Sortiment i mataffärer
Idag blev jag glad när jag var nere på coop. Ekologiskt smör i enkilos, enlitersförpackning med grädde (dock inte ekologiskt) av två olika märken (båda 40%, så inget fuskmärke).
Det märks att folk inte är så fettskrämda längre.
Vad har ni märkt för ändringar i mataffärerna i er omgivning den senaste tiden?
Jo, det märks här också. Enkilosförpackningarna med smör har återuppstått sedan någon vecka tillbaka!
Väntar nu spänt på gräddförpackningar från Valio (laktosfri) som är större än 2 dl. 

Jag har köpt enliters vispgrädda från första början jag. Här har det alltid funnits =) Men jag väntar på än på 1-kilos smör. När det fanns förut (ganska länge sen iofs) var det dock dyrare än att köpa två halvkilosförpackningar, så då lät jag det vara.
Här är det billigare med den stora förpackningen, speciellt om man kollar på det ekologiska. Dom ekologiska i 250-grams förpackningar med smör kostar ca 80 spänn kilot, den som var ett kilo kostar 52 spänn. Den icke-ekologiska kostar 42 spänn för en enkilos.
Jag har oxå hittat enkilos ekologiskt smör
Enliters grädde ser jag fram emot att hitta. Idag fanns det bara 3st 2dl grädde kvar i min närbutik. Den går visst åt. Däremot fanns det gott om keldagrädde på hyllan. Den turkiska yoghurten finns det bara några enstaka burkar kvar av. För några veckor sedan brukade det finnas en hel pall.

Gammeldags ekologisk mjölk finns att köpa i de flesta av "mina" affärer nu. Fanns inte före jul och jag trodde de skulle ta bort den efter jul. Men mjölken är kvar.
Skulle gärna köpa enkilos förpackningar med smnör men har bara hittat det i en affär och det var inte ekologiskt smör.

Min affär är ganska stor, ändå finns ekologiskt smör bara i 250g och grädde ibland i halvliter, fast då inte ekologisk förstås. Jag frågade om det, och fick svaret att det nog inte fanns större smörpaket *fnys* samt att de hade så liten mejeriavdelning (vilket möjligen stämmer rent proportionsmässigt till resten av affären) och att det kommer ju så mycket nyheter som alla ska få plats. Ja uj, det blir trångt med 38 sorters lättmargarin och smaksatt fil…
Men jag hoppas och tror att de ska fatta snart, för så här såg det ut i kyldisken för inte så länge sen:
Vilken fetthalt har mjölken med dom gula förpackningarna? Den har jag inte sett förut.
Annars så var det en väldigt beskrivande bild. 

säkert minimjölk.. :P

Det är minimjölk, som har typ 0.1% fett.
Vatten med tillsatta vitaminer, kalcium och färgämne med andra ord? 
(nu vet jag att det inte är det, men det hade lika gärna kunnat vara det)

Det är ungefär så det smakar också, så liknelsen var rätt träffande av en person som aldrig smaka minmjölk =)

Jag tycker den smakar kartong, alltså att den tagit smak av själva mjölkkartongen i brist på egen smak. Har druckit den någon gång hos en kompis, men aldrig klarat av att byta till den hur mycket jag än jagade efter fett. Det var bara FÖR äckligt!!! 
Grädden är ofta slut både på ICA maxi och hos Coop.
Coop har två sorters 1 kg förpackningar av smör, den ena är osaltad och den andra är nog normalsaltat. Tyvärr har de inte tagit in ekologisk smör i samma storlek, inte ännu i alla fall.
#3 Va billigt smör du har… Här (Eskilstuna) finns bara enkilos förpackning på en affär, Willys. Det är osaltat och jag betalade 52,11kr för det. Ingen annan har stora paket, särskilt inte ekologiskt…
Babybel-ostarna är ofta slut i mina butiker. Kan tänka mig att många fikabrödsfat här i stan bytts ut mot ostdito!
Har ni uppmärksammat att COOPs egen och vissa av Arlas gräddförpackningar innehåller stabiliseringsämne? Bor i Milkoland och där är alla gräddförpackningar "rena"
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
#16 VAD??? Brukar iofs alltid köpa milkos grädde, men när den varit slut har jag ibland köpt coops egna. BLÄÄÄ för stabiliseringsmedel i VISPGRÄDDE!!!! Varför undrar man????
#1 Valios vispgrädde finns även på 3,3dl, förpackning med skruvkork.
Å, vad bra, skriuvkork t o m. Ska fråga efter dem i "min affär". Hittills bara 2:or.
På Coop finns det "socker- och sötningsmedelsfri" skinka att köpa. MEN istället har de tryckt in inte mindre än 7 E-nummer i den, i form av konserveringsmedel, stabiliseringsmedel, förtjockningsmedel, antioxidationsmedel och smakförstärkare. Inklusive E621 (mononatriumglutamat).
På ren och skär franska: MERDE!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Önskar att "vår" coop-butik kunde ta in enkilos ekologiskt smör och ½- eller 1-liters grädde… Än så länge har jag bara hittat små förpackningar…
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Ibland har Ö&B(Överskottsbolaget) hela flak med ägg för 2/3 av priset på stormarknaderna. De håller helt OK om man har dem i kylen.
OK, de är inte ekologiska och lite små därill, men med den omsättning på ägg som man har nu är det en ekonomisk variant att ta till ibland.
Fabricati diem, pvnc!

Åh, ett ekologiskt smör som inte kostar mer än dubbla mot det vanliga…. man kanske skulle ta en lördagspromenad ner till mejeridisken o be dem ta in det. Och passa på att pusha för ett osaltat ekologiskt paket också. Kanske bäst att ta direkt med Arla iofsj.
Annars har jag sett noll och intet av förändringar i mina mataffärer. Jo, att köttet blivit ännu mycket dyrare. Och att alla närbelägna affärer slutat sälja panda-lakrits, så nu vet jag knappt åt vilket håll näsan pekar, men det är kanske inte så LCHF med lakrits ändå…
#23, Enkilos ekologiskt smör på coop här kostar "bara" en tia mer än det vanliga enkilos smöret. Hitta ställen som har dom stora förpackningarna så bruklar det det inte vara så stor skillnad.