ojdå.. -7 kg..
har ätit LCHF i 9 dagar nu.. och idag ställde jag mig på vågen -7 kg :O herregud, det trodde jag aldrig..
jag har gått ner i vikt innan och då har det varit jäääkligt kämpigt, alltid varit sugen, har tänkt på mat för jämnan till och med drömt om det..
Men sedan jag började med LCHF har suget HELT försvunnit och jag äter mig mätt och denna veckan har jag motionerat mycket mindre än jag brukar till och med..
Kanske ska äta mer? Men jag är ju mätt..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Mätt är bra. Och sju kilo. Ooops. Grattis! Du är på den s.k. banan och du halkar nedåt!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Well done!! Jag förstår vad du menar, jag är också helt fascinerad över att jag är mätt :)
#0, Inte för att jag vill vara en glädjedödare, men är du säker på att det inte är fel på vågen, eller att du fick första siffran fel? Det låter jättekonstigt att gå ner så mycket på en dryg vecka, nästan fysisk omöjligt.
Dessutom knappast hälsosamt att gå ner så mycket så snabbt. Det går inte att gå ner i fettvikt så snabbt, och så mycket vatten kan det inte vara heller, så frågan är vad det är som har försvunnit.
Grattis!
Halloj, Grattis!
Snälla, berätta vad du äter! under en dag, gärna här, vi är säkert flera som det går trögt för och vill komma igång, kanske inte lika snabbt men ändå få ett minus på vågen!

#3 vågen är helt ny och nya batteri, så den kan jag inte skylla på..

på en dag blire:
frukost mellan 7-12.00 beroende på om det är skola eller helg, på hegerna brukar jag gå upp vid 11-12.00..
innan jag äter frukost går jag en rask promenad med hunden, inte särskilt lång, 20 minuter knappt..
frukost blire: ett löskokt ägg, en skiva med ost och skinka, majonäs och gurka på den. 2 sånna brukar jag äta. sedan nån skiva salami, mögelost och ett glas mjölk.
lunch tar jag vad som serveras i skolan, men hoppar såklart över potatis, pasta, ris, bröd! Jag brukar ersätta kolhydraterna med sallad, och ett glas mjölk.
är det helg äter jag sällan lunch, eftersom jag äter frukost så sent.
är jag hemma och äter lunch, så brukar jag äta samma som frukosten om vi inte har nån mat över från gårdagen.
kvällsmat tar jag det som serveras av mamma ;) och där ersätter jag även kolhydraterna med sallad och ett glas mjöl till det.
så ser det ut. jag äter inte några mellanmål m.m. då jag alltid är mätt! skulle jag bli sugen, hungirg (ovanligt) äter jag yoghurt eller en egen ostbricka utan kex :P
#7 Jag tycket det låter väldigt lite mat. Var är fettet??? Man kan inte ersätta kolhydraterna med sallad och mjölk, utan du får även ta till fett.

#8 fett? det är 37 % fetthalt i osten.. majonäs är där fett i.. igår fläskade jag i mig 2 kotletter med fettkanten och allt..
skulle jag äta mer fett skulle jag bara må riktigt illa..
#9 Aha! Det låter väl bra, det. Det där med fettkanter och sådant kan man ju inte läsa mellan raderna, så det var snällt att du förtydligade. Jag gillar också ostbricka utan kex.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Grattis! Lysande start… var beredd på att det kommer gå långsammare framöver bara. Ett halvt till ett kilo i veckan är mer "normalt" i längden, även för de som viktnedgången går lätt för…
Grattis till en rivstart:)
Jag funderar över att om du äter lunch i skolan och ersätter kolhydraterna med sallad+ mjölk (och jag gissar att det inte finns "röd" mjölk i skolan?) så innebär det en fettsnål måltid. Det kan gå an om du kompenserar det resten av dagen, men att äta lite nötter under skoldagen kan vara en idé… Eller om du har ost med dig.
Nu vet jag inte vad du får för mat på eftermiddagen/kvällen hemma, men om du äter vanlig mat minus kolhydraterna så måste du tillsätta fett i form av t.ex en fet sås (gjord på vispgrädde, fet creme fraiche) eller smör/kryddsmör- om det inte är fett kött som du inte rensar från fett innan du äter. Vatten kan man tappa kanske högst drygt 2-3 kg av men att sedan tappa 4-5 kg till på en vecka låter onekligen som ett rejält ras. Jag upplevde något liknande som du i början och jag åt absolut inte lite fett eller protein, så det behöver inte vara fel på det du äter! Om du har många extra kilon kan det också hända mycket i början.

Nästan otroligt bra
…
Är lite rädd att du får i dig för lite mat överhuvudtaget bara så att det åker med muskler på köpet också..
Går det för snabbt finns det också risk att huden inte hinner med så jag hoppas att det går lite lugnare i fortsättningen..
Du kan bromsa lite med mjölkprodukter om det fortsätter så här
Gärna feta som grädde, cf och turkisk youghurt (10%) och ost förstås..

ja, alltså, jag vill ju inte att det ska gå så fort :O jag har sedan tidigare gått ner 35 kg och det slutade med anorexi, sedan gick jag upp allt igen och mer.. och nu vill jag ta tag i det igen, men vill inte att det ska sluta som sist..
Då är det nog en god idé att försöka ta det i en lugn och jämn takt, och att du verkligen ser till att du får i dig både fett och protein i tillräcklig mängd varje dag. Om köttet är magert- tillsätt fett. Om det går sakta så har du större förutsättningar att kunna behålla en normalvikt på lång sikt, förhoppningsvis livet ut.
Se bara till att du inte bara ersätter kolhydraterna med sallad eller andra magra livsmedel, ger du inte kroppen fett (och då talar jag inte om några få gram till varje måltid) så kommer du må dåligt. Äter du fet yoghurt (10% fett)? Det är ju något du kan ha med dig till skolan i en liten bytta, och en näve sötmandlar eller nötter till det. Du kan ju prova och se om det är sådant du kan äta, och ändå gå ned i vikt, kanhända att det gör att din viktminskning går lite långsammare.
Lycka till!
Jag funderar också lite på om det är någon siffra fel nånstans. 9 dagar har du skrivit, men blev medlem redan i december (det blir inte 9 månader heller…)
Men det spelar väl inget roll hur länge du har hållit på, 7 kg är bra oavsett! Grattis!