Antioxidanter
Vet någon något om Lifepak?
Jag fick besök av en säljare som övertygade mig om att jag har för dåligt antioxidantskydd. Hon testade mig med deras BioPhotonic scanner. Jag skrev faktiskt på för en månad. (500:-!!! och man behöver hålla på i minst 3 månader för att se en förbättring).
Nu ångrar jag mig kanske. Behöver vi så mycket antioxidanter? Man äter dem i form av tabletter som innehåller naturliga vitaminer och mineraler. Hur mycket farliga oxidanter får vi i oss, som man behöver skyddas mot?
Jag tror att du har blivit lurad.
Jag har för mig att SSS säger att eftersom vi äter så lite oxidanter så behöver vi inte heller antioxidanter, fast jag minns inte exakt var jag läste det…
Köp en god fet bit kött nästa månad, det mår du säkert minst lika bra av!
Tråd om vad man får för antioxidanter på LCHF kost.
Karotenoider, flavonider och liknande antioxidanter har det aldrig bevisats att dom har någon positiv effekt i kroppen, en del studier har visat på en pytteliten positiv effekt, andra har visat att det inte är någon effekt alls. Fast det har inte gjorts någon ordentlig stor studie på området, så det går inte att säga säkert.
Säkert kan man säga i alla fall att det inte är värt det att spendera 500 spänn på något som inte ens har blivit bevisat att det ger någon som helst positiv effekt. Sedan tror jag att deras "apparat" visar att alla har för låga nivåer, för att dom ska få sälja mer.

Provitamin A kartenoider finns t ex i mörkgröna grönsaker samt morötter.
Deras scanner mäter alltså hur "gulaktig" hud du har.
Den säger inget om hur det står till med övriga antioxidanter.
Käkar man mycket morötter blir man ju lite gulare..
Eller ännu bättre för hälsan varför inte käka lever ett par gånger i veckan för högdos av äkta vitamin-A..
Försök att annulera abonnemanget, och köp bra mat för pengarna istället..

Jag har för mig att där finns antioxidanter i ett glas rött vin, är det inte så?

#5 Visst finns det antioxidanter i såväl rödvin, kaffe och äggula….men de viktigaste antioxidanterna tillverkas av kroppen själv, och äter man rätt så förbrukas inte dessa i samma utsträckning jämfört om man äter fel.
#6, Har du hittat en dator ute i vildmarken Pasi? Kul att se dig här igen.
PASI! Tyckte väl att det var något stort och gult som lyste upp tillvaron här! 
Välkommen till civilisationen!

Tjena, det här måste kännas ovant för dig! Hur länge sen är det du var här sist?
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Säg upp avtalet skriftligt… Håller med flera i tråden, bättre att du köper nåt bra kött för pengarna!

Ja, det brukar finnas ångerrätt när man köper saker!
Köper man saker av dörrknackare så har man enligt lag ångerrätt utan att man ska behöva betala någon avgift eller något sådant. Antingen är ångerrätten i 7 dagar eller i 14 dagar, är inte säker.

14 dagar om det räknas som distansavtal.
Bluff-företag brukar dock vara knepiga på att avboka saker. Jag tycker du ska ringa och be att få avbeställa, och spela in samtalet så du har bevis. Be även om bekräftelse skriftligt per brev att avtalet är avslutat.
Om man bara ringer kan dom lätt säga att "lungt, det ordnar vi". Sedan kommer en faktura och dom påstår att du aldrig ringt och avbokat..

