Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1921 ggr
Mallibu
0

Vart börjar jag???

Har smått insett att jag MÅSTE sluta med socker men var katten börjar jag?? Min förhoppning är att såsmåningom lära mig att kunna äta "normalt" men nu behöver jag en avgiftning… ska jag bara säga att nu idag slutar jag eller kan man trappa ner på nåt vis??

missaz
0

Jag slutade tvärt. Var faktiskt inte så jobbigt som man skulle kunna tro; när jag blev sugen såg jag till att äta något fett och det hjälpte! Tror det är lättare att bryta rakt av, då förlänger man inte plågan. LYCKA TILL!

Jennix
0

Jag slutade tvärt också, det funkar inte för mig annars. Jag måste ta bort allt sött annars går det åt skogen.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Thistle
0

Det kan ju vara lättare att börja med de sockerprodukter som syns,dvs socker i kaffe och thé, läsk och godis. Av min erfarenhet ( oh, såååå erfaren jag är, lite över än vecka), så är det lättare att börja med LCHF direkt. För mig har det varit en så stor omvandling att det håller. Jag behöver liksom inte undvika något för att kosten är så naturlig i sig och det jag äter är så annorlunda mot hur jag har gjort förut så jag glömmer i princip bort att äta socker och sånt. Kan låta lite konstigt men det känns lättare att sluta äta många saker på en gång för då vet man egentligen inte vad man saknar mest och det finns alltid goda substitut med LCHF.

Lycka till!!

Buppan
0

Jag slutade tvärt och har inte saknat sötsaker ett endaste dugg. Min överenskommelse med mig själv var att jag skulle få äta påskgodis, vilket jag gjorde, utan att få ont i magen. Numera får jag ont i magen om jag kliver utanför kostråden, en fralla varannan torsdag, var min synd ett tag, men numera går inte ens det. Har bara hållit på med LCHF sedan i slutet av januari, efter att fått diabetes typ 2. 12,6 kg lättare och ett HBa1C på 3,1, slog jag min läkare med häpnad idag. Du kommer att klara det helt! Lycka till!

Behöver du stöd någon gång, så bara släng iväg en fråga och du får massor av uppmuntran och tips i denna blogg.

Adur
0

Jag är ingen vän av stora förändringar - då brukar jag tappa lusten lika plötsligt som den kom.

Jag körde igång för drygt en månad sedan med att skippa potatis, ris och pasta och öka på fettet istället. Jag har minskat ordentligt på brödet men äter fortfarande lite bröd på morgonen. Med massor av smör…

I början struntade jag i finliret. Mjölredda såser och liknande åt jag som vanligt. Nu har jag trappat ner även sådant och tänker mer på de dolda ingredienserna.

För mig funkar det bäst med förändra-en-sak-i-taget-metoden, men många andra fixar nog en drastisk omläggning bäst. Det beror kanske på vilken nivå du vill ligga på också. Jag håller ingen strikt LCHF utan landar på ungefär 10E% kolhydrater per dag.

reamdn
0

Vad menar du med "äta normalt"? Om det är tallriksmodellen består den ju av 70% socker.. även om det är i form av spannmål.

beautifulthing
0

Jag la av med allt samtidigt, efter första dagen hamnade jag i chokladpåsen igen men efter den andra så har jag inte haft något sug och så har de fortsatt. Inga humörsvängningar och jag är mätt hela tiden.

Uttelille
0

Något som är väldigt skönt är att kunna säga, Jag tål inte socker, när folk frågar om man ska ha kakor och sånt. Då slipper man äta "skiten"Oskyldig

dahlith
0

Jag slutade också med allt mjöl, socker och stärkelse på en gång.

Fast jag behöll en sockerbit i kaffet första veckan. Sen läste jag  att det gick att ha fett i kaffet istället och det hjälpte mig att ta bort den där sista sockerbiten.

Först tog jag bregott (ekologiskt) i kaffet och sen tog jag kokosfett. Numera kryddar jag kaffet med kanel och ibland kardemumma ihop med kokosfettet.

Har inte saknat sockret det minsta. Det minsta lilla socker jag får i mig så blir jag groggy. Tål inte ens att ta den minsta lilla bit av högprocentig choklad. Jag blir yr i minst 2 timmar efter.

