Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 15161 ggr
shintaida
3

Banta med proteinpulver?

Nu har jag INTE ätit LCHF på tre veckor. Detta pga en magmunsoperation som inte var ett så litet ingrepp i min kropp.

Detta har medfört att jag har varit tvungen att äta "vanlig" mat, för jag orkar inte stå vid spisen jämt. Och det blev timbalmat på sjukhuset. Och sen barnmat, puréer mm här hemma.

Nu undrar jag, om jag kan "komma igång" igen med att BARA dricka proteinpulver som varje måltid. (för att gå ner i vikt) Fem gånger om dagen blir det då. Kan inte äta så mycket åt gången. I en veckas tid, eller så, hade jag tänkt hålla på. Tills jag kan äta kött igen. (Det fastnar i stygnen i strupen annars. Förbud från läkaren).

Hoppas på snara svar, för jag har gått upp mycket i vikt!

// Shintaida

magma
1

Neeej! Skulle jag vilja utropa:)  Proteinpulver är ju just enbart protein, inte en "allsidig"  måltidsersättning med vitaminer, mineraler och spårämnen. Då är kanske t.o.m vanliga bantarpulver bättre…Hemlis Kan du inte dricka fet buljong och proteindrinkar?

shintaida
0

Sämre än Nutrilette & Co, kan jag tänka mig då.

Jag vill ju bli mätt också. Jag orkar inte stå och koka buljong, kan jag ta tärningar istället då och kombinera med proteinpulver?

// Shintaida

FrokenAvokado
0

alltså som jag har förstått det så är det just att man får i sej så mycket fett som gör att LCHF gör att man går ner i vikt, får man varken i sej kolhydrater eller fett ställer kroppen in sej på svält å "sparar" på allt som går! Vilket borde betyda att om man bara äter protein så uteblir viktnedgång. Så jag håller med magma här, proteindrinkar som kompletteras med fett vore ett bättre alternativ :)

SandraB
0

Håller med magma. Kan du inte använda såna måltidsersättningar istället? Då vet du att du får i dig allt du behöver iaf. Dessutom så finns det flera som är ketogena så du kommer att ha lättare att övergå till lc kost sen.

shintaida
0

Jag bara älskar gurkmajonnäs och dillmajonnäs, men jag förstår inte var jag ska få fettet från annars?!

Kära nån, jag är så villrådig och orkeslös så jag har bara ätit och sovit sen jag kom hem. Ätit var tredje timma fem gånger om dagen.

// Shintaida

dahlith
0

Skulle man inte kunna ta och smälta smör och hälla i proteinpulvret och sen ta något kosttillskott till exempel Mivitotal?

Allt blir ju konstgjort, men jag tror nog att man klarar det en vecka.

Skoj att se dig här igen Shintaida. Har undrat så hur det har gått efter operationen.

Låter inte alls trevligt med stygn inne i matstrupen.

Krya på dig!

magma
0

Har tyvärr ingen koll på buljongfronten, använder ej köpebuljong och gör heller inte egen. Men om du gör en stor kastrull soppa (t.ex grönsakssoppa som du mixar, med smör och grädde i om du nu inte kan äta kött i bitar) som räcker i flera dagar då?! Och kombinerar med proteinpulvret?

FrokenAvokado
0

Eeeeeller, någon/några matskedar linfröolja och en skvätt grädde i proteindrinken? Så får du dessutom i dej en massa nyttiga fetter, och linfröoljan har väl inte heller så markant smak.

shintaida
0

#6 dahlith

Tack så mycket! Det värmde gott att få höra!

// Shintaida

Brynhilde
0

Tror du det skulle gå med äggröra med mycket smör i? Den jag brukar göra innehåller 3 ägg och 40-50 gram smör.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

shintaida
0

Eller så kan jag kanske göra broccolimos med smör och ha och ta av?? Och variera det med blomkålsmos?

Ha en bunke med mos i kylen och ösa ur vid varje måltid och värma i micron, UTAN att använda proteinpulver?

Vad säger ni om det??

