Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 948 ggr
soo83
0

Illamående av kolhydrater

En liten reflektion: Är det någon mer som haft "återfall" och blivit äcklad eller börjat må illa av kolhydrater?

Har ätit LCHF-kost i ca 3 veckor nu, visserligen inte jättestrikt utan jag har fortfarande ätit lite frukt osv. Men nu hade jag ett litet "avsteg"/"återfall" och har ätit både bröd och godis ett par dagar, mest för att se hur jag skulle reagera och om jag skulle gå upp i vikt igen. Men FY vad ILLA jag mådde! Är det någon mer som upplevt det, eller bara jag?

Jag som alltid älskat smågodis, blev helt illamående när jag åt det nu.
Samma sak med bröd, det smakar helt plötsligt som papper!
Fick för mig att jag kanske skulle börja äta kolhydrater igen, men de tankarna är definitivt bortblåsta igen.

Jag är helt förbluffad!

odezza
0

Det är avstegen man lär sig av… Flört

Det blir ju inte så svårt att avstå från dessa "godsaker", när man vet hur man reagerar… Glad

"still lost in space and time"

Babz
0

Sånt jag förut tyckte var väldigt gott, som t.ex kanelbullar, smakar inte alls så gott som jag minns det. Bättre då att leva på minnet…

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

DrAnna
0

Smaknerverna reagerar annorlunde, så har många rapporterat. Om man sedan har efter abstinensen blivit av med sitt kolhydratatsug så tror jag att kroppen reagerar annorlunda på det som tidigare uppfattades som gott.

Buppan
0

Jag har under en lång period klarat av att äta en fralla varannan torsdag, men senaste gången blev magen helgalen, uppblåst och besvärlig. Nu får det vara slut på den "lyxen", klarar inte av dessa kolhydrater!

Qamilla
0

Tog en Sushi förra fredagen och var sjuk hela helgen. Som magsjuka faktiskt. Nu dröjer det till jag gör avsteg igen. Dessutom gick jag upp 0,8 kg på dessa få bitar Sushi. Inte bra för motivationen.  Oskyldig

rockidol
0

Avsteg igår, blev helt galet trött och fick ont i magen. Nu är jag än mer övertygad om att LCHF is the way to go!

Anette64
0

Varför reagerar magen så negativt när man äter något "otillåtet"? För några veckor sedan åt jag en halv pizza och morgonen efter trodde jag att jag hade fått maginfluensa eller att fyllningen på pizzan var dålig.
Nu förstår jag vad det var, men varför?
Om man nu mot förmodan skulle välja det tidigare livet, får man ett helvete då?

beautifulthing
0

Hmm jag gjorde en kalastårta på ett recept härifrån -dock utan sötningsmedel över huvud taget. Den var en kaka på nötter, kokos, ägg och grädde med mousse av 85% choklad med grädde + äggvita. Ingen annan gillade den men efter att jag ätit en liten bit började jag må illa, detta satt i hela kvällen. Så jag får nog skippa allt vad choklad och annat sött heter i fortsättningen. Har slunkit ner några glas vin nästan varje dag denna veckan, de har jag dock inte reagerat på som tur är!

Babz
0

#7 - människan är ju ett synnerligen anpassningsbart djur, så om du skulle bestämma dig för "normalkost" igen tror jag nog att kroppen ställer om sig på en till ett par veckor. Men varför skulle du det?!? Flört

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

elize-l
0

Smågodisälskare som jag varit tidigare bestämde mig för ett avsteg en lördagskväll. köpte typ 10 bitar, åt två och slängde resten. Det var helt enkelt inte så gott längre =) Dock säger hjärnan fortfarande att det ska vara gott men när det väl kommer i munnen smakar det inte som det gjorde innan =)

Anette64
0

#9 Nej, du har rätt. Varför vill man återgå till "normalkost" igen? Jag blir bara mer och mer övertygad, men det var en tanke som slog mig efter det bakslaget… Dock fungerar magen mycket bättre nu!Skrattande

catdragon
0

#10, visst är det en lustig känsla, när det inte smakar som hjärnan säger att det "borde" göra.Fot i munnnen

Synd bara att hjärnan är så svår att övertyga om motsatsen, att det inte är gott alltsåFörvånad

Har dock lyckat stå emot sockermonstret iallafall, en hel vecka!!!!

Lippi
0

Jag har efter dryga månaden med LCHF ägnat i stort sett hela helgen åt avsteg….. Vin och Chokladmousse (visserligen LCHF, men ändå) i fredags, en Magnumglass i lördags(ska ni göra avsteg så gör det med Mayan Mystique) och mors dagspresenten som var fiiiin choklad igår. Fruktsallad till efterrätt på middagen.

Jag kan rapportera 1,5 kg upp på vågen och en mage som mullrar av obehag. Rekommenderas INTE!

folke
0

Samma här

Förut var jag i ett permanent socker rus… och trodde att jag mådde bra.

Nu är det lindrigare att ta ett par glas vin (rött)  än att äta kolhydrater.

Av kolhydrater (för många) blir jag illamående och sängliggande en hel dag…

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"