GI Noll
Hej Nu har jag köpt boken GI Noll av Skaldeman, vad roligt att några från forumet är med och bidrar med recept!
Några frågor, är det någon som kör med "ratio" grejen? Funkar det bra för er?
Och så en ganska dum fråga. Jag år stekt kycklingfilé idag. Kryddad med salt, peppar och torkad persilja. Kycklingfiléen smakade jättesött och det förstörde hela måltiden. Vad jag vet finns det inget socker i varken salt, peppar eller persilja. Någon som har upplevt något liknande? Jag hade lite majonäs med hackad gurka och créme fraiche till och jag vet att det finns socker i majonäsen men den smakade som den skulle. Riktigt skumt är det.
Nja, det där med ratio har jag aldrig satt mig in i…
Har faktiskt inte märkt att kyckling eller rena kryddor skulle smaka sött, förutom vaniljstång.

Ratio är invecklat

Var det fryst kyckling?
Är ofta 80% kött och resten "marinad" eller "mörad". Där kan du hitta det söta.
Ratio är inte så svårt alls. Mängden fett skall överstiga summan av kolhydrater och protein är väl en bra sammanfattning.
Numer pensionär i Nynäshamn

Tack hörni. Jag kanske ska låta bli ratiot jag. Det funkar bra som det är.
Jo, fryst kycklingfilée var det. Jag har fått för mig att det står på kycklingen när den är marinerad. Annars är det ju lite taskigt tycker jag. Nån som vet ett fryst kycklinfiléemärke som inte är för dyrt och omarinerat?
Det står "marinerad" men det är inte en vanlig kryddmarinering utan en mix av druvsocker, vatten och andra tillsatser i värsta fall.

Kycklingfilé: man får läsa på paketet, samma fabrikat kan ha olika varianter. En ledtråd dock (tyvärr!): är det väldigt billigt så LÄS - då är det synnerligen misstänkt att de sprutat i vatten och läbbans kryddningar.
Fabricati diem, pvnc!

Arggh. Fryst kycklingfilé är ju så praktiskt och gott. Får bli lite bättre på att läsa ordentligt på paketet. Inte riktigt van vid allt detta än.
Jag köper inte det billiga fileerna. Färsk är nog bäst.
Frysta kycklingfileér är av ondo!!! Fulla med insprutad marinad, vatten och druvsocker. Därför verkar de så otroligt saftiga från början men blir jättetorra snabbt. Undvik! En stor del är ju alltså vatten och socker.Du får ut mera mat och fr a näring av vanlig fryst eller färsk kyckling.
Till tröst för er som måste ha koll på pengarna, den billiga kycklingfilén är inte så billig när vattnet går ur den vid tillagningen. Gå upp lite i kilopriset så tror jag inte att skillnaden i faktiskt kostnad är något att tala om.
Men givet, det är svårt att ha koll, det är inte självklart att kycklingfilé bara är kycklingfilé idag.
Tyvärr har vissa börjat "marinera" den färska kycklingfilén också så läs alltid innehållsförteckningen.
Bara för att ge ett exempel på ratio. Med reservation för att fördelningen nedan kanske är konstig, men jag tog siffrorna ur huvudet.
Protein: 15%
Kolhydrater: 5%
Fett: 60%
60 delat med (15+5=20) = 3
Alltså, ratio 3 och allt över 1 är bra och ju högre - ännu bättre!
#13 Ratiot brukar räknas på gram, inte procent.

Gjorde ett jobb för Kronfågel för nåt år sen. De berättade att de sprutar in vatten i kycklingen till en viss nivå - tror att det var max ca 12 %. De gör det för att filen annnars blir väldigt torr. Det finns enligt dom ingen annan anledning än för att höja kvaliteten.
Däremot kan viss importerad kyclking vara sprutat så att vattenhalten går upp mot 20 % - så är det inte längre en kvalitetsåtgärd utan ett sätt att få mer betalt.
Gick in på kronfagel.se och hittade detta - vilket innebär att jag inte fock höra hela sanningen när jag var i Kristianstad, det är en del annat i kycklingen, nedan innehållet i fryst kycklingfile - obs druvsocker i innehållet! Inte så kycket kolhydrater men jag kan tänka mig att druvsockret slår igenom i smaken - och när jag tänker på det har jag upplevt samma sak #0 att kyclkingfile smakat sött.
Varför kan vi inte bara få köpa kycklingen som den är???
Ingredienser:
Kycklingfilé 87%, vatten, salt, druvsocker, antioxidationsmedel (E 301, E 331), konserveringsmedel E 262.
Näringsvärde
per 100 g
Energi
500
Protein
23
Kolhydrat
<0,5
Fett
3

Innehåll i hel kyckling - som blir det jag köper i fortsättningen!
Innehåll från kronfagel.se
Produktsammansättningen kan ändras.
Läs därför alltid ingrediensförteckningen på förpackningen.

nu har de ju börjat spruta in sådan smörja även i mycket färsk kycklingfilé också :S
Har märkt skinnad på olika kycklingfabrikat. När man tinar coops frysta kyckling så blir det INGET vatten i påsen, men med andra kan det bli mycket vatten. Har inte stenkoll på vilka…
Många kycklingar är marinerade, med salt och socker. TYVÄRR. Man tror det är naturelle, det gäller att se upp!