Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4235 ggr
Annamalin
0

Grönsaker mm

Hej! Jag är ny här och har ätit den här kosten i ungefär en vecka, har läst mycket både på nätet och i böcker och har börjat få lite grepp om vad det handlar om. Men fortfarande finns många frågor kvar.

Det känns lite som om det finns två "huvudlinjer", en med hur mycket fett som helst och mycket hård reglering av kolhydrater, alltså även "ovanjordgrönsaker" (mer Litsfeldt) och en mjukare med lite större återhållsamhet när det gäller fettmängd och fritt fram för sådana grönsaker, plus viss begränsad mängd av morötter och liknande(mer Dahlqvist).

Såg just i ett råd till någon som inte minskar i vikt att hon skulle skära ner mer på grönsakerna.

Vad säger ni? Hur mycket ovanjordgrönsaker äter ni, när det gäller till exempel vitkål, paprika, tomat? Själv har jag svårt att tänka mig att begränsa detta. Vilka erfarenheter finns?

[Karro]
0

paprika och tomat just är jag väldigt begränsad med…. Däremot vitkål, brocooli, spenat, sparris blomkål om jag någon får för mig det äter jag hej vilt av! Så för min del gröna ovanjordsgrönsaker :-)

andreas0
0

Jag äter inte särskilt mycket grönsaker, men inte för att få snabbare viktnedgång, utan för att jag inte tycker det smakar något speciellt, och ser ingen mening med det då det mest är vatten och celluosa.

Ofta tar jag lite lök till maten, och någon enstaka gång ett salladsblad, när det behövs för att ge lite kontrast till smaken på maten.

SvartKaffe
0

Vad är ditt syfte med kosten? Att må bättre eller "bara" gå ner i vikt?

För mig som har lätt att få inflammationer är största vinsten att undvika sädesprodukter eftersom det hos mig är en trigger för att generera inflammationer.

Jag äter nog alla grönsaker men tex morot äter jag bara om den ingår i nån grönsaksblandning vi tycker om eller om vi ugnsrostar grönsaker. Inte så mycket och inte så ofta med andra ord. Vissa andra grönsaker som lök kan jag inte tänka mig vara utan men jag använder det numera som "krydda" istället för "ingrediens".

Du kan nog få lika många svar på din fråga som det finns användare på forumet.

[Karro]
0

håller med andreas0 när man vet vad det är i och att det verkligen inte ger någonting utan massa extra att tugga i princip så känns det lite onödigt helt enkelt. Däremot broccoli och sånt som innehåller mer krut än några salladsblad och lite gurka så går det ner….

Annamalin
0

Mitt syfte är att må bättre, mota en eventuell prediabetes, i bästa fall sänka blodtrycket, och gärna att gå ner ungefär fem kilo (helst det som sitter runt midjan). Och att undersöka hur det känns och hur det fungerar! Spännande, och efter att de första dagarna varit konstant hungrig (och undrat vad det var för fel på mig, eftersom jag åt så mycket fett och ändå aldrig blev mätt) tycker jag nu att det känns jättebra. "Suget" är borta, och jag har fått lite mer kläm på hur mycket fett jag vill äta egentligen, i början "överdoserade" jag, tycker jag själv. Jag har samma ork som vanligt (också sämre första dagarna) och mår bra, så jag har haft det lindrigt jämfört med många andra.

Men frågan är hur mycket kolhydrater jag äter via grönsakerna?

Håller med om att några salladsblad och lite gurka kan kännas lite meningslöst. Men jag brukar göra stora sallader med olika, helst mörkgröna blad och goda dressingar. Det har jag förstått att det inte bör vara några problem med. Likaså med broccoli och spenat som jag också gillar mycket.

Fast sen äter jag också gärna *mycket* vitkålssallad (typ pizzasallad), särskilt till lunchen, och gärna grönsaker som just paprika, tomat, lök, aubergine, squasch osv. Man kan ju titta på var och en och kolla kolhydraterna. Men min förhoppning är att det ska gå bra att fortsätta att äta mycket sådant utan att fundera så mycket, självklart kan jag dra ner på de mest kolhydratrika (som röd paprika).

Tidigare åt jag rätt så mycket som "dietisternas dröm", tror jag. Mycket bulgur och fullkornspasta och grovt bröd.

andreas0
0

#5, testa att skriva in dom grönsakerna du äter på http://www.minmat.net och se hur mycket du kommer upp i. 

Om jag hade varit du hade jag fortsatt med grönsakerna ett tag till, sedan kanske om några månader testat utan och se hur du reagerar påd et, och sedan bestämt dig för vad som passar dig bäst.

