Lättlagad fläskfile med timjan & chili
Idag skall jag laga denna enkla men goda rätt, recepet kommer från en av mina arbetskamrater.
Fläksfile
Bacon
Grädde
Chilisås (Innehåller socker och man kanske kan byta det mot tomatpure)
Timjan (Helst färsk)
Riven ost
Skär fläskfilen i bitar och stek i smör
Knaperstek bacon
Blanda till en sås av grädde, chilisås och timjan
Lägg fläskfilen i en ungsform, lägg på bacon, häll över såsen och till sista den rivna osten.
In i ugnen så den blir varm och får fin färg.
Ris eller pasta till dem så äter det, vi äter kanske lite sallad eller broccoli till.
Man kanske kan använda hemuls hemmagjorda ketchup iställer för chilisås och ta lite chilipulver så det blir mer smak. Det är nog bara att experimentera.
Jag har inga mängder till de olika ingredienser, man tar och smakar av. Jag brukar ta en fläskfilé, så mycker grädde till såssen så det blir lagom i formen och kryddor efter smak. Ungnen ca 200 grader.

Mmm, det lät gott. Ska tipsa mamma till dagens middag till fars ära. Hon älskar fläskfilé!
Tack för receptet Mervi, jag ska prova men skippar den översta osten. Det blir nog gott ändå.
Lät ju gott! Synd att ungarna varken äter bacon eller kött….men jag och maken kan ju få gött iallafall.
/Lillianna
~ Lillianna ~
Det lät jättegott, jag bokmärker!
Det är gott, tänk på att inte salta för mycket, bacon innehåller salt.
Lagade denna gryta i dag, helt GUDOMLIGT god blev den. Såsen är ju en sån där standard som man brukar ha till flygande Jacob, så jag trodde smaken skulle bli något liknande… men inte då, Timjan i den såsen gjorde den till något helt annat!!!
Jag lade till purjolök och så kokade jag ur stekpannan med en del av grädden, annars följde jag receptet precis. Inget salt användes, blev sååå lagom med sältan från baconet, däremot åkte det i en hel del peppar från kvarnen (svart, rosen och grön).
Jag gjorde två formar (bra med matdosor) , till dessa använde jag 800 g filé, två pkt bacon, en dm purjo, 6 dl grädde och ca 4 dl riven ost.

Hmm detta verkar vara en kanongod rätt, dels så älskar både min man och jag fläskfile, timjan och grädde…. detta blir det till middag endera dagen =) Tack för det receptet!
Detta gjorde jag i lördags och det blev JÄTTE gott. Tack Mervi för receptet. Jag slängde i lite svamp också :)
Jag har lite fläskfile liggande i frysen, så jag ska testa detta någon dag i veckan.
Ha… hittade detta Mervi :-) Perfekt! Hittade färdigskuren fläskfilé i frysen som åkte fram perfekt ju
tackar!
Det lättlagad, enkelt och jättegott.

Verkligen jättegott 
Jag ska nog laga detta på söndag, och lägga i hela burkchampinjoner också. Eller om det blir redan imorgon kanske…

Stort tack! Jag hade idétorka och ingen aning om vad jag skulle servera i kväll - men nu vet jag 
Bokmärkt!
Jag gör något liknande men har ingen bacon eller chili till utan steker champinjoner och har i ostkuber bara. Alltså, steker filen och svampen, i med det i en form. På med ostkuber och så lite grädde över. Inga andra kryddor än salt och svart peppar.
Ska helt klart testa med bacon.

Serverade detta som sagt i fredags, till barnens stora glädje. Mycket uppskattat!

Gjorde som receptet fast med kycklingfileer. Supergott! Tack för ideer