Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 7521 ggr
MeMyselfandI
0

Spenatbiffar

Jag bjussar här på mina, som jag tycker själv, goda spenatbiffar (jag är inte så förtjust i spenat annars). Rätten är inspirerad av vännen Ms italienska spenatbiffar.

Kanske inte biffar för desom äter VLC? Beräkningarna på kolhydrater o.s.v. är ju ungefärliga och är gjorda i programmet "Hälsovakten". 

Jag har en bok som heter "Functional food - matens helande kraft"/Vicki Edgson & Ian Marber, bl.a. listar de, som de tycker, 100 nyttiga livsmedel.
Och det finns några få livsmedel som de kallar "ett fulländat livsmedel" och det är:
Solroskärnor
Ingefära
Broccoli
Sojabönor
Kål
Spenat
Vitlök
Linfrö

I den här rätten ingår de tre sistnämnda! Plus vårt älskade smör! Skrattande

MeMyselfandI´s LowCarb-spenatbiffar
ca. 35 st.

1 kg fryst spenat – 28,5g per biff

10 ägg (ca 550 g) – 15,7g

500 g riven ost – 14,3g

100 g krossat linfrö – 2,8g

6-10 vitlöksklyftor (ca 40g) – 1,1g

salt och peppar

ca. 50 g smör (eller mer ;-)) att steka i – 1,4g

Krossa vitlöken och rör ihop allt (utom smöret). Det blir en lös smet, som är lite svårstekt, men man får in snitsen efter några biffar.

Smält smör i en stekpanna, klicka i fyra klickar spenatsmet (hyfsat stor stekpanna). Stek båda sidor gyllenbruna.

Det tar ganska lång tid att laga i ordningen en sån här stor sats, men det är bara att frysa in och ha på lut. Om man vill kan man servera creme fraiche till.

%-fördelning av kcal (utan creme fraiche)

kolhydrater fett protein

4% 67% 29%

Kolhydrater 37,5 g – per biff 1g

Fett 271,8 g – per biff 7,7g

Protein 260.2 g – per biff 7,4 g

Kcal 3613 – per biff 103,2

Liten sats spenatbiffar

100 g spenat

1 ägg

50 g ost

10 g linfrö (obs! krossat)

1 vitlöksklyfta

Mervi
0

Detta skall jag prova, gillar spenat.

Kan man steka dem i plätt-järn, blir runda och fina skulle jag tro.???

Tack för receptet.

MeMyselfandI
0

Jag har inte testat plättjärn.  De är ju ganska "kletiga" så det kanske går alldeles utmärkt Glad

Venus
0

Vilket bra recept!!

Funderar på om man kan ugnsbaka smeten i en form. Ungefär som man gör med en limpa eller leverpastej för att slippa stå och steka. Sen kan man skiva limpan i lämpliga skivor och styckfrysa in dem. Som en paté. Det borde funka.

MeMyselfandI
0

Ja Venus, jag har inte provat. Vore jättebra i och för sig… men smeten är väldigt "kladdig" så undrar om den verkligen stelnar i en form? Jag tror nästan inte det… Men "labba" med receptet så kanske du får till det?

Mervi
0

Jag tror att äggen kan hjälpa till att det stelnar, där är ganska många ägg i receptet.