Muskler
Halloj,
Tack för ett bra och inspirerande forum! Här finns en oerhörd kunskaps- och erfarenhetsbank som jag är jätteglad att ha tillgång till
. Har kört LCHF ganska strikt nu i 6-7 veckor utan några som helst resultat. Status på vikt, omfång och hälsa är oförändrat. Lite intressant är det att det inte hänt något - iofs är jag inte alls överviktig men har väl drygt en 5 kg jag vill bli av med. Kanske kroppen tycker annorlunda?
Nåväl jag har en fråga som jag funderat på. Det är en sak som dyker upp emellanåt i olika inlägg som jag inte riktigt förstår. Det är det här med att LCHF bygger muskler utan att man gör någonting. Man läser det oftast när någon har minskat i omfång utan att ha gått ner i vikt. Då drar man slutsatsen muskelmassan ökat.
"Kroppen ställer om sig till fettdrift och börjar bygga muskler och reparera sig"
"Jag har inte mätt mig, men det bara måste ju vara så att det har omvandlats viss andel fett till muskler"
"… omvandlat fett till muskler, det gjorde jag helt utan träning under det första året på LCHF! "
Kan någon förklara mekanismerna som gör att muskler byggs utan träning så skulle jag bli jätteglad
. Finns det några undersökningar som visar hur mycket muskler som byggs? Byggs de på andra sätt än om man tränar?

Vår kost är mycket mer rik på näringsämnen och byggstenar överhuvudtaget än en sk normalkost.
Många överviktiga jojobantare lider trots sina överviktskilon av näringsbrist och när denna hävs kan kroppen börja reparera sig på alla punkter där det finns brister..
I vår kropp byts ständigt förbrukade felaktiga och oxiderade celler ut och detta gäller inte minst fettväven.
Även om det kan verka som att valken på magen sitter där ständigt så byts allt vårt kroppsfett ut under 3-6 månader under en ständigt pågående process..
Eftersom vi äter lite kolhydrater och får liten insulinutsöndring så skiftas jämvikten så att kroppsfettet försvinner i en högre omfattning än det nybildas.
En populärvetenskaplig tolkning skulle kunna vara att:
Våra urgamla gener får signaler om att det nu är jaktsäsong, det finns god tillgång på fett och protein. Svältperioden (kolhydratperioden) då kroppen prioriterar fettinlagring (ren överlevnadsstrategi) är äntligen över
Vi behöver nu vara starka smarta och smärta och kroppen dirigerar istället om näringsämnen och glukos primärt till muskelmassan istället för fettväven..

Jag var själv mycket frågande till detta och fick mycket bra svar här i tråden "Kroppen reparerar"
Finns också förklaringar här
http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=b4763bd6-04f0-4d51-93c9-dedf3b2a7847

som jag har förstått, så bränner kroppen i första hand kolhydrater, det är lättast för den. När de tar slut, så knaprar kroppen på muskler i stället, de är näst svårast att bränna upp. Sist bränns fettet.
Men vi har vänt på proceduret och gett kroppen tillgång till fettet direkt, alltså får musklerna byggas i fred trots att vi kanske tränar och anstränger oss.
….men hur byggs musklerna upp utan träning, dvs utan att utsättas för belastning?
Musklerna utsätts för en hel del belastning bara genom att leva ett vanligt liv med t.ex. hushållsarbete. Är man rejält överviktig så tränar man bara man rör sig. Det är inte som att gå på gym men när kroppen slipper tära på musklerna för att överleva så byggs de långsamt på istället och ju mer muskler man har desto mer ökar "tomgångsförbränningen" så det är en god cirkel.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#0, Det är ingen komplicerad förklaring varför man kan bygga muskler utan att träna. Tvärtom är det väldigt lätt.
Det har med hormonerna att göra. På LCHF kost så utsöndras med tillväxthormoner (GH) än på kolhydratrik kost, vilket gynnar processerna i kroppen som bygger muskelmassa.
Muskelbelastning är en annan orsak som kan gynna samma process, men belastning av muskler är inte något som helst krav för att få musklerna att växa, varför skulle det vara det?
Intressant det som diskuteras.
Jag tror att när man pratar om muskler som byggs utan belastning då menar man inga "biffiga" muskler.
Jag tror att om man blir av med överflödigt fett då blir musklerna mer synliga men kan inte tänka mig att muskelmassan kan öka markant utan belastning eller övning.
Musklerna byggs av aminosyror och aminosyror (aa) bildas i kroppen utav protein. Det är 20 aa som ingår i kroppen. En del är essentiella, kan inte bildas utan måste tillföras med kosten (8 tror jag). Fett är också byggsten (det finns essentiella som vi inte kan tillverka själva). Men inte kolhydraterna, de används enbart som bränsle
Musklerna fylls och repareras kontinuerligt genom hela livet. Det är hormoner som styr denna uppgift.
GH, som nämndes ovan, Testosteron och Insulin är dessa hormoner. De s.k. anabola hormoner. GH och testosteron är fettförbrännande medan insulinet kan vara både anaboliskt och fettbildande.
Intressant är följande. Insulin spelar en viss roll i muskeluppbyggnad. Alla kolhydrater degraderas till glukos utom fibrer som består av cellulosa och inte kan tas upp. Glukosen förs in i den av bukspottkörtel utsöndrade insulinet. Insulinet är relaterat till en tillväxtfaktor som kallas IGF-1.
Kolhydraterna (glukos) frisätter insulin till fullo. Men protein gör det också fast upp till 30% av vad glukos kan göra.
Eftersom insulin förutom att vara anabolt är fettbildande kan en del folk som går på LCHF stå stilla i viktminskningen eller även lägga på sig fett. De äter helt enkelt för mycket protein som frisätter insulin och lagrar kost som kroppsfett. Det gäller att hålla sig till en viss mängd protein. För de flesta människor ligger gränsen mellan 15-50 gr/måltid. 3-4 måltider om dagen. Alltså max 200 gr/dag.
Också intressant är att eftersom protein kan frisätta insulin då kan man förmodligen bygga muskler även om man utesluter kolhydrater. Men det motsäger det ovan nämnda, att för mycket protein kan utsöndra för mycket insulin (kan också skada njurarna) som lagrar fett.
Sammanfattning: Testosteron tillsammans med GH och insulin (IGF-1) är de som styr muskeluppbyggnad. (Kvinnor har väldigt lite testosteron att tillgå och kan därför inte bilda lika mycket muskler som män gör).
Frågan är hur stimulerar man IGF-1 utan kolhydrater?
Jag vill gärna läsa om det finns studier im detta. Eller kroppsbyggare eller folk som idrottar och bygger muskler enbart med LCHF-kost. Alla tips välkomnas.

