Inköpslista modell billigare för nybörjaren!
Hej!
Jag ska ge doktor Dahlqvists diet en chans och jag behöver få hands on hjälp.
Jag vill gärna ha hjälp med att konstruera matlista veckovis så jag har en aning vad jag behöver handla in och i vilken mängd för en månad.
Någon som kan hjälpa mig med detta?
Hej!
Det här är svårt att svara på, eftersom jag inte vet vilken nivå du vill lägga dig på. Om du vill köra väldigt strikt "fakir", eller om du vill tillåta dig lite grönsaker, mjölkprodukter o s v.
Sen beror det ju på hur stort ditt hushåll är också.
Men jag har i alla fall en inköpslista som brukar se ut så här;
Ägg
Bacon
Smör
Grädde (till såser och tillbehör)
Gurka
Isbergssallad
Majonnäs
Kött
Kyckling
Köttfärs
Fisk
Chark (om den är bra och inte har för många tillsatser eller kh).
Själv äter jag 4-6 ägg per dag. Det går åt minst 1 kg smör i veckan, men vi är 3 i hushållet. Grädde max 1 liter per vecka, eftersom vi är restriktiva med det.
Kött köper jag billigt, t ex hel fläskkarré eller -kotlett i bit. Lagar till den i stekpåse och får många fina skivor av det.
Bacon köper jag billigaste sorten, men det kan man fynda ibland på Lidl och Willys i storpack.
Ägg har jag förmånen att få handla väldigt billigt i stora flak i vår lilla närbutik.
Fisk är Alaska Pollock eller Chumlax (inte odlad!). Dessa tillagas och äts med MYCKET smör till!
Jag köper nästan uteslutande tyska charkprodukter. Böklunders, Dulano o s v. Lidl har mycket bra där. Även ganska billigt.
Så ser det ut för det mesta. Självklart kan vi göra avsteg eller komplettera med ett eller annat, t ex vitkål, broccoli, lite ost. Men på det stora hela så!
Lycka till och hoppas du blev lite hjälpt av detta.
Kram!

Det finns en rubrik som heter Mat - Billiga ingredienser, kolla där också :)

Välkommen hit!

För bra och enkla recept, införskaffa Skaldeman: GI-noll! Finns massor av bra tips i den.. Den borde finnas på biblioteket. (eller inte så dyr på Bokus: 149:-)
Lycka till iaf! 

Vi är 2 vuxna, tre barn där barnen äter ungefär GI. Vi äter mer grönsaker än DaMums familj, så hennes lista ungefär samt
vitkål: är givet hos oss. Billig och dryg. Ett halvt till ett huvud i veckan.
fyrsgrönsaker, som broccoli, blomkål, haricot verts
creme fraiche
osockrad pickles - bra att variera färg, form med
(Ja vi äter annat också, men du ville ha LCHF+billigt grejor)
Fabricati diem, pvnc!

Utan grädd-yoghurt, 10%, turkisk/grekisk/Meze, skulle jag inte klara mig. Strömming/sillfiléer är billigt och har nyttigt fett. Makrill är inte dumt heller.
Jag säger bara TONFISK!!! Tonfisk med majonäs skulle jag inte klara mig utan. Väldigt billigt och gott med tycker jag. Ägg är en annan sak som bara måste finnas. =)
Makrill i tomatsås är en bra stapelvara.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Kycklinglever, billigt och gott och väldigt bra mat. Det finns ett bra recept på forumet med kycklinglever + bacon. Testa!
Tack för all hjälp gulliga ni.
Superkramen,
//Harriet