// Shintaida

magma
0

Men… Menar du grönsaksmos och BARA grönsaksmos? Eller mos till någon form av protein (kött)? Om du enbart äter grönsaksmos så får du i dig allvarligt lite protein, och du kommer "äta upp" dina egna muskler.

dahlith
0

Du får nog blanda i en hel del ägg i moset då för att du ska få tillräckligt med protein. Ost också kanske…

Hur lång tid beräknas det ta till du är läkt i matstrupen?

LottS
0

Hejsan, jag tar protein (Complete protei diet från Optimum Nutrition, som beskrivs som den perfekta LC-måltidsersättaren) och tillsätter kokosolja, det går finfint!

Jag tar den som frukost och lunch eftersom jag har så dålig aptit att jag få i mej alldeles för lite protein och fett. Smakar apa men gör helt klart skillnad för åtminstone MIN kropp och knopp.

Näringsfakta (Per portion)

Kalorier 200 kcal

Protein 35 g

Total Carbohydrate 3 g

Dietary Fiber 1 g

Sugars 1 g

Total Fat  5 g

Saturated Fat  1 g

Cholesterol 20 mg

Vitamin A 2000 IU

Vitamin C 60 mg

Vitamin D 160 IU

Vitamin E 18 IU

Vitamin K 40 mcg

Thiamin 0,9 mg

Riboflavin 0,85 mg

Niacin 20 mg

Vitamin B6 1,2 mg

Folic Acid 200 mcg

Biotin 120 mcg

Pantothenic Acid 3,7 mg

Calcium 490 mg

Iron 0,2 mg

Phosphorus 290 mg

Iodine 53,2 mcg

Magnesium 148 mg

Zinc 6 mg

Selenium 30 mcg

Copper 0,8 mg

Manganese 0,73 mcg

Chromium 50 mcg

Molybdenium 30 mcg

Chloride 90 mg

Sodium 70 mg

Potassium 380 mg

Choline (from Lecithin)  16 mg

Brynhilde
0

Kan du äta puréer går det väl att puréa det mesta, kött och fisk inkluderat. Ta smör och vätska i så det inte blir torrt.

Ha kött/fiskpuré till broccoli/blomkålsmoset.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

shintaida
0

#12 magma

Ja, jag tänkte på bara grönsaksmos, men kom sen på att jag inte får i mig protein (kött). Tänkte göra som så att jag varvar proteinintaget (pulver) med grönsaksmos. Tre av fem måltider proteinpulver och de andra två med grönsaksmos med smör i.

#13 dahlith

3 månader kan det ta. *suck* innan det är helt ok att äta vad jag vill.

Jag hinner att bli (förlåt ordet) SKIT-TJOCK(-are) innan dess!

// Shintaida

magma
0

Men fet (10%) yoghurt då? Fungerar inte ens keso?

shintaida
0

#17 magma

Jo, sånt går bra om jag tuggar väl. (Keson)

Är det turkisk yoghurt Du tänker på?

// Shintaida

dahlith
0

Låter mycket jobbigt och trist speciellt nu under sommaren. Lider med dig verkligen.

Kram Dahlith/

magma
0

Ja just, turkisk yoghurt eller Arlas Meze. Margareta lade nyligen upp ett recept på keso med bl.a olivolja.

IngelaZ
0

#14 Läste om ditt tips, verkar kanonbra. Jag har beställt optimal protein diet från www.bodybuilding.com som hade jättebra priser. Betalade med frakt  880 kr för två burkar med 40 portioner vardera. 11 kr per portion är rätt så billigt och tillsätter man kokosfett så blir ju fördelningen ännu bättre. Hur mycket fett tillsätter du?

Är kanon att ha tillgängligt när matlusten är dålig och man är less på all mat. Ska testa om jag tappar nåra kilon på detta också, har haft svårt att gå ner i vikt trots att jag ätit rätt strikt LCHF kost.

Mervi
0

Turkiskt yoghurt med lite vispgrädde i blir lite lösare i konsistensen och lättare att få ner.

Hoppas det inte skall ta 3 månader, ohyggligt lång tid att behöva gå och ha stygnen i halsen. Kram på dig.

