Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 1307 ggr
attmar
0

äggmjölk, hur gör man egentligen??

Har suttit o läst massa trådar om äggmjölk nu, men jag förstår ändå inte riktigt hur jag ska göra? kanske är jag som är dum men….
hur gör man egentligen? med eller utan äggvita, kokosfett? ska kokosfettet smältas eller inte? tacksam för snabbt svar :)

Mervi
0

Här har du den ursprungliga tråden om äggmjölken med recept.

MaMaMade
0

Du kan göra på 100 sätt…men; den blir fylligare ju mer smör du använder o äggvitan gör inte så mkt nyttigt näringsmässigt sett.

Jag tar 3 äggulor, 50-75 g smör, 4-5 dl kokande vatten o vald smaksättning. Då blir den som varm gräddmjölk-choklad i konsistensen. (Ca 3-4 muggar)

attmar
0

#2 ska jag smälta smöret?

MaMaMade
0

Vet inte om det är nödvändigt men allt ska ju lösa sig till en dryck så det går väl lite snabbare om du smälter det. Jag gör som så att jag kokar upp smör o vatten tillsammans o häller det sedan över ägg + smaksättning. Missa inte att vispa samtidigt som du häller över det kokande vattnet…annars blir det koagulerade ägg i smörvatten…*uäck*! Glad

greensis
0

Jag mixar äggulorna och rumstempererat smör till en halvmjuk moja, sen tillsätter jag kokande vatten lite i taget och mixar tills det blir mjölkig konsistens med mycket skum på. Milt och gräddigt i smaken.

Fabricati diem, pvnc!

magma
0

Jag smälter smöret i vattnet tills alltihop kokar, eftersom jag brukar ha i 1 helt ägg och 2 äggulor. För att hela blandningen ska komma över 70 grader (vilket behövs för att biotinet i äggvitan ska förstöras- om jag kommer ihåg det hela rätt?) så brukar jag då smälta smöret i vattnet så inte det kalla/rumstemp. smöret ska kyla ner gojjset.

Brukar ha 3 dl vatten till 1 ägg+2 gulor alternativt 2 hela ägg, samt 30 gram smör. Har jag i mer smör så påverkar det magen negativt, om jag säger så…

korseett
0

#6 men varför ska du ha bort biotinet?

greensis
0

#7 För att biotinet i rå äggula drar ur något vitamin ur kroppen, ett av B-vitaminerna har jag för mig. Kan någon annan fylla i?

Fabricati diem, pvnc!

korseett
0

men biotin är ju ett av B-vitaminerna

MaMaMade
0

Från äggmjölkstråden, enligt Glennart:

"Tänk dock på att man riskerar att få brist på biotin om man äter råa äggvitor dagligen!

avidin A protein in raw egg-white which binds biotinLänken öppnas i nytt fönster, preventing its absorption. People who consume abnormally large amounts of uncooked egg (several dozen eggs per week) have been reported to show biotin deficiency. Avidin is denaturedLänken öppnas i nytt fönster on cooking, and does not combine with biotin; indeed cooked egg is a rich sourceLänken öppnas i nytt fönster of available biotin."

http://www.encyclopedia.com/doc/1O39-avidin.html

greensis
0

#8 Då vände jag på det - morgontrötthet är enda ursäkten.Hemlis

Fabricati diem, pvnc!

MaMaMade
0

Då är vi 2…blev väck kl 5 av "kääääkig" Minsta.

korseett
0

tänkte väl det! alltså är det så att ett ämne som i äggvitan binder biotinet till sig och hindrar kroppen från att ta upp det. Har jag fattat det rätt?

greensis
0

#13 Jaaa, så förstår jag det också, nu efter två muggar kaffe…

Fabricati diem, pvnc!

MaMaMade
0

*Maaat*…har sympatifastat m Minstan ett bra tag. Drack en kopp äggmjölk när jag gjorde till henne men hon dissade den totalt. Vatten har hon iaf druckit. Nu hoppas jag på blåbärssoppan som står på svalning ute på altanen.

Jag uppfattar det också som så ang äggvitan kontra biotinet.