Gör inte för många förändringar i början, det lätt att tappa sugen i början om det blir för strikt.

Om du vill kolla upp innehållet i enskilda grönsaker så kan du göra det här.

Jennix
0

Välkommen hit!

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Annamalin
0

Tack för svar och tips! Jag kollade på "min mat", det verkade inte så farligt med kolhydraterna i grönsakerna, fast jag blev lite förvånad över att jag redan ätit drygt 1300 kcal i dag :-). (Är inte så säker på mängderna som jag skrev in.)

Det som förvirrar mig ang grönsaker är nog bl a det här:

Om jag fattat Annika Dahlqvist rätt, så "behöver" man inte tänka på att begränsa födoämnen som innehåller mindre än 5 proc kolhydrater. (Eller var det 4?) Där platsar både vitkål, tomat och grön paprika, till exempel.

Jag kanske har fattat/minns fel? Och det kan ju finnas andra meningar/erfarenheter. Dessutom beror det hela förstås också på syftet. Men som jag minns det resonerade hon där både utifrån hälsa (för t ex diabetiker) och på viktminskning.

Jag vet att man ska försöka "hitta" vad som passar en själv. Men det är väldigt intressant att höra om andras erfarenheter.

andreas0
0

#8, Jag tror hon menar energiprocent då, och inte procent av vikten. Annars hade man bara kunnat lägga till ett glas vatten till allt och då kommit under 5% av vikten och ätit vad man vill. Men så fungerar det inte. Energiprocent är siffrorna som står under grafen efter du trycker på totalt-knappen på minmat.

greensis
0

Hej och välkommen.

Din sammanfattning om två huvudspår är bra. Lite förenklat kan man säga att ju mer vikt man borde gå ner, ju mer sockerberoende, ju mer man jojo-bantat innan och ju mer "skadad" ens metabolism är, desto mindre mängd grönsaker kan/bör man äta. Och hur mycket som är mycket och lite är svårt för någon annan att peka ut. Det enda man kan göra är att prova och känna efter.

Själv hör jag helt klart till den mindre radikala falangen här, och äter alla grönsaker, de flesta rotfrukter då och då, och någon enstaka frukt i samband med träning. Men jag har i princip ingen övervikt, tränar, inte sockerberoende och inte (pre-)diabetiker. Så det är lättare för mig på många sätt. (Fusk, alltså)Flört

Synen på fibrer varierar också. Majoriteten här verkar vara ganska fiberskrämda, framför allt de som haft magproblem. Min mage störs inte av fibrer från frukt&grönt&rot, men spannmål däremot är en annan historia.

Jag kan ledigt fylla en halv tallrik från ett salladsbord, äta kött/gryta osv motsvarande 0,25-0,3 tallrik och resten fett eller sås… och gå ned i vikt på det. Du får helt enkelt prova. Och du får äta gott under tiden du gör detFlört

Fabricati diem, pvnc!

molana
0

Välkommen hit!  Skrattande

Jennix
0

Min mage brukar reagera på tomat och paprika - i princip alla ovanjordsgrönsaker funkar för mig och lök också. :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Annamalin
0

Tack så mycket!

Nej, jag tror Annika D menar viktprocent, faktiskt, hon skriver "per 100 g födoämne", och föreslår maxgränsen 5.

Om man tittar på vitkål, t ex, så är det ju energifattigt och om man (lite hypotetiskt!) beräknar total på en måltid med endast vitkål så blir andelen kolhydrater 70 procent. Inte så konstigt, eftersom fett och protein saknas liksom i de flesta grönsaker. Det innebär ju inte att vitkål är en "kolhydratbomb".

Men lägger man till så lite som 100 g lammfärs, en smörklick och lite vinägrett, som jag gjorde på kul, så blir energiprocenten kolhydrater endast runt tio, minns inte exakt.

Kan vara lite lurigt, det där med viktprocent och energiprocent.

andreas0
0

#13, det beror väl på hur mycket man äter av varan då, jag skulle nog inte säga att man kan äta obegränsat av det, även om volymmängden kan bli relativt stor, speciellt för saker som inte väger så mycket.

Annamalin
0

Jag har inte heller någon konstaterad prediabetes. Det låter knäppt, men jag har inte velat kolla. Lite strutspolitik - när jag kollade fasteblodsocker för rätt många år sen var det normalt, men ändå ganska nära gränsen till "gränsvärdena". Inget att bry sig om, tyckte läkaren.