Qamilla
0

Hej, Jag är trött och lat på morgonen och det har jag löst med att jag blandar till en shake på morgonen som passar mig.
2 dl mild 3%-ig yoghurt.
1 dl vispgrädde.
drygt 1/2 dl proteinpulver lågt på kolhydrater.
En väl rågad msk kokosfett utan smak.
Lite frusna bär.
Kör i mixer tills allt har blandat sig. Detta står jag mig på till lunch.

elize-l
0

Intressant tråd. Är oxå inne på att skaffa ett lågkolhydratsproteinpulver att ta till på morgonen och ibland kvällen. Lite trött på ägg på längden och tvären =(

bluegoose
0

Hej Shintaida!

Kul att se dig här igen! Det låter jobbigt med stygn i halsen…

Hoppas du hittar nåt användbart i den här tråden, det har ju strömmat in en del tips - själv har jag bara den gamla vanliga äggmjölken att komma med… Räcka ut tungan 

Krya på dig i alla fall!

greensis
0

Är det inte Mimsivimsi som gör smoothie på äggmjölk med frusna bär: ägg, kokosfett/smör, vatten, lite hallon/blåbär.

Det borde också vara lätt-i-slurpat, snabblagat och ganska näringsrikt.

Fabricati diem, pvnc!

Aniara4
0

Jag har också funderat på proteinpulver eftersom jag har svårt att få i mig tillräckligt med protein. Fett äter jag däremot så det står härliga till! Men det verkar ju smartare att bara skärpa upp mina matvanor och planera lite bättre i förväg. Jag har ju hela frysen full med kycklingfilé som jag bunkrat på extrapris! Det gäller bara att komma ihåg att tina dem i tid också.

Men kanske ska jag ändå skaffa mig nån pulverdrink att ha till hands i nödlägen.

LottS
0

#21 Jag överdriver inte fettmängderna längre. I en proteinmugg blir det väl högst en matsked kokosfett.

Jag har hållit på hyfsat strikt i femton månader nu och mår väldigt bra… förutom att jag ligger på +2 kg istället för -5 som jag hoppats på. Nya taktiken är proteinbombning och måttligt med fett - och det verkar funka! Proteinpulver ska man inte förakta, det är skönt att kunna ta som en kur för att släppa fett och vatten. När inget händer blir man ju vansinnig!

shintaida
0

Näää, nu har jag varit och köpt Allévo bantningskur. NU vill jag att nåt ska hända. So be it.

Jag återkommer senare till att bli en LCHF:are igen när jag är färdig.

Skäll inte på mig, utan jag ÖNSKAR att ni hejar på i istället. Generad

// Shintaida

magma
0

Lycka till, hoppas det går bra:)

bluegoose
0

Shintaida - inget skällFlört. Lycka till, ta väl hand om dig och kom FORT tillbaka till LCHF igen!!! Skrattande

Jennix
0

#29  Jag förstår att du vill ha stöd och råd men jag tänker inte ljuga, jag tror din kropp kommer att må dåligt av bantning med pulver… Jag hoppas det bästa för dig.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Mervi
0

Lycka till! Men jag håller nog med Jennix. Det finns inga genvägar .

Maia
0

Lycka till. Du snart är tillbaka. Håll ut tills dess du får börja äta igen. Det måste vara pest att behöva käka pulver ett tag. Tänkte föreslå att du skulle spetsa äggmjölk med proteinpulver, men eftersom du bestämt dig… så…Välkommen tillbaka!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

greensis
0

#34 Instämmer med Maia. Lycka till, hoppas du har tagit rätt beslut, vi ses!

Fabricati diem, pvnc!

IngelaZ
0

#29 Lycka till, det kommer att gå jättebra. Är ju också skönt att slippa tänka på mat speciellt när det är så besvärligt som för dig. Jag tror att det är en bra lösning. När det inte händer nåt så måste man pröva sig fram helt enkelt och se vad som funkar för just en själv.

På tal om genväg… är väl inte nåt fel i det om det fungerar Flört 

Vi som tar denna "genväg" går inte tillbaka till tallriksmodellen sen för att gå upp allt igen, utan till LCHF som stabiliserar vikten. Sen är det inte nån genväg på det sättet, är inte så enkelt som det låter…

Jennix
0

#36  Själva grunden för att förstå varför man gått upp i vikt har med att göra att man ätit fettsnålt och kolhydratsrikt. Om man då äter pulver och svälter sin kropp på fet och naturlig mat, hur kan man då undvika att gå upp i vikt igen när man återgår till vanlig mat?

