Kli-attack
Hej alla, har inte varit här inne på jättelänge….. men nu har jag en fråga och kanske finns det någon här som kan hjälpa till med svaret.
Min sambo får ibland kli-attacker, det kliar så han nästan blir tokig. På ryggen alltsomoftast och ibland ner på benen. Han blir inte röd, får inga utslag, bara ett infernaliskt kliande. Jag tror det hänger ihop med något han äter (han är inte lchf:are, inte på heltid i alla fall).
Misstänker starkt något av de där E-ämnena eftersom attackerna satt igång efter semestern igen och vi har inte kommit igång med matlåderutiner fullt ut ännu.
Det verkar nästan som det sparas i kroppen, att hans kropp klarar av att hantera en viss mängd men när den gränsen passerats kommer kliandet.
Så nu undrar jag om det finns någon därute som kan känna igen sig i de här kli-attackerna som kan ge en ledtråd till vad det är han bör undvika? Finns det någon sida där E-ämnen är listade tillsammans med biverkningar?

Känner två som blir sådana om de äter crab-fish. En får en enormt vacker knallröd färg och den andra syns det ingenting på. Det enda gemensamma är att det tydligen kliar som f--n…
//Zac
En väninna till mig blir typ så (fast det bränner oxå) på huden när hon får i sig smakförstäkare av något slag. Särskillt E621, men även de andra glutamaterna (E620-625)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag fick så i omgångar innan jag gick över till LCHF, jag satte det dock i samband med torr hy.
Tusen tack för svar!
Crab-fish är väl bearbetat krabbkött utspätt med något annat? Har aldrig köpt det, möjligen att man fått i sig det i köpt mat. Däremot käkade vi räkor i helgen. Å andra sidan äter vi ju inte räkor lika ofta som kli-attackerna uppträder. Intressant dock att båda reagerade olika på samma sak.
Torr hy är inget problem för min sambo, han är snarare åt andra hållet
Jag skall lusläsa innehållsförteckningar på halvfabrikat och kika efter glutamaterna. Hittade en lista över E-nummer på Wikipedia, här är länken om någon är intresserad:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_E-nummer
Letar fortfarande efter något ställe där ev biverkningar av E-nummer är samlade. På wikipedia tar de upp skador och biverkningar av E621 men många andra glutamater är inte färdigskrivna. Nån som har en bra länk??
Hej!
Jag har sett en lista med livsmedel med flest e-nummer men hittar den inte! Kan någon hjälpa mig?

#4 Crab-fish är smaksatt & färgad vitfisk, dvs torskfamiljen.
Hatar crabfish brinnande, eftersom den smygs ned i skaldjurprodukter, presenteras som "krabba" - och jag som är tokallergisk mot bl a vitfiskar.
Fabricati diem, pvnc!