Knäckebröd
I COOPs tidning mersmak finns ett recept på knäckebröd som låter så gott. Jag vet inte kolhydratinnehållet i "2 dl hirs och 2 dl rismjöl".
Här kommer hela receptet: 1 l vatten, 2 dl hirs, 2 dl rismjöl, 1 dl sesamfrö, 1 dl linfrö, ½ dl solrosfrön, 1 dl kokosflingor, 2 sm olja, 3 msk flingsalt.
Koka vatten och hirs i 15 minuter. Blanda i resten till en lös deg (utom flingsaltet), tryck ut till tunna kakor mellan två bakplåtspapper. Strö över flingsaltet. Grädda 175-200 grader, vänd, grädda ytterligare 10 minuter på andra sidan. Recptet är glutenfritt, men det kanske inte hjälper oss? Är jag ute och cyklar i längtan efter lite hårt bröd?

Hej Gittanglad! Jag tror att du är ute och cyklar.
Nä, det lät för hårt… jag menar inte att vara elak. Om du verkligen inte kan leva lycklig utan bröd så kan du väl prova - med mycket smör på. Men vad är det som gör att du längtar så mycket efter bröd?

Jag vet inte heller hur mycket kolhydrater det är i rismjöl eller hirs.
Däremot vet jag att det finns flatbröd och finncrisp som innehåller 3-4g kolhydrater per skiva som man kan unna sig när man får brödnostalgi.
Tror det finns något som heter Raw Food Kex också, Renee Voltaire. Bara sesamfrö, solrosfrö och linfrö. Har inte smakat dock, de är svindyra.