Jag menar inget illa, jag vill bara förstå hur det skulle vara möjligt och hur ni tänker att det fungerar. Jag får nämligen inte ihop det.

Att gå ner i vikt är nog inget problem, men kroppen blir skadad av det.

LCHF stabiliserar kroppen, JA, men är kroppen skadad av svält, bantning osv. så kommer det ta längre och längre tid innan den läker…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

IngelaZ
0

#28 Jag räknade lite för att få till en bra fördelning och kom fram till att man ska tillsätta ca 33g fett till varje drink (3 drinkar/dag) för att få en ratio enligt skaldeman på 1:1. Det blir då ca 1500 kcal/dag. Både en bra fördelning och rimlig kalorimängd. Ska testa det och se om det fungerar. Borde man hålla sig mätt på också.

IngelaZ
0

#37 Jag tror jag har hittat en modell som funkar, och tror inte att kroppen tar speciellt skada av den eftersom det inte blir svält på 1500 kcal/dag. Vet många som äter LCHF som ligger bara runt 1000 kcal/dag. Dessutom är pulvret kolhydratsnålt och fettrikt pga. det extra fettet som jag tillsätter.

Jag har ätit pulver med extra fett innan och gått ner 15 kg, har inte gått upp det efteråt eftersom jag ätit först GI och sen LCHF.

DrAnna
0

Lowcarb-proteinpulver och extra fett borde fungera eftersom du inte kan äta på vanligt sätt. Tycker synd om dig för det blir ju litet enahanda.Men du kanske kommer på sätt att få i dig protein och fett om du gör såhär en vecka och får chans att tänka och fantisera litet. Många bra tips i den här tråden.

Maiwor
0

Lycka til med det du beslutarGladJag blir aldeles yr med allt detta med fett osv.Jag är aldrig hungrig efter frukost med ägg och bacon så jag får väl inte heller i mig vad jag bör.LedsenHoppas din hals läker bra och det går bra för digGlad

shintaida
0

Tack, alla ni kära!!

*puss i pannan*

// Shintaida

shintaida
0

Många har kommit i villfarelsen att det är HALSEN som jag har stygnen i.

Nu vill jag berätta lite om före och efter operationen;

Innan så hade magsäcken krupit upp i matstrupen (vilken är lång). Så den låg "öppen" (som en utslagen blomma) hela tiden, sä jag kunde inte luta mig framåt eller äta vad som helst utan att det kom upp igen. Ofta hade jag kräkningar på natten om jag ätit efter kl 18.

Det dom gjorde, var att "dra ut" magsäcken och stoppa ner matstrupen I den och sy magsäcken KRING matstrupen. Ungefär som om man stoppar ner ett sugrör i en flaska. Sen satte dom en så kallat backventil på matstrupen, så att jag får NER maten, men inte upp den igen. Kan inte kräkas eller rapa längre. Eventuell luft som behöver komma ut, kommer ut "söderut". Generad Så många stygn i och kring nedre matstrupen och öve delen av magsäcken blev det allt.

Jag ville bara berätta det.

JO, bantningen börjar REDAN ge resultat!!!! Tjohoo! Skrattande

// Shintaida

greensis
0

#43 I det läget är det inget snack om att du behöver så lättsmält/flytande och näringsrik föda som möjligt tills det läkt ihop.

Jag är ingen vän av pulverkost, men nöden har ingen lag medan det pågår. Förstår om du tar tillfället i akt när du ändå måste vara försiktig. Så länge du får i dig riktigt fett och det är en kort period så håller jag tummarna.

Fabricati diem, pvnc!

IngelaZ
0

Kul att det börjar gå neråt. Låter inte så trevligt med din operation, hoppas att det läker bra och funkar som det ska.

SvartKaffe
0

Hej Shintaida! Kan tänka mig att det är skönt att ha operationen överstökad, hoppas du tillfrisknar snabbt så du inte behöver köra flytande föda i 3 månader framöver.

Förstår också att du vill ha något lätt och snabbt när du är trött och inte orkar fixa med mat. Men när du återhämtat dig lite kanske du i alla fall kan byta några av bantningskurens drycker/pulvermål mot något annat? För en sån kur i tre månader har du väl inte tänkt köra?