Sömn stimulerar IGF-1
..
#7 Ett tips är att läsa Rob Faigins bok "Natural hormonal enhancement". Han är en amerikansk kroppsbyggare som bygger muskler på nästan ren LC-kost. Han går igenom hur kosten och träningen påverkar kroppens olika hormoner och vilken effekt de har. :o)
Hej igen,
Jag har läst Faigins böcker. Det stämmer att han påstår att sömn kan stimulera IGF-1. Han påstår också att kolhydratladdning behövs. Det innebär två måltider i veckan av cirka 28 st, alltså 26 LCHF..
Det jag efterlyser är folk som tränar regelbundet styrketräning eller annan typ av träning under lägre tid, och går bara på LCHF. Hur fungerar muskeltillväxt och fettförbränning då?
#10. Fungerar alledes utmärkt att bygga muskler och tappa fett samtidigt. Jag har tränat styrketräning i 8 månader nu (3-4 dgr i veckan) regelbundet. Jag har ätit lchf över ett år nu.
Jag är riktigt överraskad över musklerna jag byggt under den här tiden. Jag hade ju noll när jag började! Samtidigt har jag tappat ca 16 cm i midjan.
Finns även en annan tråd som heter kvinnor och styrketräning som du kan läsa.

Tack för intressanta svar
. Men kan man kalla det "bygga" muskler om det handlar om att reparera en kropp som är skadad eller haft/har näringsbrist etc? Resonemanget som förs verkar handla om att fylla på ett muskelunderskott upp till något slags normalläge.
Om man istället utgår från detta "normalläge" - ponera att en icke-överviktig person med bra hälsa börjar med strikt LCHF-kost. Kommer muskelmassan alltså då att öka genom extra utsöndring av tillväxthormon (pga lchf-kosten)? Hur vet man detta? Har det gjorts undersökningar?
Jag antar att Mr F med boken skriver om LCHF-kost i samband med träning. Eller beskriver han även hur muskler byggs utan träning?
#10: Min svåger är medlem här men tyvärr inte så aktiv. Han började med LCHF pga sin IBS och blev så bra att han inte kände behov av att fråga eller skriva här så mycket.
Till saken hör att han tränar styrketräning sedan flera år tillbaka, ca 3-4 ggr/veckan sist jag talade med honom. Han var innan orolig för hur LCHF skulle inverka på orken, och han gick i början ned 10 kg och tappade så mycket ork att han blev smått deppig- men fortsatte ändå eftersom magen blev bra. (Och eftersom jag tjatade på honom att "det blir bättre!!")
Efter ca två månader kände han hur orken kom tillbaks och efter ytterligare ett tag så var han rent häpen över hur mycket snabbare han byggde muskler, och hur mycket mer han orkade. Så efter hans erfarenheter så har han bara positivt att säga om hur LCHF inverkar på hans styrketräning och muskeluppbyggnad. Han äter mycket tonfisk, kyckling och använder även proteinpulver.