Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1350 ggr
Amiechan
0

Ketos/ketoacidos

Eftersom vi kapade ems tråd startar jag en ny här! Jag hoppas att alla som är intresserade av en rejäl djupdykning i ketos/ketoacidos och närliggande ämnen vill skriva här.

Det hade varit roligt med många referenser och citat för att vi alla som orkar med diskussionen ska få lära sig mycket!

Amiechan
0

Jag saxar ur gamla tråden:

Amiechan skrev:

""Some criticism of the diet seems to be based on a confusion between ketosis and ketoacidosis. Ketosis is short for Benign Dietary Ketosis, which is a normal metabolic process that results when glucose is not available as a source of energy. The body then burns mostly fat, both directly and through conversion to ketones which make the energy of fat available in water soluble form.

Ketoacidosis is a metabolic crisis due to the inability to utilize glucose because of a lack of insulin and in which there is an abnormal accumulation of ketones exacerbated by severe dehydration as the kidneys spill the useless glucose, losing water in the process. This occurs in diabetics and in a related form in alcoholics." (Wikipedia)

Så nej, SallyB - du behöver inte oroa dig för oss!"

SallyB skrev:

"Jodå, ketoacidos kan även ickediabetiker och ickealkoholister drabbas av."

Amiechan skrev:

"Vill du ge oss referenser SallyB? Jag känner till ett fall där ketoacidos tillskrevs Atkins-dieten, men det var en minst sagt pinsam historia (för läkarna alltså!)…"

Margareta
0

Tack Amiechan, här passar det bättre!

Numer pensionär i Nynäshamn

Kia
0

Är det inte så att ketos är det inte alls farligt att befinna sig i , typ hur länge som helst….

Medan Ketoacidos är farligt… Jag trodde faktiskt att det bara var diabetiker som det tillståndet var farligt för…..

Intressant ämne detta då jag får så mycket frågor angående hur jag kan gå runt rent hjärnmässigt på bara fett och protein….

jätte intressant!

MegN
0

Jag har också fått väldigt många "vänligt undrande" frågor om huruvida jag inte får både njur- och leverskador på denna kost… För att inte tala om kolesterol och hjärt-kärlsjukdomar. Och när jag inte kan förklara vetenskapligt exakt varför det inte är hälsovådligt får jag höra att jag verkligen inte borde fortsätta äta så här!? Det är väl #¤% att man ska behöva vara läkarutbildad för att få äta LC? Det var minsann aldrig någon som frågade mig under VV-tiden hur hälsosam min kost var…? För att inte tala om alla extrema grönsaksbantningar och annat underligt som bekanta till mig har utsatt sig för. (Det fanns något som hette "hospitaldieten" som vår sekreterare tog sig igenom, verkligen sjuk meny).

Nu har jag ätit LC i 14 månader. Borde väl vara död redan…

Funderar starkt på att fråga på läkarstationen om det finns ett antal test man kan göra för att bevisa att man fortfarande är frisk…? Det räcker ju tydligen inte med "vittnesmål" och det faktum att jag ser "frisk och stark" ut…?

För att komma tillbaka till ämnet så har jag tolkat det som att man alltid måste hamna i ketos för att göra sig av med kroppsfett? Eller är det jag som har missuppfattat det hela? De som svälter sig ner i vikt förlorar ju visserligen mest muskler, men om de stundtals råkar bränna fett borde det ju innebära att de just då är i ketos? Att de förbrukat de kolhydrater de petat i sig och det som finns i lager/omlopp? Har jag fel?

Amiechan
0

I princip alla befinner sig i ketos ett antal gånger om dygnet har jag förstått. Det är därför alla dietister uppmuntrar oss att motionera före frukost - då har de flesta haft det längsta uppehållet från kolhydrater de har om dygnet och är därför i ketos. När de sedan rör på sig sker en fettförbränning istället för en kolhydratförbränning.

TheBear, som är nocarbare sen mer än 47 år, berättar att han inte har ketonkroppar i sin urin (det är ju där man brukar kolla det med urinstickor). När kroppen har anpassat sig till fullo ÄR man inte längre i ketos trots att man inte äter kolhydrater längre. Jag ska ta och kolla upp det lite mer.

Mer om TheBear.

MegN
0

Intressant! Särskilt det där med att man inte längre är i ketos efter att kroppen anpassat sig… Själv skaffade jag nyligen ketos-teststickor, eftersom jag funderade på om jag sätter i mig så pass kolhydrater per dygn (ca 40-50g kanske) att jag håller mig ur ketosen. Och mycket riktigt visade aldrig stickorna något utslag… (Testade iofs bara ett fåtal gånger, sen glömde jag bort det).

Enligt "TheBear" räcker det med ett par veckor på "rovdjurskost" så har kroppen ställt om sig så att den inte längre utsöndrar ketoner i urinen…!? Men då ska man påpeka att han verkligen äter "rovdjurskost", dvs inte ens ovanjordsgrönsaker. Och inga mejeriprodukter annat än ost utan laktos. Så man kan ju undra vilken skillnad det gör att man petar i sig mjölksocker + vissa mängder kolhydrater från grönsaker etc…

Uppskattade verkligen länken (den senare) där det finns massor av bra tips + info! (just den där sidan är tydligen en samling av hans "svar" på andra personers påståenden och inlägg - man får gissa sig till vad det är han svarar på, men det är oftast rätt enkelt).