Har själv funderat på vad man skulle kunna få i sig om man skulle prova på att LCHF-fasta.

Buljong skulle jag ju förstås koka, i med benen i en gryta vatten och lite kryddor, koka upp och låt stå på låg värme och puttra över dan - ingen stor arbetsinsats. 

Lassi tror jag det heter i Indien när man dricker en slags  youghurtdrink. Mixa vatten och 10% youghurt med lite ingefära och kanel eller tillsätta några bär kanske.

Proteindrink med fett tillsatt är nog ett måste också tror jag. Om man inte mixar kött av något slag så är kanske pulver den bästa lösningen.

Äggmjölk, en självklar kandidat med olika smaksättningar. Kanske kan man använda buljong istället för varmt vatten. 

Sedan är fantasin nästan slut. Kanske kan man mixa ihop krossade tomater och vispgrädde och värma till en god soppa? 

Kanske kan du använda något/några av förslagen när du tröttnat på din drink och vill ha lite omväxling. Kanske kommer du på fler under resans gång du kan dela med dig av?

Om någon undrar varför jag funderar på fasta så är det för att se om jag kan få ordning på min mage som uppför sig konstigt. Inget ovanligt när man har/haft IBS men att den börjar krångla mer efter en bra tag med LCHF gör mig förvånad. Därför funderar jag på en kur med fasta/lättsmält mat så hela systemet får vila sig lite.

IngelaZ
0

#46 Vilka bra tips du har, ska testa lassi det låter gott.

katay
0

Hej Shintaida! Funderar själv på pulver då matlagning etc inte fungerar och för att jag går upp i vikt (dels pga medicin). Undrar hur du valde mellan alla olika sorters pulver? Eller tog du bara ett?

Tänkte om du researchat det skulle jag slippa…

Katarina

Dossan
0

Shintaida, är det problem att köra med ägg-mjölk-grädden som du mådde bra och gick ner i vikt av förr, eller blandar jag ihop deg med någon nu tro? Kanske inte är bra med äggmjölken just nu. Lycka i allafall till vad du nu väljer för något.

shintaida
0

#46 SvartKaffe

Många bra tips! Tack!

#48 katay

Jag läste på internet och bestämde mig för Allévo. De har även kapslar som man tar en timma innan med fibrer i, som sväller/mättar i magen. Det blev på den grunden, som jag valde Allévo. Och det är gott! Man kan både dricka det kallt eller varmt.

#49 Dossan

Jag blev SÅ himla trött på dessa ägg, så jag har kommit in i en anti-ägg-period. *ler*. Men det går väl över.

// Shintaida

katay
0

Att de är goda är ju ett plus!

Jag kan inte få ner ett ägg längre - hade 18 ägg i kylen som stod och blev gamla! Gick bara och blängde på dem.

Tycker det svåra med LCHF är att jag inte enkelt kan ta en macka utan måste laga mat eller krångla med något. Och ändå mår jag ju bättre i magen med den kosten!

Lycka till Shintaida.

shintaida
0

#51 katay

Det där skriver jag under på! Skrattande

// Shintaida

LottS
0

Jag vet inte varför, men sedan jag började med lchf käkar jag oftast i n g e n t i n g förrän framåt 15-tiden. Det är förödande för kroppen. Så jag har under en lång period haft den älskade äggmjölken som ersättning för frukost och lunch, men se det gick inte: jag svällde upp och blev kass i magen.

Högproteinpulver av lc-typ med kokosolja/smör, det är kanonbra om man drabbas av aptitlöshet! Nu efter ett par veckor på det (fast med lagad middag) känner jag mej mycket pigggare och lättare. Så småning om kanske jag blir normalätare igen, men det känns avlägset att stoppa fast föda i munnen innan eftermiddagen. Undrar varför jag har blivit såhär??

Dossan
0

#50 Tänk på att koncentrerade fibrer (typ kapsel) kan orsaka tarmproblem (korkar igen tarmsystememt) om du inte dricker väldigt mycket vatten. Vet ej vilken form dessa är i, bara ett tips.

shintaida
0

Jag dricker mycket vatten mm och så tar jag cilaxoral för att hålla magen igång sen operationen (får inte krysta). Tack för omtanken!

// Shintaida