Mozarella
Finns det någon som har bra tips eller recept på vad man kan göra med mozarella (som ju har "perfekta mått" enligt SSS mellan protein, fett och kollisar). Jag försökte köra igår med bara mozarella, några basilikablad och god olivolja, men det var banne mig inte gott utan den där lilla tomaten! Så tips mottages tacksamt, vill gärna införliva den här i osten i min standardkost.
Mozarella är en lite knepig ost tycker jag. För det första måste man salta lite på den för att det ska smaka något. Sedan har jag lite svårt för konsistensen. Så något bra tips har jag inte men hoppas någon annan har.
Jag gillar den som den är, med basilika och olivolja, men använder den också i matlagning. Den smälter så gott med tex köttfärs.
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag gillar mozzarella, äter den som den är. Tycker inte alls att det behövs något salt. När jag har mozzarella hemma tar jag den istället för potatis/pasta som mina familjemedlemmar äter. Den är ju sannerligen inte mer smaklös än potatis…!
Har inte prövat att smälta etc men det ska jag verkligen!
Vad gäller konstistensen så är den OK tycker jag, däremot klarar jag inte av Halloumi, som gnisslar när man biter i den!
Halloumi är god att skära i skivor, doppa i olivolja och grilla.
#3 MegN: schysst tips med mozzarellan istället för potatis/ris/pasta, det ska jag prova.
Tack alla för tips!

Jag åt mozzarella i helgen. Jag tycker inte helelr att den behöver salt, men lite msakuppfiffning är ju kul. Jag tog både sallad och tomat och lök i salladen ( jag är lite mer tolerant!)
På mozzarellan bredde jag pesto och sedan strödde jag över lite rostade pinjkärnor.
#6: vilken fest! ska pröva det när mina utvärderingsdagar (pga magproblem, se tråden kolhydratkänslig mage) är över. det låter verkligen jättegott!
Pesto är toppen! Tänk den fettbomb som jag alltid älskat, men skytt som pesten pga olivoljan och fetthalten…
#6 o #8, gör ni egna peston eller finns det bra att köpa? så länge sedan jag köpte.
Jag gör själv med mixerstav örtkryddor och olivolja