Amiechan
0

#6: Jo, jag funderade också på om det spelar någon roll för ketosanpassningen (hittade på ett lämpligt ord där…) om man äter en grönsaker eller ej.

Att kroppen lämnar ketosstadiet när den anpassat sig måste ju vara skönt att veta för dem som får jobbiga ketossymptom (dålig andedräkt tex). Symptomen är bara anpassningssymptom och kommer att ge med sig enligt den teorin.

Margareta
0

#7 Sten Sture Skaldeman uppmuntrar alltid alla med "Dragon Breath" att ha tålamod för det går över.

Jag själv har alltid "fullt utslag" på mina stickor när jag äter LC, vad gör jag för fel då, som verkar vara i ketos jämt?

Amiechan
0

#8: Det är ju intressant - du äter ju VLC (very low carb) och du om någon borde ju ha anpassat dig då!

Margareta
0

Jo, jag tycker det också.
Jag gör ju vissa avsteg ibland (hallon idag) men det är så lite och så sällan att jag inte går ur ketosen (samma väg jag kom in om du förstår vad jag menar).

holygittan
0

Jag har testat med mina ketonstickor och det varierar lite.

Efter ett par glas vin i lördags fanns det nästan inga ketoner i urinen på söndag morgon. Till kvällen var stickan mörklila igen.

Jag äter runt 40 gram kolhydrater per dag.

Var förresten inne och läste på the Bear. Lite. En grej han skrev där: äter man inga kolhydrater behövs inget insulin, hallå det är fel fel fel. Kroppen behöver alltid lite insulin. Men naturligtvis mycket mindre om man äter begränsat med kolhydrater.

EvaB
0

Jag sökte på ketosis och hittade det här

Low Carb Pavilion har mycket smått och gott att läsa.

http://wilstar.com/lowcarb/#resources

http://www.ketosis-ketoacidosis-difference.com/

AnnK
0

#12: vilka bra länkar, tack!

MegN
0

Ah - nu har jag hunnit läsa lite mer (inte färdig än…) på "The Bears" sidor. Bland annat en jättebra "essay": http://www.thebear.org./essays1.html#anchor496162 

Citat:

"I recommend no more than 5 grams a day of carbs, more than that seems to defeat the fat-burning stimulation of the diet. "

Jahapp… Då blir det till att "dra åt svångremmen", alltså - på menyalternativen alltså.

Sen gillar jag också:

"The female hormones seem [to] cause a strong craving for carbs, as the female body isn't fertile without a layer of fat. This makes this diet very hard for women to follow. Traditionally the women are the gatherers of fruits and (starchy) roots, while the men are the hunters. This is shown today in the different ways men and women go about buying things. The gals "shop" which is a trip through the entire store or mall in search of things to buy. They may not actually buy (gather) anything. The guys on the other hand know what they are after, and then seek it out (hunts it down) and buys it, usually then taking it home right away."

Jag tror inte att det är svårare för kvinnor för att dieten är svår att följa - utan för att kroppen är mer benägen att spara på fettlagret (av ovanstående anledning) - så vilken diet som helst blir svårare för kvinnor än för män. Det låter lite fånigt att "kvinnor inte har lika lätt att följa dieten pga sug efter kolhydrater" - när så många (inkl. jag själv) vittnar om att detta sug försvinner rätt raskt när man inte längre äter just några kolhydrater!

"The Bear" säger att man aldrig ska köpa hem "non-food" (bra uttryck!) och t.ex. säga ifrån på restaurangen att de ska ta bort brödkorgen. Men det har jag aldrig upplevt som något problem! Och då har jag ändå en gång haft en skål med chips stående på köksbordet en hel vecka i sträck - utan att äta ett enda! Kände helt enkelt inte för det. Och till slut kunde jag kasta allt i sopen, utan att smaka ens då! (Annars blir det ofta "synd att kasta"-tankar som får en att stoppa i sig dumheter - särskilt som småbarnsmamma! Den sista portionen smältande glass i burken, etc. Inget problem längre!).

Nej, nu måste jag läsa vidare vad "The Bear" säger, oavsett om jag håller med det eller inte. 47 år på denna kosthållning är ju ändå imponerande!

Amiechan
0

#12 bra länkar! Gillar att min kommentar om att alla är i ketos med jämna mellanrum stämde enligt artikelförfattaren :D

"The most sensitive tests of ketosis ("NMR" and "blood ketone level") show that everyone is in some degree of ketosis every day, particularly after not eating overnight and after exercising."

#14: Jo jag håller med! Att läsa TheBear är intressant även när man inte håller med! Fast oftast tycker jag att dem man inte kan hålla med till 100% är intressantast att läsa - då får man något att klura på.

MegN
0

Amiechan: Håller med om att det är rätt trist att läsa sånt som man själv håller med om till 100% - ungefär lika spännande som att läsa det man själv skrivit… (nåja, ett visst nöje finns det väl även i att "frossa" i den typen av gemenskap…).

Jag håller fortfarande på och läser TheBears långa sida ("Bear's Words Of Wisdon") - försummar jobb och jag vet inte vad. Men det är lika inspirerande som när jag först fick Sten Sture Skaldemans bok i näven. TheBear är också lite kaxig, som Sten Sture. Uppfriskande, tycker jag. Fast på sätt och vis har TheBear mer på fötterna, efter 47 år på dieten…!