Energi% ja tack!

Snygga bilder är alltid trevligt då de inspirerar bra de dagar man är låg o har dålig fantasi.

Antal ungefärliga portioner kan också bara bra att veta.

Qamilla
0

#0. Oj så seriöst det låter. Jag tycker att det räcker gott och väl med att kunna söka på förrätt, varmrätt och efterrätt osv.

Bilder bryr jag mig inte om så mycket. Det blir ändå inte så fint när man printar ut det i svartvitt. Men gärna att det går att printa ut recepten.

Om man kan sortera på hur lång tid det tar att laga rätten vore det guld. Jag tycker mest om snabblagade rätter. Skrattande

Melindrea
0

Det var någon annan som nämnde att de ville ha teman i en kokbok, och det är inte så svårt att lägga till, eftersom det ska vara en sökfunktion ändå =)

Borde definitivt kunna gå att avgränsa hur lång tid det tar, även om det självklart förutsätter att personerna som skrev det hade en vettig tidsuppfattning… =) Tänker inte själv göra den, utan mera som en receptbank med enbart LCHF recept. Hmm. Behövs nog vara en inloggning, så att jag kan kolla så att folk är seriösa innan jag låter dem lägga in recept. (0 kolhydrater i all ära, om folk är oseriösa kan de ju påstå litet vad som helst! =)

LillaMe
0

Gärna möjlighet att få både gram, E% och kcal per portion kanske, för oss som måste hålla kalorierna under uppsikt.

Melindrea
0

Finns det formler för hur man räknar ut kcal om man vet gram? ju mindre folk behöver skriva in, desto lättare för dem, menar jag. E% borde ju inte vara särskigt svårt, jag förutsätter att om det är 5 g kolhydrater, 45g protein och 50g fett så är det 5% kolhydrater, 45% protein och 50% fett, eller hur?

LillaMe
0

Ja, det är väl ganska enkelt egentligen. 1g kolhydrater och 1g protein har 4 kcal vardera och 1g fett har 9 kcal. Sen är det ju bara att plussa ihop det.

Melindrea
0

Jo, då blir det ganska lätt. Dock tror jag att jag tänker dölja de funktionerna om man inte klickar på någonstans.

Hmm. Vad känns som en bra gräns att sätta på hur många kolhydrater som är tillåtna i recepten?

ebet
0

per portion. Visst det kan vara en bra riktmärke.

Dessutom tycker jag att söka på ingredienser är viktigare än vilken helg som är på antågande. Typ sök på sill i stället för påsk

Melindrea
0

Jo, självklart ska man kunna söka på ingredienserna. =) Vi får se; då sätter jag det kravet som "kanske" istället för "måste" =)

Tezz
0

när det gäller antalet port. så är ju 1 och 4 bra att gå efter tycker jag, enklast att räkna ut, vill man ha det till andra antal är det inte så svårt att plusa ihop…

Melindrea
0

Beroende på hur ingredienserna skrivs in så är det enkelt nog att låta det finnas en funktion för att räkna ut antalet portioner. jag menar, om det är 4 portioner på receptet, och man behöver 400g ost så är det ju lätt att bara dela det med 4 om man vill ha en portion, etc =)

beautifulthing
0

De är alltid lätt att dela ingredienserna, men iboland blir jag lite smått irriterad när de inte står någonting om hur många portioner det blir. Bättre då skriva för 4st än inget alls.

Ofta gör man dessutom en sats för 4 pers, för två personer går de ofta åt tre portioner och så blir de lite över till nästa dag. (Min sambo äter som en häst)

Melindrea
0

Näringsinnehåll… För 1 portion eller hela måltiden? Vad känns a) viktigast för den som läser och b) vad känns lättast för de som lägger in? Och vad känns lättast av dessa:

Kolhydrater 5g, Protein 15g,  Fett 20g
Kolhydrater 12,5%, Protein 37,5%,  Fett 50%

Sökningar
Sökningar (tema, sort, författare, ingrediens)
  Begränsningar: Kolhydrater(högst/minst), protein(högst/minst), fett(högst/minst), kalorier(högst/minst), laktosfritt

Någon sökning/begränsning jag missat som känns viktig?

SHARI
0

Jag vill gärna hitta snabblagad mat eller "när man har bråttom" mat.

Melindrea
0

Just ja, det var det någon som nämnde tidigare, tack för påminnelsen. *lägger till*

Bumlebee
0

E% utgår från ditt dagliga intag av energi.

Genomsnitt för en vuxen kvinna är 2200 kcal på en dag. Skall du äta 70% fett innebär det 170 g. På www.viktvakten.se kan du räkna ut ditt energibehov. Dels BMR och sen den fysiska aktiviteten.

Melindrea
0

Jo, men det kanske är litet överkurs att slänga in =) Det är ju inte en ny "minmat" som ska hålla koll på hur hela dagens mat är, utan bara hur det ser ut på en specific (möjligtvis en buffe eller meny) måltid.

ashe
0

Procent är ett elände tycker jag för det finns så många sätt att missförstå och missuppfatta vad det är procent av. Gram alltså!

På andra receptsajter tycker jag att kommentarerna är guld värda. Betygsättning funkar sisådär men kommentarerna förbättrar ofta recepten och hindrar andra att göra om misstag etc. Bör dock hållas korta tycker jag. Max 5-6 rader.

Melindrea
0

Självklart gram. Tycker folk om de där fina små cirkeldiagrammen som exempelvis finns på minmat?