Har mycket diabetes i släkten, min far bl a, och ju äldre man blir desto mer ökar ju risken. Har inte övervikt (men har fått för mycket hull runt magen tycker jag) fast högt Blodtryck. Sammantaget kan det luta lite åt "metabola syndromet" fast jag har hållit vikten rätt bra.

Innan har jag tänkt att eftersom jag ätit så "bra" (dietistmässigt), motionerar och så vidare så finns inget jag kan göra själv om sockervärdena skulle vara för höga. Och medicin känns inget kul. Därav huvudet i sanden.

Men nu finns det ju nåt jag kan göra! Så jag börjar i lite fel ände kanske, ska kolla blodsockret snart med min kompis mätapparat :-).

Wildrat
0

#13 Annika menar viktprocent i det här fallet. På saker med innehållsförteckning kan man titta på den.

Jag äter väldigt lite grönsaker men det beror på att jag inte tycker om dem, men jag kompletterar med vitamintabletter och jag ska (snart) lära mig äta lever.

Annamalin
0

Lever kommer jag aldrig att lära mig att äta, det är jag säker på! Inälvsmat är det enda som jag känner att jag absolut inte kan äta, det vänder sig i magen bara jag tänker på det.

Har också en känsla av att det inte är "bra", men det är kanske helt felaktigt. Och det finns många saker som definitivt inte är bra som jag gärna äter…

andreas0
0

Själv äter jag en liten bit lever nästan varje dag som vitamin/mineraltillskott, och tycker att jag har blivit piggare sen jag började med det. Det finns ju enorma mängder vitaminer i det, och eftersom dom inte är syntetiska så som vitaminpiller och liknande är så är risken att överdosera mycket mindre.

Kia
0

Ovanjordgrönsaker fungerar för mig med, men jag undviker tomat då det är en frukt och därav större antal kolisar i.

Men annars fungerar det för mig med.

Det som jag tycker är bra är att jag kan välja , vill jag inte äta grönsaker en måltid så behöver jag inte det heller så äter jag kött och fett av ngt slag. För hur jag än ser det så alla dom åren jag bar hem grönsaker efter grönsaker för alla dieter talade om för mig att jag skulle göra så. Kan berätta att jag slängde MASSOR , det ruttnade för jag orkade inte.

Men nu kan jag välja, vill jag ha ovanjordgrönsaker så äter jag det, vill jag inte så låter jag bli. Men det fungerar när jag äter det, jag blir inte sugen på annat bara för jag ätit blomkål.

Jag följer oftast att inte äta mer än 3% kolisar i produkten jag köper men det där är väldigt olika från person till person tror jag. Pröva dig fram, kanske kan du äta tomater kanske inte, men överkonsumera inte det bara. Så tror jag.

:)

Wildrat
0

#17 Lever är bland det nyttigaste man kan äta, men jag håller med dig. Det låter inte så trevligt.

Och hade jag hittat den där jämförelsen mellan lever och frukt Kostdoktorn gjort hade jag kunnat länka men, nej, inte då. Kan nån annan fixa länken?

Rita-S
0

jag äter det mästa av grönnsaker själv. Jag undviker dom stora bovarna underjordsgrönsaker (potatis, kålrot o dyl), men tillåter måttliga mängder morot. Jag äter det mästa innom kål, tillåter alla typer lök i måttliga mängder, och brukar ävan tillåta undantag för lyx i form av kikärter och majs nån sällan gong. Jag äter spannmål som haricot verts för dom ligger under min gräns men inte på daglig basis. Tomat, paprika i alla färger, och det mästa av salladskål med. detta fungerar bra för mig.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mervi
0

Jag äter grönsaker till lunch och är inte så noga om det åker lite morötter i wok-grönsakerna. Brukar också äta lite tomat, paprika i salladen. Och physlis-frukter också. Avocado med.

Jag äter middagen hemma och då hoppar jag över grönsakerna för det mesta. Inga grönsaker till frukosten heller.

greensis
0

Det är lättare att säga vilka grönsaker jag inte äter än de jag äter: jag undviker majs (är ändå inte så förtjust i majs) och potatis. Äter sällan (typ 1-2 gång/månad) något av bönor/kikärtor/kålrot/palsternacka. Äter morot, rödbeta, haricot verts minst en gång i veckan. Äter resten så mycket jag känner för i alla former, till alla mål jag är sugen på. Äter frukt&bär 2-3 gånger per månad, huvudsakligen hallon eller äpple, eller rester av barnens påbörjade och dumpade frukt, mest då direkt efter träning, alltid små mängder.

