Teewurst
När jag var på Mallorca för några veckor sedan handlade jag lite smått och gott i livsmedelsbutik till kylskåpet på hotellrummet. Bland annat Teewurst som jag blev oerhört förtjust i. Köpte med mig fyra stycken hem.
Nu har jag läst att innehållet är rått och kallrökt och en källa till smitta av bland annat salmonella, och att man bör koka korven (eller patén, som det snarare är) innan man äter den. På förpackningen står dock inget om detta.
Kan det vara därför som Teewurst inte verkar finnas någonstans i vanliga mataffärer här hemma? Livsmedelsverket avråder från detta livsmedel som man äter över större delen av Europa samt USA i alla fall, för att man kanske, eventuellt, möjligen, skulle kunna få någon liten bacill med på köpet om det vill sig riktigt illa.
Känner någon till näringsinnehållet? På den sort jag köpte stod inget om det, ej heller om tillsatser. Den är tillverkad av fläskfärs och bacon.
Fair Winds and Following Seas!
enligt wikipedia är det en tysk korvsort bestående av 2 delar rå fläskfärs och en del bacon med ett fettinnehåll på 30-40%. Hittade inget om kh-innehållet.

Ja, det är ungefär vad jag har hittat också. Men jag skulle tro att kh-halten är väldigt låg.
Idag åt jag dubbelvikt omelett med ost och teewurst till frukost - mums!
Fair Winds and Following Seas!