Spenatbiffar
Jag bjussar här på mina, som jag tycker själv, goda spenatbiffar (jag är inte så förtjust i spenat annars). Rätten är inspirerad av vännen Ms italienska spenatbiffar.
Kanske inte biffar för desom äter VLC? Beräkningarna på kolhydrater o.s.v. är ju ungefärliga och är gjorda i programmet "Hälsovakten".
Jag har en bok som heter "Functional food - matens helande kraft"/Vicki Edgson & Ian Marber, bl.a. listar de, som de tycker, 100 nyttiga livsmedel.
Och det finns några få livsmedel som de kallar "ett fulländat livsmedel" och det är:
Solroskärnor
Ingefära
Broccoli
Sojabönor
Kål
Spenat
Vitlök
Linfrö
I den här rätten ingår de tre sistnämnda! Plus vårt älskade smör! 
MeMyselfandI´s LowCarb-spenatbiffar
ca. 35 st.
1 kg fryst spenat – 28,5g per biff
10 ägg (ca 550 g) – 15,7g
500 g riven ost – 14,3g
100 g krossat linfrö – 2,8g
6-10 vitlöksklyftor (ca 40g) – 1,1g
salt och peppar
ca. 50 g smör (eller mer ;-)) att steka i – 1,4g
Krossa vitlöken och rör ihop allt (utom smöret). Det blir en lös smet, som är lite svårstekt, men man får in snitsen efter några biffar.
Smält smör i en stekpanna, klicka i fyra klickar spenatsmet (hyfsat stor stekpanna). Stek båda sidor gyllenbruna.
Det tar ganska lång tid att laga i ordningen en sån här stor sats, men det är bara att frysa in och ha på lut. Om man vill kan man servera creme fraiche till.
%-fördelning av kcal (utan creme fraiche)
kolhydrater fett protein
4% 67% 29%
Kolhydrater 37,5 g – per biff 1g
Fett 271,8 g – per biff 7,7g
Protein 260.2 g – per biff 7,4 g
Kcal 3613 – per biff 103,2
Liten sats spenatbiffar
100 g spenat
1 ägg
50 g ost
10 g linfrö (obs! krossat)
1 vitlöksklyfta
Detta skall jag prova, gillar spenat.
Kan man steka dem i plätt-järn, blir runda och fina skulle jag tro.???
Tack för receptet.
Jag har inte testat plättjärn. De är ju ganska "kletiga" så det kanske går alldeles utmärkt 
Vilket bra recept!!
Funderar på om man kan ugnsbaka smeten i en form. Ungefär som man gör med en limpa eller leverpastej för att slippa stå och steka. Sen kan man skiva limpan i lämpliga skivor och styckfrysa in dem. Som en paté. Det borde funka.
Ja Venus, jag har inte provat. Vore jättebra i och för sig… men smeten är väldigt "kladdig" så undrar om den verkligen stelnar i en form? Jag tror nästan inte det… Men "labba" med receptet så kanske du får till det?
Jag tror att äggen kan hjälpa till att det stelnar, där är ganska många ägg i receptet.