Mycket kål, lök, spenat, tomater, sallad/baby leafs, gurka och avocado (älskar avocado!) och kryddgrönt. Använder/strösslar vissa frön för att ge lite tuggstuds (sesam, pumpakärnor, linfrö, vallmo, popcorn-puffad amaranth osv) men undviker större mängder nötter, kanske 1-3 gånger/vecka.

Så länge kolhydraterna finns i grönsaker tål jag dem jättebra, och kan äta stora mängder utan direkta konsekvenser. Stora mängder frukt, framför allt söta sorter, funkar inte.

Jag rör inte gräsbesläktade spannmål överhuvudtaget.

Fabricati diem, pvnc!

Blenda01
0

#23 popcorn-puffad amaranth 
Vad är det? Hur äter man det? Näringsvärde?
Det låter så gott!!

Jaguar
0

#23 & 24 - jag vill också veta! Älskade popcorn "förr i världen"

greensis
0

Amaranth är ett frö från Sydamerika. Det är gult, runt och stort som ett glas-knappnålshuvud. Finns att köpa på hälsokosten. Här är en länk med lite näringsvärden - bra protein och järnivåer för vegetarianer, t.ex www.nyfikenvital.org/?q=node/2056

I mitt tidigare liv, före lchf, förekom det att jag åt amaranthgröt till frukost. Den smakar lite vanilj, så med fullfet mjölk och en dutt vaniljpulver är det nästan som en efterrätt. En av de saker jag faktiskt saknar ibland.

Om man lägger amaranth i en torr stekpanna kan man puffa dem som mini-popcorn. Sedan har jag dem till att strö ovanpå en gryta, en sås eller röra, för att bryta lite i färg och ge lite tuggighet. 1 msk är drygt till det syftet.

Fabricati diem, pvnc!

Blenda01
0

#26 OK! Tack. Det skall jag testa. =)

greensis
0

#24-27 Tänk på bara, att det är en del kolhydrater i. Det är inte en produkt man kan äta i några större mängder längre. Om jag minns rätt är den släkt med målla, de där lättupprivna ogräset i trädgårdslandet och rabatterna.

Fabricati diem, pvnc!

Jaguar
0

Tackar!

krambanan
0

Jag äter också dom flesta ovanjordgrönsaker + morot ibland. Älskar röd paprika så det blir en del hel sån. Ibland lite majs också.

Detta funkar bra för mig. Har gått ner ca 8 kg på ca 7 veckor. Skrattande

Neeelia
0

Jag kommer lite efter. Om jag förstått det rätt, så ska man se upp för underjordsgrönskaper då tex morot. Men jag som började igår med detta och har ett enormt socker beroende trots min diabetes säger. Hellre morot än socker! Så ibörjan så äter jag morot som mellanmål och när jag blir sugen på ngt annars blir det lätt man faller tillbaka, iaf för mig, så det är bättre än godis .. :) Jag hoppas iaf att jag kan släppa det snart, då jag inte ännu känner av mitt socker beroende och är mer eller mindre ständigt mätt.

Jag hoppas innerligt att detta kan hjälpa med min övervikt .. :)

Kia
0

Mitt problem med just morötter och och underjord grönsaker över huvudtaget har nog varit att till mig har man inte kunnat ge en påse morötter och tro att jag bara ska äta en. Jag går igång på det där helt enkelt rent sockermässigt. Överäter med andra ord och då måste jag tänka till.

ANnars undviker jag i princip alla underjord grönsaker utom lök då för det klarar jag av :)

beautifulthing
0

jag försöker äta mest fett eftersom det är från fettat kroppen tar sin energi, alltså blir de bara onödigt med mer proteiner t.ex.

Samtidigt begränsar jag då grönsakerna, men visst blir de alltid något grönt till maten och de varierar. T.ex. i köttfärssås (den här hemma iallafall) är baserad på krossadetomater/färska tomater så då blir de ju väääldigt mycket "grönt" från själva maten.

MaMaMade
0

Jag har alltid varit dålig på grönsaker…en annan sak som är bra m LCHF, jag slipper ha dåligt samvete! Oskyldig

När jag äter blir det coleslaw, broccoli, blomkål, sparris, avocado…all slags lök (i matlagningen oftast). Eftersom jag äter både sällan o lite gör jag ngn fruktsalsa emellanåt när jag vill lyxa till det. Ibland stoppar jag i mig lite wokgrönsaker.

Till sommaren blir det nog lite egenodlade tomater, knölfänkål, lite bondbönor o jordgubbar från trädgårdslandet.