(Kanske minnet/koncentrationen har blivit bättre trots allt…hur kunde jag ha kommit ihåg kommentaren i äggmjölkslänken annars…?!?!?!?) Skrattande

smartmat
0

Jag är besvikenGråter mycket besviken. Provade äggmjölken men tyckte att den var läbbig, smakade varmt vatten med smör vilken smaksättning jag än valde, uäck

korseett
0

pröva den med kokosfett istället om du gillar den smaken

smartmat
0

Med risk för att låta gnällig….jag har provat det med och det var inte bättre. Jag hade ju trott att det skulle vara hur gott som helstFundersam

korseett
0

man kan inte gilla allt här i livet. Jag har ännu inte provat men ska göra det ikväll eller i morgon tänkte jag.

Kanske det blir lite annorlunda smak om du tar två äggulor istället för ett helt ägg?

Mona-Stina
0

Jag använder bara gulan och osaltat smör.

Detta har jag i te och ska jag vara ärlig så känner jag inte skillnad på smaken om det är grädde eller äggmjölk i teet.

ebet
0

Kan vara lite vanesak också. Har man druckit det fem, tio gånger, då har man lärt sig uppskatta smaken.

magma
0

#10: Tack MaMaMade!SkrattandeKyss

birma
0

Vanesak är nog en viktig aspekt som ebet (21) nämner. När det gäller äggmjölk vet jag inte vad jag tycker. Men som någon sa ovan - efter allt man läst trodde man det skulle vara en höjdare. Men det var det inte.

Smaken är olika förstås, men vanesak är en icke oviktig aspekt. Vet inte hur mycket drycker och mat man smakat genom åren och inte gillat första, andra, tredje gången - men senare kommit att uppskatta. Kaffe artighetsdrack man i sällskap en massa år innan man… nu kan jag för inget smör i småland vara utan den drycken och dricker hemma också. Starten på morgonen som gör att man börjar må lite gott och så den goa smaken i munnen, den som var äckelpäckel tidigare.

Äggmjölk… Tror väl man vänjer sig. Andra omgången smakade bättre än första. Kanske för jag tog mindre vatten då. Vill ha den gräddig. Inte tunnt vattenblaskig. Får se om jag ger mig på det en tredje gång. Andra försöket som sagt, med kakao… rätt gott faktiskt.

birma
0

… men steget mot att ha det kaffe eller te, det känns som det skulle dröja. Men man vet inte. Har ju haft fel förr i ett antal antaganden om saker. Så varför inte nu?

Citronmeliss
0

En del av er unnar sig ju en bit mörk choklad i bland.Glad

Med ett ägg, med eller utan vita, som jag kör i mixern häller jag i en dl kokande vatten som jag har blandat i en rågad tesked kokosfett så att även det har smält.

Sedan lägger jag slutligen i en bit mörk chocklad även den i vattnet så den snabbt smälter …

Kör allt en stund i mixern, det tycker jag blir underbart och krämigt..Skrattande

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

greensis
0

#24 Jag gillar inte äggmjölk något vidare att dricka rent. Är kroppen i väldigt näringsbehov går det ned ihop med kanel & vanilj. Men 50-50 kaffe är extremt lättdrucket, då är det svårt att känna smakskillnaden mot mjölk.

Fabricati diem, pvnc!

Jennek
0

Dricker ni den kall eller varm?

greensis
0

#27 Jag dricker den ljummen om jag överhuvudtaget dricker den ren, helst ljummen i kaffe, men kall och uppvispad är en nödlösning.

Fabricati diem, pvnc!

Mimsivimsi
0

Jag kör 1 ägg med lite kokosmjölk, kokar vatten och häller på när jag vispar. Sen kör jag i frysta hallon o blåbär och mixar tills jag får en god bär-smoothie! mumma..

Gusan
0

Jag har svårt att äta på morgonen och har börjat drick 3 ägg, ca 50gr smör och 3 dl vatten + lite kanel. Tyckte inte det var så värst gott i början men har börjat vänja mig.

Ska nog börja värma smöret med vattnet för säkerhets skull.

Blenda01
0

Jag brukar sätta smöret i mixerbyttan en liten stund i mikron innan jag tillsätter ägg och ev. smaksättning. Jag använder vattenkokaren till vattnet.