Mumrikshumla
0

Utelille: superbra! Jag har kört några månader nu, men bara några veckor utan att synda. Jag tycker det är jättesvårt att säga ifrån när man blir bjuden på middag, men från och med nu ska jag börja säga att jag "är allergisk mot socker" Brilliant!

bigganj
0

Jag körde igång rätt så hårt på en gång. Slutade med sockerprodukter, pasta, ris, potatis, smörgås. Försöker att tänka till på det dolda, men är väl inte extrem med detta. Så länge jag känner att jag mår bra och vikten minskar så kör jag så här. Jag trodde att det skulle bli svårt med framförallt pastan och smörgås. Men det har gått jättebra och det tror jag beror på att jag nästan aldrig känner mej sugen. Jag håller en stabil nivå på blodsocker. Lycka till

hamalm
0

Jag slutade tvärt. Senare kom jag på att jag i dagsläget inte kan äta grönsaker heller. Nu äter jsg fakir med två bitar mörk choklad till kaffet på kvällen. Det funkar bra.

Börja med det vanligaste. Godis,läsk, kakor och bullar etc, potatis, ris, pasta, allt mjöl så ryker brödet också. Men glöm inte att ersätta kolhydraterna med fett!

nanoonan
0

Jag är bara en nybörjare inom området eftersom det bara var 1,5 vecka sen jag la om min kost. För mig funkade det bäst att lägga om helt direkt. Jag känner mig själv och vet att jag har väldigt lätt att ursäkta avsteg med att "det lilla gör väl inte så mycket" men använder man samma ursäkt tio gånger på en dag så blir det mycket.

Jag tror också att det är lättare att "rensa ut gift" om man gör det direkt såsom många gör när de exempelvis slutar röka. Många gånger handlar det väl också om en vana och jag tror att ju mer radikalt man ändrar sina vanor desto lättare har man att lära om och inte hamna tillbaka i gamla mönster utan att man riktigt fattat hur det gick till. Glad

UltraVioletti
1

bra att du bestämt dig! underbart välkommen till ett bättre liv både för kropp å själ.

1 gå igenom ditt kök! släng allt me socker i yoggi bröd kakor chips mjöl potatis pasta ris strösocker blabla.

2 GÅ ner till affären köp på dig nya BRA grejer som riktigt smör några goda feta ostar gott kött några goda te sorter om du gillar te eller kaffe…  broccoli oliver… vid panik! ha  frysta hallon å grädde å mörk choklad.

å de e helt ok att få sånna paniksocker attacker! ta kaffe me grädde i, en ordentlig bit choklad sätt dig ta de lungt andras slurpa i dig kaffe käka din choklad njut av den…å sen ut på promenad! rensa å fundera på varför du fick suget…för lite fett???skulle de va kvar suget, efter din promenad så vispa lite grädde toppa me några goda hallon å vräk idig. nejnej ha itne dåligt samvete…efter ett tag kommer dessa paniksocker attacker vara mer å mer sällan.

3 meddela alla ALLA dem du umgås med dagligen att detta är ditt nya jag å du vill att de ska hjäla dig inte fresta dig me socker bröd å annan skit. å varna dem att de tar tre veckor att bli "ren" under tiden kanske du kommer vara på dåligt humör eller ha humörsvängning som att sluta röka!

4 drick massor me vatten å promenera!

ps. jag slutade tvärt den 2 juli 2007 vid tolvsnåret rensade gick till willys handlade ringde till vännerna käkade en bit ost å gick på en super lång promenad. så började jag min resa. visst har jag tittat tillbka nångång men efter tre veckor kunde jag ju klara tre veckor till…efter 6 veckor kunde jag lika gärna 6 veckor till å på den vägen e de…

lycka till! püss

Mallibu
0

Tack för alla bra svar å när jag skriver att äta normalt så menar jag att kunna äta allt ibland. Har väldigt svårt att tänka mig ett liv utan potatis, ris, pasta, bröd.

greensis
0

#15 De flesta har svårt att tänka sig ett liv utan potatis, ris, pasta, bröd i början. Efter ett tag har man svårt att tänka sig ett liv med de livsmedlen, åtminstone att de på något sätt ska ingå i ens vardag.

Oavsett om man startar tvärt eller lite gradvis är det de livsmedlen som ska bort först (ihop med kakor, godis, läsk osv). Resten är finlir och lite överkurs, när man är van. Det är rätt bra att låta bli de produkterna åtminstone under övergångsperioden, helst någonstans 1-3 månader, men minst ett par veckor. Då stör man inte övergången och får jobbiga steg fram och tillbaka mellan sockerförbränning och fettförbränning.

Om du väljer att göra avsteg någongång ibland efter att du vant om kroppen, eller kanske behåller en skiva finn crisp/dag är det upp till dig.

Fabricati diem, pvnc!