Ketos
Hur vet man om och när man befinner sig i ketos? Jag har inte lyckats klura ut detta fast jag tycker jag läst en hel del senaste tiden, Tacksam för en input!
Finns visst stickor på apoteket att köpa. Själv tror jag mig känna när jag är det (fast i denna värmen är det svårt förstås). Jag blir varm och kan få dålig andedräkt (mindre dålig andedräkt numer).
Jag kände det på andedräkten… Men jag köpte också stickorna… Har dom inte dom be dom beställa hem…. Det är många stickor i en paket…
Är det någon som har märkt svagt svagt gula ögonvitor när ni varit i ketos? Eller är det något helt annat som pågår här (det är mycket med mina ögon, kanske måste jag börja leta svar på något annat plan…)

AnnK: Har dina ögonvitor börjat gulna så bör du gå till läkaren och kolla så inte dina leverprover är förhöjda.

Jag har ketosstickor som jag fått utskrivna av diabetessköterskan. Jag får dem gratis eftersom jag har diabetes. Har sällan använt dem förrän nu!
OK, holy_gittan, will do! Tack för tipset!
#5… Är det inte så att det finns ett tillstånd som har med ketos att göra som inte är bra för en diabetiker?
#7: "Some criticism of the diet seems to be based on a confusion between ketosis and ketoacidosis. Ketosis is short for Benign Dietary Ketosis, which is a normal metabolic process that results when glucose is not available as a source of energy. The body then burns mostly fat, both directly and through conversion to ketones which make the energy of fat available in water soluble form.
Ketoacidosis is a metabolic crisis due to the inability to utilize glucose because of a lack of insulin and in which there is an abnormal accumulation of ketones exacerbated by severe dehydration as the kidneys spill the useless glucose, losing water in the process. This occurs in diabetics and in a related form in alcoholics."

Om jag skulle ha både högt blodsocker och ketoner i urinen skulle det inte vara så bra. Nu tar jag ju insulin så det ketonerna ska vara ofarliga. Men visst, lite knepigt känns det ju. Jag har stickorna för att kolla att det inte finns ketoner och så tar jag dem och vill ha ketoner. Snälla ketoner då :-)
Amiechan och Gittan….. Nu fattar jag….:)

Jag har brännande tunga när jag är i ketos - det försvinner efterhand.
Andedräkten är väl..*S* well.. en prövning för omgivningen.
Det finns tunna filmer med smak som Läkerol ger ut, starka och väldoftande, men jag misstänker att halten socker är åt skogen.
Man kan tugga på brödkryddor (anis o kummin) för att dölja eländet. Eller V6-tuggumming som vår vördade sitevärdinna