Tack för alla råd. Ni har stärkt mig! Jag har mailat och avbeställt idag.
Jag har ätit Antioxidanter (kallpressade) till och från i många år eftersom jag hade kronisk bihåleinflammation. När jag åt dem försvann det och så fort jag slutade kom det tillbaka. Jag är helt säker att det funkade på mig men det verka ju som man inte ska behöva ta det när man äter den här kosten.
Jag tror mer på bra mat. Finns bättre sätt att spendera pengarna på…god mat o cocosfett! 
Pasi! Kul att "se" dig! Har du inte det minsta abstinens efter oss? Vi saknar ju dig…! 
#16 Tyvärr så innehåller ju inte maten samma sak som den gjorde förr. Åtminstone när jag åt GI behövde jag Antioxidanter.
Hur det är med den här kosten vet jag inte men jag tror inte jag chansar och slutar. Äter man bara ekologiskt klarar man sig säkert bra.
Jag var på föreläsning om just fetter, fria radikaler och antioxidanter i lördags. Föreläsare var Göran Peterson, professor i Kemisk Miljövetenskap.
Jag är sedan tidigare övertygad om att vi får i oss förlite antioxidanter via normal kost. Om vi nu försöker att äta som man gjorde för flera tusen år sedan så tror jag att vi har svårt att värja oss från "nya" fria radikaler som kommer med luften och maten in i vår kropp.
Göran's egen forskning och sammanställning från andra visar att fett från djurriket är bra och det mesta fettet från växter är mindre bra.
Vad gäller statiner och kolesterol är han helt inne på Uffe Ravnskov's spår.
Att antioxidanter inte skulle ha någon effekt visade han bla på ett forskningsresultet som gav stora rubriker förra sommaren/hösten. Rökare hade delats upp i grupper där några åt som vanligt och några fick antioxidanter. Resultatet blev inget vidare för gruppen som åt antioxidanter och löpsedlarna var snabba med att "antioxidanter hjälper inte mot lungcancer". Det var bara det att den typen av antioxidanter som hade använts fungerar inte i en miljö med hög syrehalt (i lungorna), så enligt Göran var utslaget av testet väntat och tidningarna kunde sälja lösnummer.
Göran är även inne på spåret att människan av idag äter alldeles för mycket kolhydrater och att det är alldeles för mycket tillsatser i den mat vi får i oss.
Ska man ha i sig alla antioxidanter - karotenoider, flavonoider och xantoner - så klarar man inte det på en köttdiet. Då får man komplettera med frukt och grönt eller tillskott.
Själv lever jag inte strikt LCHF och har inte många kilo som behöver bort, men jag har uteslutit de stora posterna med kolhydrater, pasta, potatis, ris och smörgåsar. Jag tar mina multivitaminer och mangosteenjuice och mår förträffligt.

Äter man mättat fett, dvs smör och annat animaliskt fett som inte oxiderar behöver man inte bry sig om antioxidanter. Har jag lärt mig. Bra va!
Jo men det är mer än bara oxidation från fett.
Grönt te innehåller antioxidanter o jag får inte lika högt blodsockerpåslag om jag dricker grönt te som avslut på en måltid.

#18 så folk på breddgrader där "frukt och grönt" inte funnits har aldrig existerat, menar du? Dom borde ju dött för länge sen om köttkost inte gav tillräckligt med antioxidanter.
OT #6# Pasi; så kul att se dig här igen!
AgnetaJ; tänkte just skriva om ångerrätten, bra att du avbeställt. Om Man äter LCHF så finns det inte så mycket att oxidera så vi klarar oss bra.
Människan av idag, i västvärlden, utsätts ju för mycket miljöpåverkan och får därför mycket nya friaradikaler som inte fanns när uteslutande köttkost var enda alternativet. Dessutom förekom mycket mer inälvsmat, oftast rå, än vad åtminstone jag äter.
Både vid fysisk och psykisk skada genereras fler friaradikaler som behöver tas om hand om.
Den största fördelen med LCHF vad gäller antioxidanter är nog inte att vi får i oss fler med köttdieten utan att vi får i oss mindre av alla tillsatser och andra konstigheter eftersom man äter mat som är närmare ursprunget och mindre med halvfabrikat.
Det är många som känner sig bättre med LCHF och har färre krämpor och sjukdomar. Men för de som fortfarande känner av allergier, astma, ledvärk, allmän trötthet, eller vad det nu kan vara, kan det vara bra att pröva kosttillskott. Med tillskott menas då de vettiga som köps på hälsokost och inte brustabletter på ICA.
Per-Arne Öckerman har en hel del intressant på sin sida för de som är intresserade.
Göran Peterson har också en del läsvärt.